דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המודל הצ`יליאני - צ'לה שוב בכותרות 

מאת    [ 20/05/2012 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 2214 פעמים ]

אי אפשר להתעלם מהמקריות הזו -  בכותרות צ`ילה מאשימה צעיר ישראלי בגרימת שריפת ענק בפארק הלאומי טורס דל פאינה. מעצרו של הצעיר מלווה בקללות גזעניות והתקפה פרועה בתקשורת על ישראל מצד גורמים ממשלתיים בצילה. אתמול, התבשרנו כי לאחר 4 שנים המודל החכם (חסכון כספי מותאם) הישראלי אשר בנוי למעשה על המודל הציליאני לניהול חסכונות פנסיוניים, יוצא לדרך והוא כמובן עתיד להשפיע על חסכונותינו לגיל פרישה. זה לא פחות מעניין מהשריפה...

בשנות ה 80 יושם בצ`ילה מודל כלכלי מקיף בשוק הפנסיוני. המודל אימץ תפיסה כי החוסך הפנסיוני אינו מתמצא בניהול סיכונים בהשקעות על גבי תקופות זמן ארוכות ולכן החוסך לא ישכיל לבצע שינויים ברמת הסיכון של אפיקי ההשקעות כאשר יש שינוי במאפייני החוסך כגון גיל.

קל להבין ממודל זה כיצד הנושא פרץ לתודעת היושבים במרומים במשבר 2008. הירידות החריפות בשוק ההון פגעו בחוסכים רבים בגיל מבוגר אשר נמצאים שנים ספורות לפני יציאתם לגיל פרישה או גרוע מכך סמוך לפרישה. הסיבה לכך היא כמובן כי חסכונותיהם הפנסיוניים היו מושקעים ברמות סיכון הזהות לרמות הסיכון של חסכון פנסיוני עבור בחור צעיר. ללא ספק סיכון גבוה ביותר ביחס למאפייני החוסך המבוגר.

על מי זה חל?
על כולנו ? שכירים ועצמאיים! לייתר דיוק על כל חסכון פנסיוני המיועד לגיל פרישה בהם הכסף מושקע בשוק ההון, כגון: קרנות הפנסיה, קופות גמל לקצבה, קופות גמל אשר אינן משלמות קצבה וביטוחי המנהלים. מסלולי ההשקעה הנל לא יחולו על קרנות ההשתלמות, קופות גמל לדמי מחלה, קופת גמל לפיצויים אישית או קופות מרכזיות לפיצויים. יש לשים לב כי לא יחול שינוי במסלולי ההשקעה של הפיצויים הנצברים בתוכניות הפנסיוניות הקיימות אלא במקרים בו המבוטח חתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין או על סעיף זכאות ללא תנאי לכספי הפיצויים במסגרת הסכם העבודה.
בתוכניות אשר החלו לפני מאי 1991 ובהן החיסכון נושא ריבית קבועה ומובטחת על ידי אגח ממשלתיות לא יחול שינוי לגבי אופן ניהול כספי החוסכים.

איך זה קורה בשטח?
הגופים המוסדיים המנהלים את חסכונותינו הפנסיוניים יקימו מסלולי השקעה נפרדים עבור חוסכים בטווח גילאים מסוים. כל חוסך המצטרף לתוכנית פנסיונית ישויך באופן אוטומטי למסלול השקעה עפי המודל הצ`יליאני אלא אם כן בחר במסלולי השקעה מתמחים (כפי שיש כיום). לגבי החוסכים הקיימים, רובם נמצאים במסלול כללי ללא קשר לגיל החוסך. בשנים הקרובות ישויכו באופן אוטומטי רבים מהחוסכים למסלולים לפי המודל הציליאני באופן הדרגתי. ראשית, ישויכו מקבלי קצבאות בפרישה והחוסכים מעל גיל 60 ולאחר מכן קבוצות הגיל הצעירות יותר.

האם אפשר להירגע כאשר החסכונות מנוהלים בשיטת מודל הצ`יליאני?
תלוי את מי אתם שואלים... אין ספק שאם המודל היה מיושם עוד ב 2008 רבים מהחוסכים המבוגרים לא היו מאבדים את כספם רגע לפני היציאה לפרישה. יחד עם זאת, רבים סבורים כי יישום המודל בצורתו הקיימת יביא לכשלים בשוק ויביא לפגיעה בתשואות לחוסכים הפנסיונים. דוגמא לכך אפשר למצוא בחוסך בגיל 62 אשר עם החל קבלת קצבאות הפנסיה שלו הכספים שנצברו לו בתוכנית הפנסיונית מושקעים במסלול בעל רמת סיכון נמוכה. עד כאן נראה שהכל בסדר ואפילו מעולה בעיניי רובכם. אם נתחשב בכך שתוחלת החיים לפורש הינה כ 20 שנה אז למעשה המודל מקבע עבורו מצב של תשואה נמוכה לאורך שנים רבות. לחוסך אין אפשרות לשנות את מסלול ההשקעה לאחר שהחל לקבל את הקצבאות.

עם מי ניתן להתייעץ?
איזה מזל שיש לך סוכן! :)

נשמח לעמוד לשירותך באופן ישיר.אנא פנה/י אלינו בכל שאלה, בקשה או פנייה אחרת ונשתדל לתת לך את הטיפול הטוב ביותר. באפשרותכם ליצור עימנו קשר במהלך שעות העבודה (16:00 - 08:00)טלפון: 03-9695669 | פקס: 03-9672542 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב