דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על סיכויי ההצלחה של ביקורו הצפוי של בוש 

מאת    [ 02/01/2008 ]

מילים במאמר: 373   [ נצפה 2164 פעמים ]

רצח ראש ממשלת פקיסטן לשעבר ומנהיגת האופוזיציה, בנזיר בוטו, הוא אחד התזכורות האחרונות לכך שהטרור האסלאמי הקיצוני, ולא הסוגיה הישראלית-פלסטינית, הוא שמזעזע את יסודות המזרח הקרוב המוסלמי והערבי. פקיסטן נמצאת כרגע בנקודת הרתיחה שלה, והיא איננה היחידה. עיראק ואפגניסטן עדיין משמשות זירות לקטל אסלאמי קיצוני מדי שבוע בידי קבוצות סוניות מרדניות ושותפותיה של השכנה השיעית, איראן. לבנון רועדת מפחד לנוכח חבל התלייה האיראני והסורי המונח על צווארה, וגם תורכיה עומדת בפני משבר, ואולי אף מלחמה, עם המורדים הכורדיים.

נראה כי לאור האווירה האזורית המעורערת הזו, הסוגיה הפלסטינית אמורה הייתה להיות הכי פחות חשובה מבחינת מאמציה של ארה"ב לייצב את האזור. מכיוון שכך, ערב ביקורו של ג'ורג' בוש בירושלים וברמאללה, נותר רק לתמוה מדוע הנשיא האמריקני ומזכירת המדינה, קונדוליזה רייס, התחייבו להפנות את מלוא תשומת לבם המיידית דווקא לדיפלומטיית פוסט-אנאפוליס פלסטינית-ישראלית. מבחינת אינטרסים אמריקניים חיוניים, אין ספק שהיה זה הגיוני יותר לו עבדו בוש ורייס מסביב לשעון על מנת לטפל באיראן. יתרה מזאת, לנוכח התנקשותם של שותפיה של אלקאעדה בבוטו, ולאור אי-היציבות התמשכת, נראה שעל ארה"ב להכפיל מאמציה לבלימת האפשרות שקבוצות אלקאעדה ישיגו גישה ליכולות הגרעיניות של פקיסטן.

בשבוע שעבר, נפגשתי עם יועץ בכיר של מחמוד עבאס שאמר לי, בצורה ברורה, כי "ידי מנהיג הרש"פ כבולות". עבאס לא יסכים לשום דבר פחות מנסיגה ישראלית מלאה לקווי 67, כולל ירושלים. משמעות הדבר היא שהפלסטינים לא יגלו כל גמישות ביחס לתביעותיהם לגבי ריבונות מלאה על העיר העתיקה ובמיוחד על הר הבית. הגורם הוסיף שהפלסטינים גם לא מתכוונים לוותר על דרישתם ל"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לישראל. הגמישות היחידה עשויה להתגלות רק במסגרת חילופי השטחים בהיקף של 2%.

משחק ה"סכום אפס" אותו משחקים הפלסטינים עשוי להסביר מדוע שלושה מהמומחים המובילים בישראל, כמו גם חוקרים עמיתים למזרח הקרוב עמם שוחחתי בשבוע שעבר, העריכו כי הפלסטינים כבר ויתרו על פתרון שתי המדינות. אחר החוקרים הידועים בישראל לענייני ערבים אף טען ש"המרדף הפלסטיני אחר פתרון שתי המדינות הגיע לקצו". נראה, אם כן, שהפלסטינים דנו עצמם לגורל גרוע מזה של ה"נכבה" ב- 1948 וכי כרגע הם מחויבים לפתרון המדינה האחת: מדינה אחת לערבים וליהודים.

נראה שבוש ורייס יוכלו לחסוך מעצמם תסכול רב אם יתנו לדיפלומטיה הפלסטינית-ישראלית למות מוות טבעי ולא ידחפו אותה להתקף לב נוסף. בעת המדאיגה הנוכחית, מאמצי ארה"ב באזור ינוצלו בצורה טובה יותר אם יוקדשו לטיפול באיומים האמיתיים על יציבותו, ואולי אפילו על עצם קיומו, של המזרח התיכון.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב