דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם ידועים בציבור וחשיבותו 

מאת    [ 20/05/2012 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 1810 פעמים ]

הסכם ידועים בציבור וחשיבותו

המבנה המסורתי של התא המשפחתי והדרכים לכינונו עברו שינויים רבים. כך בשנים האחרונות זוגות רבים בין אם מבחירה או בשל איסורי חיתון בוחרים באפשרות לקבל על עצמם את דיני הגירושין והנישואין החלים לגבי המעמד האישי שלהם ואת הזכויות שמעניקה המדינה לזוגות נשואים ללא עריכת טקס רשמי לקבלת תעודת נישואין, זאת במסגרת המעמד הייחודי של ידועים בציבור.

תנאים להכרה במעמד של ידועים בציבור

התנאים להכרה במעמד זה לפי הפסיקה הנם קיום חיים משותפים שאינם מונעים מנסיבות של כדאיות כלכלית או שיקולי נוחות אלא חיי משפחה משותפים כפי שקיים במסגרת של נישואין, יחד עם ניהול משק בית משותף תחת קורת גג אחת. היו בעבר מקרים בהם בית המשפט הכיר גם בקשר שנמשך על פני כמה חודשים כקשר בין ידועים בציבור (ע"א  4305/91 שדה נ' קבורס ואח' תק-על 513 (1) 94).

תוצאה של הכרה במעמד ידועים בציבור

חשוב לציין כי בני זוג אשר מתגוררים ביחד עשויים להיות מוכרים כידועים בציבור גם לאחר תקופה קצרה יחסית שלמגורים משותפים ואף בניגוד לרצונו של אחד מבני הזוג.

בית המשפט כבר החיל במקרי פרידה של ידועים בציבור את הלכת השיתוף לפיה יש לחלק את הנכסים של בני הזוג באופן שוויוני. באופן דומה מקנה חוק הירושה תשכ"ה-1965 לבן הזוג הידוע בציבור זכויות משל היו השניים נשואים ועוד.

 צדו השני של המטבע הנו כי ייתכן מצב בו היו בני זוג ידועים בציבור שנים רבות  אך מכיוון שאין בין הצדדים הסכם לעניין זכויותיהם בקשר אחד מבני הזוג עלול למצוא את עצמו בסיום הקשר או עם פטירת בן הזוג מנושל מכל זכות ברכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים.

חשיבותו של ההסכם

הסכם ידועים בציבור בעל חשיבות רבה. ראשית הוא מסדיר את ההגנה על זכויות בני הזוג במהלך הקשר ובסיומו בעקבות כל סיבה שהיא ולכן מאפשר להם וודאות מסוימת הן לגבי מצב הזכויות בזמן החיים המשותפים והן במקרה שהגיעו לקיצם. הסכם ידועים בציבור שהצדדים לא מעוניינים לתת לו מעמד של פסק דין לא חייב להיעשות בכתב, ברם עובדת הכתב והניסוח הברור שאינו משאיר פתח לפרשנויות שונות מקל  על פתרון סכסוכים עתידיים בהקשר זה.

מעמד ההסכם בין ידועים בציבור

 פסק הדין רע"א 6854/00 היועץ המשפטי לממשלה נ' זמר פ"ד נד (5)491 שינה את המעמד של ההסכם בין ידועים בציבור בכך שאפשר לזוגות המעוניינים בכך גם לקבל להסכם זה מעמד של הסכם ממון לפי חוק הסכמי ממון תשל"ג-1973, המקנה למעשה להסכם שאושר על ידי בית משפט מעמד של פסק דין. אישור מעין זה מקשה על ביטול ההסכם שכן טרם האישור בית המשפט לענייני משפחה מוודא שהצדדים מבינים את התוצאות והמשמעות של ההסכם האמור ואת ההסכמה החופשית שלהם לחתימתו. כך, הנטל על התובע להוכיח שלא התקיימה גמירות דעת ולחילופין שהיו פגמים בכריתת ההסכם מכוח חוק יחסי ממון או לחילופין מכוח חוק החוזים (חלק כללי) תשל"ג-1973.

עריכה וחתימה על הסכם ידועים בציבור כדאי שתיעשה בעזרת עורך דין בעל ניסיון המתמחה בתחום המעמד האישי וזאת על מנת להבטיח יצירת חוזה טוב עבור שני הצדדים ומניעת פגמים שעלולים לפגוע באישורו.

אין לראות בכל האמור לעיל משום ייעוץ משפטי בעניין זה.

גיל גייר, עו"ד ומגשר
/>Gil@gieradv.com
03-5061337




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב