דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קשיים בהתארגנות אצל ילדים 

מאת    [ 20/05/2012 ]

מילים במאמר: 387   [ נצפה 2911 פעמים ]

 

התארגנות

כמה פעמים ספרת עד 10 ושום דבר לא קרה?

אנחנו מאד ממהרים בבוקר והילד "לוקח את הזמן" , עוד לא התלבש ועוד לא צחצח שיניים וזה לא שלא הזכרנו וביקשנו... אז למה הוא לא זז? המונולוג הפנימי אומר לנו שהוא עצלן, חסר גבולות, לא מקשיב, לא ממושמע, לא אכפת לו והוא כנראה עושה דווקא. אבל לעיתים זה משהו אחר לגמרי. מקור הקושי הוא ביכולת להתארגן, להבין איך להתחיל ולסיים פעולה, להבין את מושג הזמן ולמקד את תשומת הלב במשימה ולא בדברים אחרים המסיחים את דעתו. לילד כזה סביר שקשה גם להוציא ספרים בזמן בכיתה, לארגן תיק, להתלבש לבד, להיכנס למקלחת ואחר כך לצאת ממנה, לעיתים איטי בזמן האוכל, יתקשה להתגייס לסידור החדר או לאסוף צעצועים בגיל צעיר יותר ועוד לא דיברנו על הכנת שיעורי בית.

המונולוג הפנימי של ילד כזה יכול להישמע כך: שוב כועסים עליי, אני רוצה אבל מאיפה מתחילים, גם ככה אני לא אצליח- מה הטעם לנסות, אני לא מבין כשהם צועקים אז אני אפסיק להקשיב ואשחק במשהו שעושה לי טוב... וכך לקושי האובייקטיבי מצטרף קושי משני על רקע הפער בתחושות ובמחשבות של כל אחד מהצדדים.

התארגנות היא בעצם היכולת לתכנן פעולה, אסטרטגיה. בכל פעולה שאנו מבצעים קיים אלמנט של תכנון. פעולות רבות הופכות עם השנים לאוטומטיות, בעיקר כשהן מתבצעות במרחב מוכר וקבוע, אולם ילדים ותינוקות נדרשים לתכנון רב בהתנהלותם היומיומית.

היכולת לתכנן תנועה מתפתחת מעצם האימון. כלומר, כשאנחנו רוצים ללמד ילד להתלבש עלינו להדגים, לעודד, להנחות ובעיקר לחזור על הפעולה יום יום עד שהיא נטמעת, וכך הוא לומד לתכנן פעולה מסוימת ורוכש כלים ומיומנויות של מוטוריקה עדינה וגסה שישרתו אותו בפעולות אחרות בחייו.  לכן חשוב לאפשר לילד להתנסות בפעולות יומיומיות ולא לעשות עבורו, כמובן שיש להתאים את האתגר לגיל ולתפקוד הילד.

דרך נוספת שבה מתפתחת היכולת לתכנן תנועה היא דרך משחקים הדורשים תיאומים (קוארדינציה) ואסטרטגיה כמו בניית מגדל, משחק קלאס, בנייה בלגו, משחק בכדור, קפיצה על חבל וכו (בהתאמה לגיל כמובן). במשחקים אלה נדרש להעריך מרחק וגובה, להתאים את הגוף למצבים שונים ולקצב, לתאם בין חלקי הגוף השונים, ולפעול במהירות. כל אלה בונים את היכולת להתארגן לכל פעולה שהיא- חדשה או מוכרת.

כשילד רוכש מיומנות זו הוא מתנהל בעולמו בקלות רבה יותר והוא פנוי ללמידה, הוא חווה תחושת הצלחה והביטחון בהתאם וכמובן שהיחסים שלו עם סביבתו זורמים יותר.

קושי בהתארגנות יכול להתפתח על רקע של הפטוניה, בעיה בוויסות החושי, במודעות הגוף ועוד.

עדי לב-רן מפתחת הסדנה "אמא משחקת איתי" - משחקים של פעם לשיפור המוטוריקה, והתקשורת במשפחה מטפלת מוסמכת ב"שיטת ורדי": ליווי התפתחות לתינוקות (סדנאות ופרטני) טיפול בקשיי למידה, קשיי התארגנות, עיכוב התפתחות, קשיים בתפקוד המוטורי ו-PDD לילדים בני כל הגילים טלפון: 0507315031 מייל: adi.levran@gmail.com אתר:www.gameway.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב