דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת השבוע - פרשת בחקתי - תשעב 

מאת    [ 16/05/2012 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 1684 פעמים ]

(ויקרא כו, ג) "אם בחוקותי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם וכו"

כי מעבר לקיום התורה והמצוות, וכל הלכות השולחן ערוך בכל פרטיהם ודקדוקיהם צריך כל יהודי להשתלם במידות טובות, ולהתרחק מהבלי העולם הזה ודמיונותיו ותאוותיו, וצריך ליישר הדעת והדעות, כפי השקפת התורה, וצריכים אנחנו ללמוד מדוגמא אישית של רבותינו הקדושים, בבחי' (שה"ש א-ח) צאי לך בעקבי הצאן, ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים, וכנודע.

ובודאי שצריכים ללכת ולהתנהג בדרכי השי"ת בעצמו כביכול, בבחי' (דברים כח, ט) והלכת בדרכיו, וכמ"ש חז"ל (שבת דף קלג: ) (שמות טו-ב) זה א-לי ואנוהו, "ואנוהו"- הוי דומה לו, מה הוא חנון ורחום, אף אתה היה חנון ורחום וברמב"ם (ה' דעות פ"א ה"ו), מוסיף מה הוא נקרא קדוש, אף אתה היה קדוש. וכ"כ הרמב"ם בספר המצוות (מצות עשה ח) וז"ל ציוונו להדמות אליו יתברך לפי יכולתינו, והוא אמרו והלכת בדרכיו, וכבר כפל ציווי זה ואמר (דברים י-יב, יא-כב) מה הקב"ה.. אף אתה.. מה הקב"ה נקרא צדיק, אף אתה היה צדיק, מה הקב"ה נקרא חסיד, אף אתה היה חסיד [ויש הגורסים בסיפרי מה הקב"ה נקרא קדוש אף אתה הי' קדוש, וכ"ה בכמה ראשונים] וכבר נכפל הציווי הזה בלשון אחרת, ואמר (דברים יג, ה) אחרי ה' אלקיכם תלכו [ועיי"ש בפרש"י וז"ל ובו תדבקון, הדבק בדרכיו, גמול חסדים, קבור מתים, בקר חולים, כמו שעשה הקב"ה. ע"כ.

ואיתא בספרי אחרי ה' אלקיכם תלכו- זו מצוות עשה, ועוד איתא בספרי ולדבקה בו. וז"ל וכי היאך אפשר לו לאדם לעלות במרום ולהדבק בו, הלא כבר נאמר (דברים ד) כי ה' אלקיך אש אוכלה הוא, ואומר (דניאל ז) כורסיה שביבין די נור, וגלגלוהי נור דליק, אלא הדבק בחכמים ובתלמידהם, ומעלה אני עליך כאילו עלית למרום.. וכן הוא אומר (תהלים סח) עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם.

דורשי רשומות אמרו רצונך שתכיר מי שאמר והיה העולם למוד אגדה, שמתוך כך אתה מכיר את הקב"ה ומדבק בדרכיו, ואם עשיתם מה שעליכם, אף אני אעשה מה שעלי. ע"כ וממשיך הרמב"ם בזה"ל אחרי ה' תלכו, ובא בפירוש ג"כ שענינו להדמות בפעולות הטובות והמידות החשובות שיתואר בהם הא-ל יתברך על צד המשל. ג"כ.

ובודאי ראוי לחקות את השי"ת בהנהגותיו ככל היכולת, ובפרטי בי"ג מידות של רחמים, ושעל זה נתיסד החיבור הקדוש "תומר דבורה" לרבי משה קורדובירו זצ"ל, המבאר ומרחיב ומפרט כל ענין נשגב זה.

וזה בחי' "אם בחוקותי תלכו", היינו שתלכו ותתנהגו בדרכי, ותחקו אותי (לענינינו "בחוקותי", לשון חיקוי), כילד המחקה את אביו ותלמיד את רבו. ואשרי המעמיק להתבונן בדרכי ה' כגון על גודל רחמיו על כל בריותיו, ועל הרצון העז להיטיב תמיד.

בבחי' (תהלים קמה) טוב ה' לכל, ועל סבלנותו אין סופית, ולפי הענין לעשות את עצמו כלא שומע על אף ששומע, וכלא רואה על אף שרואה. ועל גודל החריצות כביכול וכו' וכו'. ומי שעושה כן – אשרי לו.

חידושים על פרשת השבוע מאת הרב שמעון יוסף הכהן ויזנפלד ראש מוסדות ברסלב וישיבת נצח מאיר הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו את הפרשה ישירות למייל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב