דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מצלמות מאז ועד היום 

מאת    [ 16/05/2012 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 3238 פעמים ]

הרעיון של תיעוד המציאות כפי שהיא משתקפת בעינינו קיים כבר משחר ימי ההיסטוריה, אז ציירו הקדמונים סיטואציה המתארות את חיי היומיום על קירות המערה. עם השנים השתכללו האמצעים, ובתחילת המאה התשע עשרה, בשנת 1827, לאחר חשיפה של שמונה שעות, בא לעולם הצילום הראשון.

מאז ועד היום הצילום עבר מהפכות רבות. מתהליך מורכב אשר הצריך שימוש במיכשור יקר הפך הצילום לנגיש לכל, ובמאה העשרים ואחת הצילום מהווה חלק בלתי נפרד מחיי כולנו כמעט. טלפונים סלולריים כוללים מצלמות דרך קבע, הצילום הפך דיגיטלי ופרסומו במרחבי הרשת הפך לזמין ומיידי.

מבשרת המצלמה – קמרה אובסקורה

קמרה אובסקורה היא דרך לראות את העולם בדו מימד. האור חודר דרך נקב קטן בתא חשוך ומוקרן על הדופן האחורית של התא במהופך. אריסטו היה הראשון להשתמש במכשיר מעין זה כבר במאה הרביעית לפני הספירה, כדי לצפות בליקוי חמה. רוג'ר בייקון השתמש בקמרה אובסקורה בשילוב עם מראה ליצירת אשליות אופטיות בשנת 1267 ובשנת 1797 הצליחו לפענח את כתביו של ליאונרדו דה וינצ'י ששכלל את הרעיון ליצירת מכשיר המאפשר שירטוט ידני של היטל האור המתקבל.

למרות השימוש האופטי המשותף לקמרה אובסקורה ולמצלמות, במכשיר העתיק הזה חסרה תכונה חיונית אחת אותה לצילום יש – היכולת ליצור קיבוע של התמונה שהתקבלה והיכולת ליצור מקיבוע זה העתקים.

ניסיונות קיבוע ראשונים

ניסיונות הקיבוע הראשונים נערכו במגוון טכניקות. תומאס ווג'ווד יצר תעתיקי שמש באמצעות שימוש בניטראט-כסף, חומר שהיה רגיש לאור. הממציא הצרפתי ניספור נייפס הצליח לראשונה לקבע וליצור את התצלום הראשון בשנת 1827 – נוף מחלון בלה גרא באמצעות טכניקת הליוגרפיה (תצלום שמש). הוא השתמש בלוח פיוטר (סוג של מתכת) שעליו מרח ביטומן (סוג של זפת). לאחר חשיפה של כשמונה שעות הזפת התקשתה במקומות בהם הייתה חשופה לשמש.  לאחר החשיפה הוא שטף את הלוח מהביטומן שנותר עליו וכך פתר שתי בעיות שהיו קיימות בתעתיקי השמש המקוריים – העלמותם לאחר החשיפה לאור, וקבלת תעתיק נגטיבי במקום פוזיטיבי.

נייפס חבר לדאגר כדי לשכלל את המצאתו, אולם מת בטרם עלה בידו להשיג תוצאות טובות. דאגר המשיך בשכלול ההמצאה ובשנת 1839 קנתה ממשלת צרפת את הזכויות על ההמצאה ושיחררה את הידע לציבור כולו. יום זה נחשב ליום בו הומצא הצילום. צילומים ראשונים אלו יכלו לקבע תמונה, אך עדיין לא ידעו כיצד לשכפל תמונה למספר העתקים.

עוברים לייצור המוני ולמצלמות הדיגיטליות

חברת קודאק היתה הראשונה לשווק מצלמה בייצור המוני. זה קרה בשנת 1888, ועשר שנים לאחר מכן הוציאה אף את מצלמת הכיס הראשונה.

בשנת 1925 סרט הצילום נכנס לשיווק וב- 1957 מצלמת ה- SLR  הופיעה בשוק. מצלמות ה- SLR מאפשרות לצלם לראות בדיוק רב את אשר יצולם, כיוון שאותה התמונה מועברת אל סרט הצילום ואל עינית הצלם.

המצלמות הדיגיטליות הראשונות הופיעו בשוק בשנת 1984, תשע שנים לאחר הצילום הדיגיטלי הראשון שנוצר. בשנת 1991 הופיעה בשוק מצלמה חדשה – מצלמת DSLR, העובדת בטכניקת ה- SLR  ליצירת דימוי לצלם שיהיה תואם במדויק לתמונה המצולמת, תכונה החשובה במיוחד לצלמים מקצועיים.

בתקופה זו כבר היו מספר מצלמות דיגיטליות בשוק שעשו שימוש במסך במקום עינית הצלם, ובחיבור למחשב לצורך שמירת התמונות. וכעשור לאחר מכן, בשנת 2000, הגיע הטלפון הסלולרי הראשון אשר כלל בתוכו מצלמה דיגיטלית.

כיום, המצלמות הדיגיטליות נפוצות וכבר אינן מכשירים שרק מתי מעט יכולים להרשות לעצמם. מצלמות דיגיטליות משוכללות מצוידות היום בזום אופטי מרשים, חיבור WiFi המאפשר העלאת תמונות מהירה לרשת, צילום וידאו ברזולוציה גבוהה, מסך מגע ואפילו יש כאלו המצלמות בתלת מימד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב