כדי לענות על השאלה למה צריך תואר ראשון, צריך להבין מספר דברים: איך העולם עובד, איך העתיד יראה ובעיקר – מה רוצה זה אשר מתלבט בשאלה מה לעשות בחייו. כיום, תואר ראשון משול לא רק להשכלה, כי אם גם ליוקרה, הוכחת יכולת ואיכות. לימודי תואר ראשון יכולים לשרת מטרות שונות: רכישת בסיס עד לקבלת החלטה מושכלת בדבר כיווני קריירה אפשריים, לימודים לקראת התמחות בתחומי עניין המעניינים את הסטודנט, אשר בהם היה רוצה להמשיך בתחום האקדמי או המחקרי או רכישת מקצוע במטרה לבנות קריירה ריווחית בעתיד.
לימודים מכווני ענייןישנם מקצועות לימוד אקדמיים רבים אשר לימודי תואר ראשון בהם אינם מאפשרים עבודה בתחום, או שמספר הצעות העבודה לבוגרי התואר הראשון מועט במיוחד. הדוגמאות למקצועות מעין אלו רבות ומגיעות מתחומי לימוד מגוונים. תחום אחד, לדוגמה, הוא תחום המדעים המדויקים: מתמטיקה, פיסיקה, כימיה. המשך קריירה מחקרית בתחומי הלימוד הללו דורשת על פי רב לימודים לתארים מתקדמים. לימודים לקראת תואר ראשון באחד התחומים הללו על פי העניין האישי של התלמיד, הוא למעשה רק הצעד הראשון המחויב לקראת עיסוק בתחומי התוכן הללו. תחומי המדעים המדויקים אינם זהים, ישנם מקצועות בהם יותר אפשרויות תעסוקה מאחרים, אך במרבית המקרים קידום ועיסוק משמעותי בתחום ידרוש תארים מתקדמים.
תחום נוסף דומה הוא תחום מדעי הרוח וחלק ממדעי החברה. לימודי ספרות, פילוסופיה או היסטוריה יעשירו את עולמו הפנימי של הסטודנט, אך פיתוח קריירה בתחום נדירה ולרוב נשארת בתחומי האקדמיה.
לימודים מכווני מקצועאם מטרת הלימודים איננה הלימוד עצמו, אלא הקריירה אותה ניתן יהיה לפתח בתום הלימודים, השאלה- האם בכלל צריך לימודי התואר הראשון הופכת קשה יותר. בתחומים רבים, ניתן לפצוח בקריירה ריווחית גם ללא רכישת השכלה אקדמית. מקצועות טכניים דוגמת חשמלאי, שרברב, קבלן שיפוצים וכדומה אינם דורשים רכישת השכלה אקדמית, אולם ברובם דורשים הכשרה ולעתים הסמכה מקצועית.
מקצועות אלו יכולים לשרת אדם המחפש ריווחיות בלבד ובנוי לעבודה כעצמאי, אולם אם חשוב לאדם אופק הקידום ויוקרת המקצוע, הדרישה הרווחת כיום בעולם היא דרישה להשכלה אקדמית רלוונטית או נוספת על הידע המקצועי. ישנם מקצועות אקדמיים רבים בסיומם רוכש הסטודנט מקצוע ריווחי עם אופק קידום מבטיח, דוגמה רפואה, הנדסה, עריכת דין, ראיית חשבון, ניהול עסקים וכדומה.
תואר ראשון הכרחי כיום בעולם להשגת יוקרה, אופק קידומי במסגרת עבודה כשכיר והזדמנויות רבות יותר להכנס לשוק העבודה. שילוב בין תחום המעניין את המועמד, יכולותיו ואפשרויות תעסוקה עתידיות הוא השילוב המוצלח ביותר, ותמיד כדאי לזכור כי גם אם נעשתה התחלת לימודים בכיוון מסוים, ניתן תמיד לשנות כיוון לאחר מכן אם מתברר כי כיוון זה אינו מתאים או מעניין את הסטודנט.