דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה כל עורכי הדין רוצים להיות עוזרי מנכל? 

מאת    [ 14/05/2012 ]

מילים במאמר: 765   [ נצפה 1615 פעמים ]

כשאנחנו ילדים שואלים אותנו מה נרצה להיות כשנהיה גדולים. אחת רוצה להיות נסיכה, אחרת וטרינרית, אחד רוצה להיות כבאי ואחר להיות טייס. לפעמים ילדים עונים שהם רוצים להיות כמו ההורים שלהם- עורכי דין, רופאים, מהנדסים וכו'. אבל איכשהו, אף פעם כשתשאלו ילד מה הוא רוצה להיות גדול לא תשמעו את צמד המילים "עוזר מנכ"ל". ועם זאת, 30 שנה אחרי, אותם ילדים שגדלו וחשבו שהם רוצים להיות עורכי דין, מוצאים את עצמם פעמים רבות בצומת בקריירה. חלקם אחרי התמחות ומרגישים שזה לא בשבילם, אחדים יוצאי המשרדים הגדולים מעדיפים להיכנס ל"ביזנס" עצמו, ואחרים אחרי שנים רבות בתחום מרגישים שהגיע הזמן לשינוי. וכשתשאלו אותם מה תפקיד חלומותיהם, חלק לא קטן יאמר- להיות עוזר מנכ"ל.
אין ספק כי מקצוע עריכת הדין הוא מקצוע תובעני ובלתי מתפשר, הדורש יכולות העמקה, הבחנה בין עיקר לתפל, שירותיות, יסודיות, ופעמים רבות גם נכונות לשעות עבודה בלתי נגמרות. עורכי דין רבים מוצאים עצמם בשלב זה או אחר מתלבטים אם להמשיך ולפתח קריירה משפטית או לבצע שינוי כיוון ולנסות להיכנס לעולם העסקי.

אז מה בעצם קורה בנקודה שבה מחליטים על רצון במעבר לעולם העסקי?
משיחות רבות שאנו מקיימים עם מועמדים שמעוניינים בשינוי, ומחפשים תפקידים לא משפטיים, עולה כי הם מתעניינים בעיקר בשלושה כיוונים- עוזר מנכ"ל, פיתוח עסקי, או ניהול פרויקטים. אבל בפועל, כשנשאל את אותם מועמדים מה מושך אותם באחד או יותר מהתפקידים האלה, עיקר המשיכה בדרך כלל יהיה לעסוק בעיסוק לא משפטי שעם זאת משמר את אותו סטטוס ויוקרה.
לכן, צריך לבחון היטב מה מוביל אותנו להחלטה לעזוב את המקצוע.
פעמים רבות מועמדים מעוניינים בשינוי מסיבות שאינן דורשות שינוי של 180 מעלות- מנהל בעייתי, לא מספיק או יותר מדי עבודה עם אנשים, תחום משפטי שלא מתאים להם, משרד קטן כשיתאים להם יותר לעבוד במשרד גדול או להיפך. לכן, כאשר נמצאים באותה צומת של מחשבה על מעבר לעולם העסקי, צריך לחשוב טוב מה מוביל אותנו לשם.

להיות, או לא להיות (בתפקיד עסקי)? זאת השאלה
ראשית כדאי לבחון האם באמת מיצינו את העולם המשפטי. ייתכן שמה שמפריע לנו היום קשור ספציפית במקום העבודה הנוכחי, והוא בר שינוי מבלי שנצטרך לעזוב לחלוטין את המקצוע. ייתכן שמעבר מתחום כלשהו לתחום המסחרי, או מעבר ממשרד קטן למשרד גדול (כלומר מעורבות בעסקאות גדולות ומורכבות יותר) , או להיפך (כלומר יכולת לקחת חלק משמעותי בתיקים ולבלוט יותר) יספקו בדיוק את המענה לקושי מבלי שנצטרך לוותר לחלוטין על תואר עו"ד.
שנית, כדי להבין אם מעבר לתחום העסקי הוא באמת הדבר הנכון עבורנו, כדאי לחשוב מה באמת אנחנו אוהבים לעשות. אפילו לשבת ולהכין רשימה של התפקידים שהכי אהבנו, הצדדים שהכי אהבנו בתוך תפקידים שכבר ביצענו. כך נוכל להבין מה מהות התפקיד שברצוננו לבצע, או לפחות לקבל כיוון מעשי.
ולבסוף, אם אתה רוצה להיות בתפקיד מסוים, נסה לאתר מישהו שעושה תפקיד כזה. הפעל את הקשרים שלך על מנת להגיע למישהו שעושה תפקיד דומה, ונסה להבין ממנו את המשמעויות. כל אחד רוצה להיות עוזר אישי של תשובה או של דנקנר, אבל כמה כמוהם כבר יש בארצנו הקטנטונת?
בנוסף, להרבה מתפקידי עוזר מנכ"ל פן אדמיניסטרטיבי חזק הדורש לא מעט "עבודת נמלים", ולכן חשוב להבין למה נכנסים. במקרה כזה נכון מתמיד לומר ש"לא כל הנוצץ זהב".

יש דרך חזרה?
השאלה הזו היא שאלה שלא מספיק עורכי דין שואלים את עצמם בעת קבלת ההחלטה לעבור לתפקיד עסקי.
צריך לזכור שאנחנו נמצאים בשוק רווי של עורכי דין איכותיים המתחרים באופן כמעט תמידי על כמות תפקידים יחסית לא גדולה. האם אני באמת רוצה לאבד את היתרון שיש לי היום על ידי זה שאעזוב את המקצוע לשנה-שנתיים-שלוש? האם זה באמת יהיה מה שחשבתי שזה יהיה?
עורכי דין רבים שעוזבים את המקצוע לתפקידים כמו ייעוץ אסטרטגי, רכש או פיתוח עסקי, מוצאים את עצמם פעמים רבות מתחילים מחדש. גם מבחינת השכר, גם מבחינת תחומי האחריות וגם מבחינת סטטוס. לא לכל אחד זה מתאים, ולא את כל אחד זה מספק.
כדאי לקחת בחשבון שעורכי דין שעוזבים את המקצוע פעמים רבות מתקשים לחזור אליו לאחר כמה שנים.
הם עשויים לאבד את יתרונם המקצועי. כאשר חברה רוצה לגייס יועמ"ש ומקבלת קורות חיים של מועמד שעובד כעו"ד ומועמד שכבר שנתיים שלוש לא עובד כעו"ד, העדיפות בדרך כלל תהיה לזה שעדיין עוסק בתחום (כמובן, תלוי במשרד, תלוי בתחום, תלוי בכל דרישות המשרה). מכיוון שעל כל משרה מתמודדים עשרות ולפעמים מאות מועמדים, היתרון היחסי הוא משהו שתרצו לשמור עליו במקרה שלא שללתם לחלוטין עיסוק במקצוע.

כדאי להבין שהמעבר לתחום העסקי מתאים בעיקר למי שהחליט בוודאות שעיסוק בעריכת דין לא מתאים לו. במקרה כזה הסיכון הוא מופחת מכיוון שאין חשש מהקושי במקרה של רצון בחזרה לתחום בעתיד. כפי שכל עו"ד שמבקש לעשות שינוי יודע, אין הרבה משרות עסקיות ולרוב אלו שנפתחות דורשות ניסיון עסקי קודם.
אפשר לסכם ולומר כי צריך הרבה סבלנות, הרבה נחישות, ולא מעט קשרים (זה אף פעם לא מזיק), ואין ספק שעבור מי שזה מתאים לו, התחום העסקי מהווה עולם ומלואו.

לאורה יצחק, אחראית פעילות אונליין בחברת ההשמה A-one Legal Recruitment המתמחה בהשמת עורכי דין למגוון תפקידים משפטיים במשרדים וחברות. לצפייה במשרות הפתוחות היכנסו לאתרנו www.a-one.co.il.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב