דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות החזרה לפעילות לאחר פציעה 

מאת    [ 14/05/2012 ]

מילים במאמר: 604   [ נצפה 2721 פעמים ]

בשנים האחרונות החלה לחלחל לציבור ההבנה כי פציעת ספורט או פציעה אחרת, אינה חייבת ל"השבית" את החיים. אם בעבר, אנשים שחוו פציעה, הודרכו למנוחה ממושכת על מנת להחלים, כיום הרופאים והמטפלים ממליצים לאנשים שחוו פציעה, לחזור במהירות האפשרית לפעילות הרגילה של חיי היום יום, וחזרה הדרגתית לשגרת האימונים.

 אז למה חשוב לחזור לפעילות במהירות?

הגוף שלנו מצטיין בהתנוונות ובקיצור שרירים במנוחה. תנו לגוף שבועיים של מנוחה טוטאלית, והשרירים מתחילים להתכווץ ולהתנוון. מאידך גיסא, על מנת לחזור לכושר, לשרירים חזקים, גמישים וארוכים, אנו צריכים לעבוד קשה במשך חודשים. לכן, כשהגוף במנוחה מוחלטת, אמנם אין מאמץ על השרירים והמפרקים שנפגעו, אך גם אין פעילות ומאמץ על כל השרירים האחרים. לדוגמא: במידה ונקעתי קרסול, שרירי הרגל שתומכים במפרק, "ישמחו" למנוחה, אך אם אשכב במיטה שבוע ולא אזוז, יתחילו להיתפס שרירי הגב והצוואר. גם שרירי הירך יתחילו להתנוון ולהתקצר, וחזרה ממצב זה של שרירים תפוסים בכל הגוף, למצב שהיה לפני הפציעה, קשה בהרבה מאשר טיפול בשרירים שאחראים על מפרק הקרסול בלבד.

 מה קורה לגוף  לאחר פציעה?

הגוף שלנו הינו מכונה משוכללת מאוד. ברגע ששריר או מפרק נפגעים, השרירים מסביב לאזור הפציעה נתפסים על מנת לא לאפשר תנועה. לאחר פציעה, כל תנועה מסבה כאב, והגוף שלנו מנסה להימנע מהכאב ולהפחית בתנועות כואבות. כאשר השרירים מסביב לאזור הפציעה נתפסים, זרימת הדם לאזור הפגוע נפגעת ומתמעטת, דבר המעכב את תהליך ההחלמה. אדם החווה פציעה צריך להימנע מכניעה לכאב, וחייב לחזור לפעילות אשר בתורה תשחרר את השרירים התפוסים, תאפשר זרימת דם תקינה לאזור הפצוע, ותזרז את קצב ההחלמה.

 אבל אם כואב, איך אפשר לחזור לפעילות?

לאט לאט ובהדרגה. מטופלים שבאים אלי לאחר פציעה, ומדווחים כי הכאב משבית אותם ואין הם מסוגלים לזוז, אני ממליץ להם לעשות מקלחת רותחת, שתמריץ את הדם ותרפה את השרירים התפוסים. לאחר המקלחת אני ממליץ להם להתחיל לנוע ולנסות לחזור לשגרת יומם – בקצב איטי. עוד אני מסביר להם כי תחילת התנועה קשה, למשך 10 דקות – רבע שעה, אך לאחר מכן, כאשר הגוף כבר חם, הכאב פוחת והתנועה נעשית קלה יותר. אחד הדברים הקשים לביצוע בתהליך ההחלמה הוא שחרור הפחד מכאב ומפציעה מחדש. ברגע שהפחד נעלם, החזרה לשגרה נעשית קלה יותר.

 מלבד החזרה לפעילות, מה עוד מומלץ לעשות אחרי פציעה?

מלבד החזרה לפעילות, יש להתחיל לבצע תרגילי חיזוק לשרירים שנפגעו, או שאחראים על המפרק שנפגע, ולבצע תרגילי מתיחות לאותם השרירים. על מנת להחזיר את השרירים ואת המפרק שנפגעו למצבם מלפני הפציעה, יש לחזק אותם. חיזוק השרירים יכול למנוע פציעה חוזרת. מעבר לכך, יש לחזק את השרירים המקבילים או התומכים של השרירים שנתפסו. לדוגמא: כאשר ישנה פריצת דיסק או בלט בגב התחתון, יש לחזק את שרירי הגב התחתון ולמתוח אותם, אך יחד עם זאת חשוב ביותר לחזק את שרירי הבטן. שרירי הבטן תומכים ביציבת הגוף, יחד עם שרירי הגב, וכששרירי הבטן חזקים, הם מורידים את העומס משרירי הגב.

אם נמשיך את הדוגמא של פריצת הדיסק, אנשים רבים שחוו פריצת דיסק או בלט דיסק, משוכנעים שחרב עליהם עולמם, וכי הם חייבים להמעיט בתנועה ולהרבות במנוחה. הנחה זו אינה נכונה. מנוחה רבה מחלישה את שרירי הבטן ומקבעת את המצב של שרירי גב תחתון תפוסים וקצרים. מנוחה רבה מאטה את תהליך ההחלמה ומאריכה אותו בהרבה, מאשר מצב בו חוזרים לפעילות למרות הכאב, מחזקים את שרירי הבטן והגב, ומותחים את הגב התחתון.

 אם אני אדם פעיל שנוהג להתאמן, איך לפעול לאחר פציעה?

החזרה לשגרת האימונים צריכה להתבצע בהדרגה. קודם כל יש לחזק את השרירים סביב האזור שנפגע, ורק אז לחזור לשגרת האימונים. החזרה לשגרת האימונים צריכה להתבצע בהדרגה – לא לצפות להגיע לאותה יכולת ולאותם תוצאות שמלפני הפציעה, כבר באימונים הראשונים. יש להתחיל במאמץ מופחת, וכל אימון להגדיל קצת את המאמץ. חשוב מאוד להקשיב לגוף, ולא ל"קרוע" אותו, על מנת לא להיפצע מחדש.

 

בועז דקל - מטפל רב תחומי עיסוי רקמות עמוקות עיסוי ספורטאים עיסוי שוודי דיקור סיני קניזיו-טייפינג http://www.boazdekel.co.il מרצה לקבוצות בנושא רפואה משלימה.מעביר סדנאות לקבוצות בעיסוי צוואר ראש ופנים.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב