דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאשר רוחניות, מוזיקה וספורט נפגשים - דיאלוג בין-דתי בחיפה 

מאת    [ 11/05/2012 ]

מילים במאמר: 817   [ נצפה 4189 פעמים ]

 

תמונת החיים שתופסת את רוב תשומת הלב התקשורתית בכל הקשור לישראל-פלשתין היא זו של סכסוך וזעם.  למרבה הצער, מצב זה אכן קיים באזור, יחד עם זאת, נעשים מאמצים רבים מצידם של יהודים, נוצרים ומוסלמים משני צידי המתרס הישראלי-פלשתיני על מנת לקדם אחדות והרמוניה.  מאמץ זה ניכר במיוחד בעיר חיפה – עיר של שלוה ודו קיום. קהילת בית הכנסת הרפורמי אור חדש בחיפה שמה דגש מיוחד ומשקיעה מאמץ רב בפעילות בין-דתית ובהידברות. 

אור-חדש פיתחה קשרים עם הקהילה המוסלמית של האחמדיאן, עם הקהילה הדרוזית ועם קהילות דתיות רבות אחרות כדי לבנות מערכת יחסים טובה יותר.  למעשה, אנו מחזקים את הרוחניות שלנו בכך שאנו משתפים בחיינו חברים אחרים מדתות אחרות. ברצוני לספר על היחסים המיוחדים עם ארגון הפוקולר Focolare הנוצרי קתולי – זהו הארגון הנוצרי הבינלאומי הגדול ביותר מסוגו, המקדם אחדות ואחווה בעולם באמצעות תוכניות משותפות לדתות שונות ומתן סיוע.  ארגון הפוקולר עורך מספר רב של תוכניות תרבותיות, רוחניות, חברתיות וכלכליות בכל רחבי העולם – המבוססות על האמונה ב"אחדות לכל".  חברי הארגון חיים ופועלים על פי כלל הזהב - "אל תעשה לרעך מה ששנוא עליך".   

מזה חמש שנים נציגים של קהילת  אור חדש וארגון הפוקולר המקומי נפגשים אחת לחודש ללמידה משותפת.  מטרתנו היא ללמוד זה מזה ולא לשנות או לשפוט את אמונתם של חברינו. בשנה האחרונה, אחת מפגישותינו החודשיות התקיימה ב 22 לדצמבר, רק שלושה ימים לפני חג המולד. זהו מנהג מקובל בעיר חיפה שיהודים, נוצרים ומוסלמים חוגגים את החגים שלהם ביחד בפגישות החודשיות והלמידה המשותפת אנו לומדים גם את הברית הישנה וגם את החדשה במטרה להבין את הרוחניות של האחר מבלי לבקר אותה או להתחרות בה.  השנה נפגשנו במהלך השבוע של חגי הפסחא והפסח.  שוחחנו על מקורות שני החגים הללו ועל כמה מהמנהגים המשותפים. 

במהלך השנים השתתפנו במספר פעילויות מאד מוצלחות אשר מומנו על ידי ארגון הפוקולר. קהילת אור חדש לקחה חלק בכנס בין דתי רוחני של 4 ימים שהתקיים בקיבוץ נס עמים שבגליל.  יהודים, נוצרים ומוסלמים ישראלים ופלשתינאים לקחו חלק בשני כנסים בנס עמים, שהתקיימו בקיץ 2009 ובקיץ 2010.  בכנס למדנו זה מזה על ספרי הקודש, התפללנו יחד, ונהננו מהמפגש עם משתתפים מעשרות מדינות. נושא המחלקות היחידי היה איכות האוכל! יש לציין כי אנחנו היינו המשתתפים היהודים הראשונים בכנס זה בהסטוריה של הסכסוך הישראלי-פלשתינאי.  כמו כן משלחת מטעמנו לקחה חלק בפעילות המוכרת בשם Run4Unity  -  שזו פעילות ספורטיבית לנוער המתקיימת בו-זמנית ב-182 מדינות בעולם והתקיימה זו הפעם הראשונה בחיפה בשנת 2009.  נוער ישראלי-פלשתינאי השתתף במגוון של פעילויות ספורט שהתקיימו בחוף הכרמל בחיפה.  כמה מאות של נערים ישראלים ופלשתינאים – יהודים, נוצרים ומוסלמים לקחו חלק בפעילות תוך שיתוף פעולה ואחווה ספורטיבית. השנה התקיים האירוע של Run4Unity בחודש מאי האחרון בקיסריה.

בנוסף, היתה לנו הזכות להשתתף בתפילה משותפת שהתקיימה במהלך המלחמה בעזה בשנת 2009, ובה לקחו חלק יהודים, נוצרים ומוסלמים שהתפללו יחד למען סיום הלחימה. תפילה זו נערכה בחסות ארגון הפוקולר ובית הכנסת אור-חדש והתקיימה בכנסיית סטלה מאריס הנמצאת בסמוך למערת אליהו הנביא בחיפה.  מבנה הכנסיה הוא הסטורי ויפהפה, זהו אחד מהמקומות האהובים עליי בעיר חיפה.  בחודש אפריל 2011, בית הכנסת אור-חדש קיים את אחד מהאירועים המרגשים והיחודיים בקהילה שלנו: קונצרט להידברות ושלום בין דתות למען שיקום פארק הכרמל.  היתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של קהילת אור-חדש שמקהלות, זמרים ומוסיקאים מוסלמים, נוצרים ויהודים התאחדו כדי לשיר יחדיו למען השלום. מקהלה מוסלמית מקהילת האחמדיאן יחד עם המואזין שלה עומר שריף, שתי מקהלות נוצריות ששרו בלטינית, אנגלית וערבית, קבוצה מגרמניה של 11 מוסיקאים צעירים, ומקהלת שיר-חדש של בית הכנסת אור-חדש, כולם התקבצו יחד לאירוע מעורר השראה שנגע בכל אחד ואחת וייזכר לעוד שנים רבות.  קהל של קרוב ל 300 איש התאסף בבית הכנסת שלנו לאירוע זה.  נציגים מכל שלושת הדתות דיברו בפני קהל האורחים, כשהם מדגישים את חשיבותה של המוסיקה והמשמעות הרבה של המפגש המשותף לשיר למען מטרה נעלה זו.  תחנת טלויזיה ערבית מארה"ב (Alhurra TV) הגיעה כדי לסקר את האירוע.  העיתון הגרמני Die Welt שלח כתבים לתעד את האירוע ואנשי התקשורת המקומיים מחיפה נכחו גם הם.  היה זה עבורנו אירוע היסטורי, הראשון מסוגו, שנחל הצלחה גדולה ואנו מצפים לעוד התכנסויות בין דתיות דומות בעתיד.  עליי לציין שאני מאד גאה בקהילת אור-חדש ובשותפינו: ארגון הפוקולר הנוצרי וכריסטינה חייט והקהילה המוסלמית האחמדיאן והמזכיר הכללי שלה מואד עודה.  היה לנו העונג וכבוד גדול לעבוד בשיתוף פעולה מוצלח עם כל מי שלקח חלק באירוע.  

ההתנסות והחוויה הבין דתית החביבה עליי התרחשה בנובמבר 2009, כאשר הצטרפנו לחברינו בקהילה המקומית המוסלמית בביה"ס האחמדיאני בחיפה שאירח את טורניר הנוער כדורגל לשלום שהתקיים בשכונה בה הם מתגוררים בכבביר בחיפה. חברי קהילת האחמדיאן הם אנשים רודפי שלום ממאמיני האיסלאם. ישנם יותר ממאה מיליון חברים בקהילה האחמידיאנית בכל העולם, רבים מהם חיים באינדונזיה, פקיסטן ובאנגליה.  בטורניר לקחו חלק שחקנים בני נוער בנים ובנות שהשתתפו בשלושה משחקים.  מאמן הקבוצה שלנו היה טימוטי קראו, שליח של הקהילה הבפטיסטית הדרומית שהגיע לישראל מדאלאס, טקסס.  הילדים נהנו ממזג האויר הסתוי של חיפה ומהחגיגה שהתלוותה למשחקים וכללה כיבוד של עוגיות, עוגות, פיצה, ומשקאות קלים.  אנחנו מצפים להמשך והרחבת הפרויקט הזה בסתיו בשנה הקרובה.   אני אשמח לשתף את קהל הקוראים בעוד פרטים על תכנית ה'כדורגל לשלום' ברשומות נוספות בעתיד הקרוב.

 

 

 

  

 

אני כותב מאמר זה מתוך נקודת מבטו של עולה חדש אמריקאי שהגיע לחיפה, ישראל.  חמשת השנים שלי כעולה חדש היו מאתגרות אך מלאות סיפוק.  ברצוני להודות לרב אדגר נוף ולקהילת אור-חדש בחיפה על קבלת הפנים החמה והעזרה שהעניקו לי להסתגל לחיים בישראל.  ההתנסות שלי במסגרת הפעילות הבין דתית באור-חדש הפכו אותי לתומך נלהב של דיאלוג בין אנשים וסייעו לי להתמודד ולהתגבר על האתגרים של עולה חדש בארץ.             


   ארל שוגרמן Earl J. Shugerman


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב