דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רצפת האגן בהריון ואחרי לידה 

מאת    [ 11/05/2012 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2677 פעמים ]

מהי רצפת האגן? רצפת האגן מורכבת משרירים ורקמות רכות ונמצאת בתחתית עצם האגן . חשיבות רצפת האגן הינה בסגירה על הפתחים – מוצא השתן והצואה, בתמיכה באברי האגן הרחם, השלפוחית והרקטום וביכולת לקיים יחסי מין (ואפילו להנות מהם!).

מה קורה בתהליך ההיריון? כבר בשבוע ה-6 להריון מתחילים לחול שינויים ברצפת האגן. השינויים ההורמונליים שתפקידם להכין את הגוף לקראת תהליך הלידה, גורמים להחלשות רקמות רכות ושרירי רצפת האגן . משקל העובר ההולך וגדל, עודף הנוזלים המצטברים בגוף, מרכז הכובד העובר קדימה – כולם ככולם מכבידים על אזור רצפת האגן וגורמים  להחלשותו.

מה קורה בתהליך הלידה? לידה וגינאלית הינה גורם תורם להחלשות שרירי רצפת האגן. מדובר בנזק מכאני ישיר לשרירי רצפת האגן. כאשר מדובר בלידת תינוק במשקל גבוה או כזה בעל היקף ראש גדול – הנזק חמור עוד יותר. גם תהליך לידה ממושך במהלכו שוהה התינוק זמן רב בתעלת הלידה עלול להזיק לשרירי רצפת האגן.  חיתוך או קרע ספונטני עלולים גם כן לגרום להחלשות שרירי רצפת האגן וזאת משום שהם מותירים אחריהם אזור צלקתי שאין באפשרותו להתכווץ כרקמת שריר בריאה. שימוש בואקום או במלקחיים לצורך חילוץ התינוק גם כן יכולים להסב נזק מכאני לשריר עצמו. חולשה של שרירי רצפת האגן לאחר לידה יכולה גם כן להעיד על נזק עצבי. עצבוב האזור הן מבחינה מוטורית והן מבחינה תחושתית נעשה ע"י עצב ה-   Pudendal . במהלך הלידה יכול עצב זה לעבור פגיעת מעיכה  ו/או קריעה ואז נפגעת יכולת השריר להתכווץ.

פגיעה בשרירי רצפת האגן משמעותה: פגיעה באיכות חיים!

מדוע פגיעה באיכות חיים? תלונות שכיחות ואופיניות לחולשת שרירי רצפת האגן הן דליפת שתן בזמן עיטוש, שיעול, ריצה, קפיצה וכו'....  תיתכן צניחה של אברי האגן - שלפוחית, רחם, ו/או רקטום. תלונות אלו מסבות אי נוחות ופוגעות באיכות חיי האישה. 

מהו הטיפול?  הטיפול הינו פיזיותרפיה לשיקום שרירי רצפת האגן: • הדרכה להתנהגות נכונה בחיי היומיום תוך המנעות מגרימת נזקים לשרירי רצפת האגן. • הדרכה לעבודה נכונה עם השרירים באזור רצפת האגן ושרירים נוספים כגון: שרירי הבטן, המייצבים, שרירי הגב, ושריר הנשימה העיקרי – הסרעפת.  • תרגול שרירי רצפת האגן באמצעות מערכת ביו - פידבק.       

מתי להתחיל? כמה שיותר מוקדם. אפילו קודם הריון ראשון. לסיכום, אזור רצפת האגן הינו אזור נחבא מן העין - אין אנו "בודקות" אותו במראה כל בוקר, או תוהות לגבי מצבו  או צורתו .רובנו כלל לא מודעות לקיומו או לתפקיד החשוב אותו הוא ממלא בגופנו כנשים. לכן, יש לתחזקו על בסיס קבוע במטרה לשפר את איכות חיינו.  

נטע אברהם בר-ניב BPT, M. Occ.H
פיזיותרפיסטית מוסמכת בוגרת אוניברסיטת תל-אביב ובעלת תואר שני בבריאות בתעסוקה מאוניברסיטת תל-אביב.השתלמה והתמחתה בתחום שיקום רצפת האגן אצל פרופ' פינייה והגב' ג'ואל סופיר בפריז, צרפת.עובדת ביחידה לשיקום רצפת האגן במכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים "שיבא" תל-השומר.מטפלת בנשים וגברים הסובלים מליקויים בתפקוד רצפת האגן.בנוסף לטיפול היחידני, מעבירה סדנאות קבוצתיות להעלאת המודעות לרצפת האגן הכוללות הרצאה ותרגול מעשי. עוסקת גם בטיפולים אורתופדים ומעבירה הדרכות בתחום הארגונומיה.מרכזת את תחום הטיפולים האורו-גניטלים  והאנו-רקטלים במרכז לטיפול משולב ברצפת האגן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב