דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלים לתחזוקת הנבל, מאמר שלישי בסדרה, איך להוציא את הצליל הטוב ביותר מהנבל שלי? 

מאת    [ 08/05/2012 ]

מילים במאמר: 556   [ נצפה 1581 פעמים ]

הנבל שלי הוא הכי טוב מהחברה הכי טובה, אין לו תחרות!!! לא בהכרח יש נבלים לא פחות טובים, זה עניין של העדפה אישית ובחירת הכלי הנכון!!! כן, הנבל שלי הוא מיוחד במינו, בחרתי אותו במו ידי...

אין נגן נבל שלא שמע את הוויכוח הזה לפחות מליון פעם, יותר מזה אני אוסיף ואומר, אין נבלן שלא השתתף בוויכוח הזה בעצמו! נבלנים מקצועיים וחובבים משקיעים את מירב כספם כדי לרכוש את הנבל הטוב ביותר שהם יכולים, בין אם זה נבל קלטי, פדאלים או כל ווריאציה אחרת. הם מרבים להשתתף בוויכוחים על איכות הצליל של הנבלים השונים אך לעתים רחוקות נותנים מחשבה לתחזוקה ושיפור הצליל שאותו מפיק הכלי היקר שלהם.

נתחיל בדבר הבסיסי ביותר, הקפדה על כיוון הנבל. זה נשמע דבר טריביאלי לחלוטין אבל ישנם נגנים רבים שלא מכוונים את הכלי שלהם בתדירות מספקת, ישנם עוד יותר נגנים שמכוונים את שתיים או שלש האוקטאבות האמצעיות. אלו האוקטאבות שקל לכוון, וכדי לא לחטוא לאמת אציין שכאשר הן לא מכוונות זה מורגש מייד ובאופן הצורם ביותר. הצלילים הגבוהים הם כה גבוהים שקשה לשים לב, והנמוכים, לרוב לא פורטים עליהם ולאוזן בלתי מיומנת קשה לשמוע שהם בכלל לא מכוונים.

חשוב לדעת ולהבין אחד הדברים שהכי משפיעים על איכות הצליל של הנבל, הבהירות שלו וההקרנה שלו הם מיתרי המתכת. טוב, אני מניח שכל מי שיש לו מיתרי מתכת לא חשב להסיר אותם מהנבל אז מה הבעיה? כאשר מיתרים אלו לא מכוונים הנבל נשמע פחות טוב, וזה חד משמעי. הגורם לכך הוא גורם פיזיקאלי שנקרא תהודה
כאשר אתם פורטים על מיתר, דו במול למשל, כל המיתרים בנבל שמכוונים לדו במול יהדהדו יחדיו ויצרו את הצליל של הנבל. מיתר אחד לבדו ישמע הרבה פחות טוב מאשר כל הנבל כולו בהרמוניה, כשהנבל שלכם מכוון הוא למעשה מנגן בשבילכם!

אני מזמין אתכם לעשות ניסויי קטן ולבדוק את מה שכתבתי בפסקה האחרונה, אתם יכולים להגדיל ולכוון כמה מיתרים קרובים לאותו הטון כניסיון ולראות כיצד הם מתנהגים!
אז הבנו למה כל הנבל צריך להיות מכוון כדי להישמע טוב ועכשיו נעבור לנושא המיתרים. זהו נושא כואב כי הוא עולה כסף, ולא מעט. לפי ה"כללים" נבל שיוצא מהבית צריך להתחדש בסט מיתרי מתכת חדשים כל שנה. המקפידים ביותר יחליפו את כל המיתרים שלהם כל שנה. כמה זה יקר? סט מיתרי מתכת לנבל 47 מיתרים לדוגמא יעלה כ750 ש"ח בערך. מחירי המיתרים האחרים זולים יותר ומשתנים לפי המקום שלהם בנבל. סוג המיתרים משפיע גם כן על איכות הצליל, אך הטריות והמצב שלהם היא החשובה.

אז מתי בכל זאת להחליף מיתרים? למרות שנדמה שלמיתרי מתכת אין בלאי, לא כך הדבר! מומלץ ביותר להחליף מיתרים חלודים, גם מיתרים לא חלודים מתיישנים. עייפות החומר ואבק שחודר לסלילים משנה את התכונות שלהם ונותן לנבל צליל עמום ושקט, תתפלאו כמה נבלים ישנם שגיל מיתרי המתכת שלהם הוא כגיל הנבל. מיתרי גאט כדאי להחליף כאשר הם נשמעים עמומים או כשהם מראים סימני בלאי באזורים שונים. מיתרים שמראים בלאי ומוגזם באזור הדיסקים או בצמוד ל"סאונד בורד" מצביעים על בעיה טכנית בנבל.

לטיפול בנבל יש שני צדדים, האחד הוא הקפדה על כיוון הנבל כמו שצריך, כן כל המיתרים, והשני הוא כלכלי. אבל, רכשנו את הנבל הכי הכי, זה שאין עוררין על איכות הצליל שלו, שילמנו עשרות אלפי שקלים ואף עשרות אלפי דולרים. ולכן לדעתי שווה להשקיע את האנרגיה וגם את המאמץ בהחלפת מיתרים יזומה ולא מיותרת בכלל.

גורם נוסף שלא הזכרנו הוא הרגולציה של הנבל אשר משפיעה על דיוק הצלילים אבל זה דורש מאמר בפני עצמו, כלים לתחזוקת הנבל מאמר רביעי בסדרה.
 

  Ayelet's String - המיתר של אילת
Israel's Harp Shop - חנות הנבל של ישראל
Tellefax +972-3-6491050
Cell +972-52-5702824
title="mailto:Info@harpshop.co.il" href="mailto:Info@harpshop.co.ilInfo@harpshop.co.il">">Info@harpshop.co.il
www.harpshop.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב