דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אראל מרגלית חושב מחוץ לקופסה 

מאת    [ 08/05/2012 ]

מילים במאמר: 773   [ נצפה 1792 פעמים ]

בכנס השגרירים של קרן רוטשילד קיסריה בירושלים פגשתי צעירים הנחושים לשנות את פני החברה, הם חושבים מחוץ לקופסה. כשאראל מרגלית דיבר בפניהם, גם אני התחלתי להבין איך יוזמים שינוי

מאת: גדעון בלמקר

היה מרגש להיות חלק מהקהל בכנס שגרירי רוטשילד. צעירים משכילים מכל הארץ, מכל המגזרים לומדים מה היא מנהיגות חברתית ולומדים ליישם את הרעיונות החדשניים שלהם בשטח. לירושלים הם הגיעו לכנס ארצי של התוכנית למספר ימים במהלכם יפגשו עם אנשים מובילים בכלכלה ובחברה הישראלית. את התכונה ניתן היה להרגיש באוויר עוד לפני שכולם נכנסו לאולם המליאה בבוקר.

כמה שגרירים שלומדים במרכז הבין תחומי סיפרו לי על הפרויקט שלהם בנתניה. כעת הם עוסקים במיפוי הצרכים של העיר לפרטי פרטים. בשלב הבא, יצטרכו השגרירים לפתח ולהוציא לפועל תוכניות חברתיות חדשות כדי להתמודד עם האתגרים של העיר. המנהיגות החברתית הבאה של ישראל, גיליתי, לומדת לפעול מתוך מחשבה יצירתית וחדשה. שמחתי לגלות שמנסים לחשוב מחוץ לקופסא על הבעיות הישנות של ישראל.

ראשון הדוברים ביום שלישי בבוקר היה אראל מרגלית. כשהוא דיבר על כוחם של הצעירים, על כוחה של חשיבה חדשה ועל העוצמה של יזמות להביא לשינוי עמוק בחברה ישראל, עיניים ברקו בקהל וראשים הנהנו.

אראל מרגלית הוא היזם החברתי המעניין ביותר כיום בציבוריות הישראלית, ולא סתם הוא נבחר לפתוח את היום. אחרי שנים של הצלחה עסקית כיושב ראש קרן הון הסיכון JVP, שלמעשה הולידה את תעשיית הסטארט אפ הישראלית, מרגלית החליט להשקיע בחינוך בירושלים. הוא הקים את עמות "בקהילה" שמפעילה נערים לפני צבא בשנת שירות בבית ספר בשכונות מוחלשות בירושלים.

 

אראל מרגלית - בכנס שגרירי רוטשילד

לגרום לאחרים להאמין בעצמם

מרגלית סיפר על התהליך הארוך, אך המהיר, שבו הם מצליחים להגיע לתלמידים המתקשים ובאמצעות השקעה אינטנסיבית להחזיר להוריהם, למוריהם אך בעיקר לעצמם את האמון ביכולות שלהם. "הדרמה הזו היא דרמה ששום הצלחה עיסקית לא יכולה לתת לך את אותו סיפוק כשאדם שאתה נוגע בו מתחיל להאמין בעצמו", אמר מרגלית.

עוני, המשיך אראל, הוא לא רק כלכלי, אלא גם שהילדים מפסיקים לחלום מה הם יעשו בחיים. מי שנותן לילד חלום, חשבתי, באמת עושה דבר גדול. באותו רגע התמלאתי תקווה כי ראיתי שהחדר מלא בצעירים מוכשרים ויוזמים, שלא מקבלים את תלאות החיים כגזרת גורל, אך גם לא מצפים לנדבה. אלה אנשים שמנצלים את כוחם ואת ההזדמנויות שניתנו להם, כדי לתת חלומות לילדים אחרים.

חשוב שיהיו עוד אנשים כאלו, אנשים עבורם הדימיון והאומץ הם תוכנית פעולה ולא איזה מחשבה חולפת שיש להתעלם ממנה לנוכח הריאליה השוחקת. אין מי שמדגים זאת טוב יותר מאראל מרגלית. האיש שמעולם לא הקשיב לכל אומרי הלאו. גם כשאמרו לו שלא יהיה היי טק בירושלים, וגם כשאמרו לו שאין לו מה להתעסק עם השקעות. מאז הקרן שלו הקימה עשרות רבות של חברות, חלקן הגדול בין-לאומיות.

אך זו לא הצלחה עסקית בלבד. הצלחה כזו יכולה להחזיר עיר מן המתים, למשוך אליה צעירים ותרבות וזה בדיוק מה שקרה וממשיך לקרות בירושלים. כל כך הרבה ישובים וערים בארץ זקוקים למהלך שכזה.

הדרך לשינוי המצב

 המדינה כעת נמצאת על פרשת דרכים, אמר מרגלית. או שאנחנו הופכים למדינה שהסמלים שלה הם מצור וגירוש וגלות ומלחמה, או שאנחנו לוקחים את העם הזה שב-DNA שלו יש חדשנות ויזמות ומצעידים אותו קדימה. המקום להשפיע איזו דרך ישראל תבחר, הדגיש מרגלית, היא הפוליטיקה. "בפוליטיקה נקבעים סדרי העדיפויות. אני קורא לכם, כנסו למעורבות על פי אמונתכם".

היו בקהל כאלו שהיו סקפטים אם ניתן להביא לשינוי מערכות כולל. התחושה בקרב צעירים שמסיימים צבא והולכים לטיול בעולם, סיפרו, היא שהכל תקוע ושאין שביב תקווה שהמצב ישתפר.

הפסימיות הזו היא אולי המכשול הגדול ביותר בפני שינוי. לכן שמחתי לראות את הכוחות שהיו בחדר בקרב השגירים, הרגשתי שהאנשים האלו יכולים להוביל, אם רק יתנו להם צ'אנס. אם המדינה תדע להשתמש באנשים האלו, אם המדינה תתן לצעירים האלו את הזדמנות ליצור ולחדש, השפע וההדמנויות רק יגדלו ויגדלו.

"מי שאומר שאי אפשר לעשות שינוי מבלבל את המוח", אמר אראל בנחרצות ונתן כדוגמא את הפוטנציאל של הנגב והגליל, שעם מיקוד וכיוון של התרבות והכלכלה בעיר ותמרוץ נכון, יכולים לשנות את פניהם תוך שנים ספורות. באר שבע מלאה סטודנטים, אם יתנו להם סיבה טובה להישאר, הם כבר יעשו את השאר – העיר והנגב יפרחו.

"הדרך לשנות היא על ידי התחברות לאנרגיה מספר אחת של העם שלנו, אותה אנרגיה של האבות המייסדים שהקימו ישובים וקיבוצים בכל רחבי הארץ, אותה אנרגיה של מקימי החברות – יזמות. אני רואה עצמי בתור יזם פוליטי, יזם פוליטי שבא לשנות ולהיות חלק מתהליך של שינוי".

כשמרגלית סיים לדבר, חשבתי שוב על השגרירים שפועלים בנתניה. היוזמה הזו, היזמות החברתית הזו, היא כנראה מה שמדינת ישראל צריכה כרגע. בנקודה הזו,כשצעירים חוזרים מהטיול אחרי הצבא ולא רואים תקווה, ישראל צריכה אנשים שלא רק שאינם חושבים בתוך הקופסא, אלא אנשים שיקרעו את הקופסא בידיהם וינערו את ישראל מן היסוד – אנשים כמו שגרירי רוטשילד ואנשים כמו אראל מרגלית.

יזם היי-טק ויזם חברתי מירושלים. מייסד ושותף מנהל בקרן ההון-סיכון הבינלאומית JVP. בימים אלו אני מתמודד על ראשות מפלגת העבודה מתוך אמונה שלמה בצורך לשנות את נוף העשייה הציבורית במדינת ישראל. אני מזמין אתכם להצטרף אליי ולתמוך בי בפריימריז המפלגה אשר ייערך ב-12.09.11. הכרטיס מנוהל על ידי אנשי המטה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב