דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקציר מחקר המשווה את הורדת העומסים בין מדרס מוכן, מדרס בהתאמה אישית ופד לעקב 

מאת    [ 04/05/2012 ]

מילים במאמר: 574   [ נצפה 2876 פעמים ]

דורבן כף הרגל הינה בעיה שכיחה הגורם לפגיעה בחייהם של כ2 אחוז מהאוכלוסיה בעולם המערבי כל שנה, ארעות הבעיה עולה בקרב אצנים, מבוגרים, ואנשים בעלי משקל גבוה. הסיכוי ללקות בדורבן עשויה להגיע ל12-15% בקרב אצנים ומבוגרים.

דורבן כף הרגל הינה בעיה כרונית ממושכת הנמשכת בממוצע 6-18 חודשים, והסובלים ממנה לרוב מצליחים להתגבר על בעיית ה דורבן, אך עד כ 5% מהאוכלוסיה עשויים לסבול מהדורבן מעל שנתיים ולהזדקק לניתוח.

הטיפול ב דורבן כף הרגל עשוי לכלול מספר מרכיבים:

זריקת קורטיזון לאיזור הדורבן ב כף הרגל, כדורים נסאידים ( אנטי דלקתיים לא סטרואידלים) להורדת מרכיבי הדלקת באם קיימים בדורבן כף הרגל, מתיחות בכוללות מתיחה של הפסיה הפלנטרית, מתיחות של העקב ושל טווחי תנועה ירודים, ירידה במשקל בהתאם לצורך, טיפולים אלקטרו תרפיים העשויים לכלול טיפול באולטראסאונד לכיוון הדורבן, טיפול בגלי הלם ל דורבן כף הרגל, טיפול בגלי רדיו לטיפול ב דורבן (פחות שכיח בארץ), גלים קצרים וטנס לטיפול בדורבן, יוופורזיס לאיזור הדורבן , חבישות המורידות עומס מהפסיה הפלנטרית ובכך בורידות כאבים ועומסים מאיזור כף הרגל.

בין הטיפולים המובילים לטיפול בבעיית הדורבן מוצעים מדרסים לטיפול בדורבן, במחקר זה ניסו להתחקות החוקרים על ההבדלים בין סוגים שונים של מדרסים בכדי להוריד את הלחץ הפלנטרי במקרה של דורבן.

בניסוי זה חולקו הנחקרים ל3 קבוצות, הנחקרים הגיעו ממכון לשיקום ספורטיבי בארה"ב, ונעשה ניסיון לנטר את הלחץ תחת העקב בזמן עמידה, כל המטופלים סבלו מדורבן כף הרגל בצד אחד, ודיווחו על כאבים בצעדים הראשונים של הבוקר, מיקום כאבים המתאים לדורבן כף הרגל.

הלחץ תחת העקב במהלך תבנית ההליכה התקינה עשוי להגיע לפי 1.5 ממשקל גוף האדם המתרכזים על איזור מצמצם במרכז העקב, לחצים אלו אף מאמירים ומגיעים לפי 3-5 במהלך ריצת ספרינט ועשיים להגיע לפי 10 ויותר במהלך נחויתה מקפיצה גבוה , כיום מאריכים החוקרים כי ללחץ זה יש מרכיב משמעותי בהווצרות דורבן כף הרגל, אף על פי שהתאוריה הביומכאנית השלטת בנושא ה דורבן והגורמים להווצרות ה דורבן מדברים על לחצי מתיחה הנוצרים במוצא הפסיה הפלנטרית כתוצאה מלחצי משקל הגוף על הקשת האורכית בכף הרגל.

בבדיקה ראשונית שבוצע גילו החוקרים באופן מובהק כי בקרב כל הקבוצות נמצא כי העומס על הרגל הבריאה היה גבוה מהעומס על גבי כף הרגל עם ה דורבן, מרכיב צפוי המוסבר על ידי החוקרים כתופעה של בריחה מכאב על ידי המטופלים הסובלים מדורבן.

לקבוצות הותאמו מדרסים, קבוצה ראשונה קיבלה מדרסים מוכנים, מוצרי מדף רכים המתאימים לתמיכה בקשת המדיאלית.

לקבוצה שניה הותאמו מדרסים בהתאמה אישית, על פי מבנה כף רגלם, לא צויין כיצד נילקחה המידה ואיזה אלמנטים טיפוליים הוכנסו למדרסים בכדי להוריד את העומס מה עקב כף הרגל ( האם בוצעו מדרסים בהתאמה ל דורבן כף הרגל).

קבוצה שלישית קיבלה פדים לעקב.

בוצעו מדידות חוזרות במצב עמידה של פיזור הלחצים על כף הרגל והעקב.

תוצאות: לפדים לעקב היתה תוצאה שלילית הפוך מהמצופה, הפדים למעשה הגבירו את העומסים על גבי העקב, תופעה העשויה להסביר מטופלים המדווחים על התגברות בכאבי העקב בזמן שימוש בפדים לעקב כתוצאה מהדורבן.

למדרסים מוצרי המדף, ולמדרסים בהתאמה אישית היתה תוצאה חיובית ונרשמה הורדה מובהקת של העומסים סביב עקב כף הרגל.  אך לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין סוגי השני קבוצות המדרסים.

מגבלות המחקר:

המחקר בוצע במצב נייח ואינו משקף את הלחצים הנוצרים בזמן הליכה או ריצה.

ה מדרסים בהתאמה אישית לא היו מדרסים בעלי אלמנטים העשויים לשפר את ביצועייהם בכל הנוגע ל דורבן כף הרגל, כמו קשת הדוקה, לקיחת מידות בחבישת גבס, שימוש בבולמי זעזועים רכים מתקדמים .

מדרסים בהתאמה אישית ל דורבן כף הרגל צריכים לעבור תהליך של התאמה וניסיון מיצוי הפוטנציאל, וזאת נעשה בכמה פגישות , דבר שלא בוצע במחקר זה.

 

 

התאוריה כיום הנוגעת לגורמי הדורבן מדברת על גורם ביומכאני בעל מרכיבי מתיחה, כאשר הפסיה הפלנטרית נמתחת

שטיין נתי פיזוטרפיסט המתמחה בפציעות ספורט, רפואת כף רגל ושיקום אורטופדי מנהל אתר הידע מעבדות כף הרגל מנהל שפא פיזותרפיה מדרסים חולון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב