דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנגשת מבנים קיימים וחדשים בעזרת מורשה נגישות מבנים, תעשיות וסביבה 

מאת    [ 03/05/2012 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 3028 פעמים ]

המידע במאמר נכתב על ידי אדריכלית תמר ברויד – יועצת נגישות מבנים, תשתיות וסביבה מוסמכת משרד התעשייה, המסחר והתעשיה (תעודה מס' 099).

בישראל חיים למעלה מ- 1,400,000 אנשים עם מוגבלות, מהם כחצי מיליון איש עם מוגבלויות חמורות.
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שחוקק בשנת 1998, קובע זכות לשוויון של אנשים עם מוגבלות. בשנת 2005 עודכן החוק ונוסף פרק בנושא נגישות.

מורשה נגישות מבנים, תעשיות וסביבה, מוסמך לבצע התאמת הנגשה על פי תקן הנגישות לבניינים קיימים ו/או לתכנן הנגשה לבעלי מוגבלויות במבנים חדשים.

התאמות במבנים קיימים כרוכות בעלויות אך הכרחיות על פי חוק. בכל הקשור להקמת מבנים חדשים, חובה לצרף יועץ נגישות מומחה לצוות המתכננים, אשר עובד בצמוד עם משרד האדריכלים המתכנן את המבנה בהיבט הנגישות מתחילת הפרויקט.

על מי חל חוק הנגשת מבנים ?
הנגשת בנייני משרדים, בנייני מגורים, קניונים, הנגשת חניונים, הנגשת בתי כנסת ומקוואות, הנגשת אולמות אירועים, קופות חולים, בתי חולים ומרכזי בריאות, בתי מלון, מתנ"סים, בריכות שחיה, אולמות ספורט, משרדי ציבור, הנגשת ברים ומועדונים, הנגשת מסעדות, בתי קפה, הנגשת חנויות, אולמות תצוגה ותערוכות, הנגשת בנקים, הנגשת סופרמרקטים, הנגשת תחנות דלק, מרכזי מבקרים, מרכזי שירות סלולארי, אטרקציות תיירותיות, משתלות וגנים, גני ילדים ובתי ספר, אולמות מופעים ועוד.

מה תפקידו של יועץ נגישות בפרויקט בניה חדש ?
תפקידו של היועץ להנחות את האדריכל או מעצב הפנים ומתכנן הריהוט, לעבוד בשיתוף פעולה עם יועצי התחבורה, פיתוח השטח, יועץ התשתיות, אדריכל הנוף ועוד; לבצע התכנון על פי חוק הנגישות, תקנות ודרישות נגישות המתייחסות לתקן הישראלי 1918 המעגן את דרישות הנגישות לאנשים עם מוגבלות. לדוגמא : תאורה (לכבדי ראיה), פתחי דלתות ומעברים,  כיורים, בתי שימוש, שירותי נכים וריהוט בגובה על פי התקן, שילוט לרבות פיתוח השטח והסביבה וכל הנכלל בנגישות על פי החוק והתקנות : נהלים ונוהגים, אמצעי עזר למתן שירות, בניית סביבת מתן השירות, תכנון נגישות אל אזור מתן השירות, חומרי הדרכה לעובדים ועוד.

תפקידו של יועץ נגישות כחלק מצוות יועצים בפרויקט בבניה
יועץ נגישות אמון על הגשת דוחות וסקרים של מבנים קיימים כחלק מפעילותו ותפקידו שבהם הוא מציין את השינויים והשיפורים שיש לעשות כדי להנגיש את המבנה.
תפקידו של יועץ נגישת בפרויקט בניה חדש  הרבה יותר אפקטיבי כאשר הוא חלק בלתי נפרד מצוות התכנון הפונקציונאלי, האדריכלי והעיצובי של הפרויקט. כאשר הוא משתלב בעבודת התכנון ומיידע לגבי דרישות הנגישות כבר משלב הפרוגרמה התכנונית עם משרד האדריכלים של הפרויקט.

ברור שניתן להגדיר בדוח מה נדרש לעשות על פי החוק, אך יעיל הרבה יותר כאשר היועץ הוא חלק מקבוצת אנשי מקצוע בעל מטרה אחת משותפת : מבנה נגיש, מכבד את המשתמשים, שקל להתמצא בו, קל לנוע בו וקל להגיע בבטחה ובנוחות ממקום למקום, ממשרד לשירותים, מחניה לנותני שירות או מחניה לרחוב, קניון, בריכה, פארק ציבורי, משרד וכל מקום אחר.

**הערה: פרויקט בניה חדש המוגדר על פי החוק כ"מקום חדש", קיבל היתר בניה לאחר 1.9.09 ויש להנגיש אותו עם הקמתו.
מקום קיים אשר קיבל היתר בניה לפני 1.9.09 יש להנגיש על פי תקנות נגישות למקום ציבור קיים עד 15.12.15, אם הוא אינו מקום ציבורי – עד 15.12.14.

אדריכלית תמר ברויד – יועצת נגישות מבנים, תשתיות וסביבה.

תמר ברויד – אדריכלית מורשית נגישות מבנים, תשתיות וסביבה מורשית משרד התמ"ת - מספר רישיון 099. יועצת נגישות המספקת חוות דעת נגישות, אישורי נגישות לרשויות, סקרי נגישות למבנים קיימים וחדשים, תכנון נגישות למבני תמ"א 38 ו- תכנון נגישות בכל שלבי תכנון. href="mailto:tbarch@netvision.net.iltbarch@netvision.net.il">">tbarch@netvision.net.il    054-4956800




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב