דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך קירות יכולים לדבר 

מאת    [ 02/05/2012 ]

מילים במאמר: 614   [ נצפה 3756 פעמים ]

איך קירות יכולים לדבר

בודאי קרה לכם פעמים רבות שנכנסתם לחלל מסויים, לחדר או אולם, ומיד נחתה עליכם אווירה מאוד מסוימת שלא תמיד קל להגדיר אותה במילים. לעיתים זו כבדות, לעיתים קלילות, לעיתים זו עליצות, יוקרה, או דווקא קדרות. מה גורם לקירות העוטפים אותנו לשדר תחושות שונות ומגוונות? מה עומד מאחורי דקורציה, עיצוב פנים והום סטיילינג?

הדבר תלוי בגורמים רבים: יחסי פרופורציות, גוונים, טקסטורות, כמויות, מקצבים, וזרימה אנרגטית.

יחסי פרופורציות: אנו רגילים כבני-אדם בעלי מבנה גוף ממוצע לתפקד בחללים ממוצעים, וכאשר אנחנו נכנסים לחלל שאינו ממוצע, פתאום נופלת עלינו תחושה מוזרה כאילו אנחנו קטנים יותר או גדולים יותר. מעין סיפור אליס בארץ הפלאות. זה לא הגוף שלנו. זה המוח שלנו שמתעתע בנו, והנה דוגמא מעניינת בהפוך על הפוך: כאשר הייתי ילדה קטנה ביקרתי במסגרת טיולים משפחתיים מספר פעמים ביד-קנדי שבהרי ירושלים. המבנה נראה לי אז עצום מימדים ומאוד מרשים. עברו שנים, בגרתי, ושוב הגעתי לביקור ביד-קנדי. פתאום המבנה, שעדיין נראה לי מאוד מעניין, ובעל עיצוב מפואר, נראה לי הרבה יותר קטן ממה שזכרתי. לאחר שעזבתי את המקום בתחושה מאוד מוזרה היכתה בי ההכרה: המבנה לא השתנה. אני זו שגדלתי.

גוונים: כולנו מכירים היטב את האווירה שנותנים גוונים שונים בתחום ההום-סטיילינג. גוונים חמים- צהוב אדום וכתום, גוונים קרים- כחול סגול וירוק, החום- לפעמים נופל בקטגוריה החמה ולפעמים בקרה (תלוי בכמויות צבעי היסוד המרכיבים אותו). אולם הדברים אינם כה חד-משמעיים. גם כאן המוח שלנו מתעתע בנו. אין להתייחס לגוון כל שהוא כעומד בפני עצמו אלא בהתאם לגוון האחר שנמצא לידו. כל גוון מקרין על הגוון הנמצא לידו ויכול לגרום לתחושות שונות. למשל אם נתלה דקורציה כלשהיא המורכבת מאלמנטים בגוון כתום על קיר בגוון כחול (הגוון הנגדי לכתום) היא תיראה יותר בולטת ויותר חמה מאשר על קיר בגוון אפור.

טקסטורות: אומרים שלחומרים מסויימים יש נשמה. יש משהו מאוד חזק במשפט "יש אנשים עם לב של אבן, יש אבנים עם לב אדם". אבן, כמושג כל כך כוללני, הוא בעצם החומר הבסיסי ביותר ביקום. ההבדל הגדול בתחושות שלנו בין חומרים שונים נעוץ למעשה בטקסטורה שלהם, הן מבחינת מגע והן מבחינת מראה. חומרים מסויימים נותנים אווירה של רכות וזרימה נינוחה, חומרים אחרים הרגשה של עוקצנות ונוקשות, יש חומרים המשדרים שיק ויוקרה, ומגוון תחושות שונות ומשונות בהתאם לאופי (לנשמה) של החומר. קרמיקה היא סוג של חומר קסום בעיני שניתן לעבד "כחומר ביד היוצר" במגוון אינסופי של טקסטורות שנותנות תחושות מגוונות. סוד הקסם הוא בכך שזהו חומר שמסוגל "להתחפש". באחד מקירות האווירה שיצרתי- "גלי הים", באמצעות עירבוב מיוחד של שני גווני חימר שונים נוצר אפקט המדמה סוג של מתכת מחומצנת מסוג לא מוגדר.

כמויות ומקצבים: האם אפשר לראות מוסיקה? אם נתייחס לקיר מאוד מסויים, ניקח אלמנט דקורטיבי קטן ונתלה שיכפולים שלו בכמות גדולה בפיזור אקראי על פני כל הקיר, נקבל תחושה של מוסיקת רוק כבד. אם ניקח את אותו אלמנט, נגדיל אותו, ונתלה שלוש עד חמש יחידות כמוהו בקו ישר אופקי על אותו הקיר, נקבל מוסיקה שמתאימה כרקע למדיטציה. עכשיו ניקח את אותה הדקורציה, נבנה אותה בחומרים בעלי ברק מנצנץ, ונקבל ציורי אווירה המשדרים עיצוב יוקרתי.

זרימה אנרגטית: בחלל שסביבינו זורמת אנרגיה תמידית המשפיעה על כל דבר בחיינו גם אם אנו לא מודעים לה. הסינים קוראים לה "אנרגית ה-צ'י". ניתן להשפיע על הכיוון ומהירות הזרימה האנרגטית באמצעות מיקומים וכמויות של חפצים ופריטי ריהוט, וכן על ידי מיקום של פתחי המבנה. בעלי חיים מסויימים מרגישים חזק יותר מאיתנו את הזרימה האנרגטית. למשל-  חתול ביתי נוהג באופן קבוע לשבת או להשתרע במקומות מאוד מסויימים בחלל הבית. במקומות אלו הזרימה האנרגטית גורמת לו להרגיש נינוחות והגנה.

האם קירות אכן יכולים לדבר? עיצובים שונים של אותו החלל באותה הסביבה יכולים לתת תחושות שונות ומגוונות החל מחמימות, רוגע ורכות, דרך יוקרה, ועד לנוקשות, קרירות ותזזיתיות. תלוי מה האפקט שנרצה לקבל.

מצוי בחומר
אדריכלית אמנית גילה טננבאום הדר
עיצוב קירות אוירה מאלמנטים פיסוליים מקרמיקה בעבודת-יד




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב