דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לבחור רואה חשבון ? 

מאת    [ 30/04/2012 ]

מילים במאמר: 962   [ נצפה 2384 פעמים ]

בעולם העסקי והכלכלי , קיימת חשיבות מכרעת לניהול ושימוש בכלים מקצועיים איכותיים בכדי לוודא שבסוף יום העסקים, העסק שלכם כמשקיעים יעבוד ביעילות מקסימאלית וברווח אופטימאלי. גם המחוקקים והדיינים הבינו זאת במהלך השנים האחרונות בהדרגה , ועל כן חוקקו חוקים ותקנות (כמו חוק החברות ופקודת מס הכנסה) ואף הוצאו פסקי דין משמעותיים כדי לעודד (ולעיתים אף לחייב) בעל עסק לשימוש בשירותיו של רואה חשבון.

לרוב קיים פער תפיסתי בין האופן שבו אנו כבעלי עסקים מבינים את תפקידיו ואחריותו של רואה החשבון לבין היכולות , התפקידים ותחומי האחריות האמיתיים בהן הוא נושא במציאות. רוב בעלי העסקים מעלים בעיני רוחם איש מקצוע מעונב , היושב במשרד וחותם על דו"חות שהגישה לו מנהלת החשבונות , אך בפועל , רואה חשבון המבצע תפקידו נאמנה פועל הרבה מעבר לכך, בכדי לוודא שהעסק שלכם יצליח וימשיך להתקיים לעוד שנים רבות וארוכות...

אז מה בעצם רואה חשבון עושה ?

תפקידיו של רואה החשבון רבים ומגוונים ותלויים בעיקר בסוג העסק השוכר את שירותיו. רואה חשבון יכול לבצע בקרות פנימיות בעסק , שירותי חשבות , עריכת דו"חות כספיים המחויבים על פי החוק והתקנות , מתן ייעוץ פיננסי ושירותי מס ועוד...

בנוסף , רבים בראיית חשבון הצעירים כיום אוחזים בנוסף לתעודת רו"ח המוסמך שלהם בתואר אקדמי כלכלי כגון מנהל-עסקים, מערכות מידע כלכליות ,משפטים או כלכלה , ולכן יכולים לתת לכל עסק ערך מוסף בכדי להתייעל ולהתפתח מעבר למצבו הנוכחי. כאשר אנו מתחשבים בשכרו של רואה-חשבון , נקודת ההנחה ממנה כדאי לצאת היא שברוב המקרים , הרווח הפוטנציאלי מההתקשרות עם רואה החשבון יהיה גבוה יותר מהשכר אותו נשלם לרואה-החשבון , וזוהי (בעולם העסקים) הגדרת הרווח.

רואה חשבון פרטי או חברה גדולה ?

כאשר כבר החלטנו שנכון עבורנו להיעזר בשירותי ראיית חשבון, עלינו למצוא את הרואה חשבון הנכון עבורנו ועדיף רואה חשבון קרוב גאוגרפית לעסק שלנו (לדוגמא רואה חשבון בצפון או רואה חשבון בחיפה וכו'...). ההחלטה הנ"ל נובעת ראשית מהרצונות והשאיפות של בעל העסק , כלומר , מה בעל העסק מעוניין לבצע או לשנות בעסק ולהיכן הוא רוצה להצעיד את העסק או החברה בעתיד הקרוב או הרחוק.

לאור זאת , נבחר רואה חשבון עם תחום התמחות רלוונטי לרצונות ולצרכים , כלומר , אם אני מעוניין לחסוך תשלומי מס מההתנהלות השוטפת של העסק , אני אעדיף לשכור את שירותיו של רואה-חשבון המתמחה בדיני מיסים ומאידך , אם אני מעוניין שהעסק יתפתח ויגדל אז אעדיף לשכור את שירותיו של רואה חשבון המתמחה שתחומים של מנהל-עסקים , מימון או בקרה פנימית.הנקודה היא שרואה החשבון צריך להתאים לסוג העסק , לפעילותו ולמטרותיו.

איך מתקדמים?

כעת , לאחר שהבנו איזה סוג של שירותי ראיית חשבון ברצוננו להיעזר , ובדיוק באיזה תחום התמחות , נפעל לאיתור מועמדים מתאימים. כמו בכל תחום חיים (כמעט) , אל תקבלו את ההצעה הראשונה המוצעת לכם , בנו רשימת מועמדים , בצעו סקרי שוק , השוו מחירים , בדקו חוות דעת באתרים מקצועיים ופורטלי עסקים למיניהם והכי חשוב , היעזרו בחברים, מקורבים , עמיתים למקצוע , ספקים , לקוחות או כל מי שדעתו נחשבת בעיניכם.

למרות שלא מדובר בקריטריון מובהק , קיים כלל אצבע לגבי ההחלטה אם לבחור ברואה חשבון פרטי , במשרד רואה חשבון קטן או בפירמת רואי חשבון גדולה. עסק גדול יזדקק לשירותיו של משרד גדול (ולרוב העלויות יהיו גבוהות יותר מאשר אל מול משרד קטן) , לעומת זאת , עסק קטן יסתפק בשירותי רואה חשבון פרטי או משרד קטן והעלות תהיה נמוכה יותר מאשר האופציה של פירמת רואה החשבון.

לא מדובר כאן על שיקול הנובע רק מיתרון לגודל , בדרך הפירמות הגדולות יהיו קשובות יותר לעסקים גדולים בעוד שמשרד קטן יעניק לבעל העסק בדרך כלל יחס אישי ואינטנסיבי יותר. אם זאת , לא נרצה לשכור משרד קטן מדי אם היקף הפעילות שלנו רחב מדי עבורו כדי לא להזיק לחברה , ולכן מדובר בהתאמה ברורה ונכונה בין ה"קליברים" הן של העסק והם של רואה החשבון או הפירמה.

עוד פגישה ועוד פגישה

כאשר כבר ברור לנו אילו שירותי ראיית חשבון אנו דורשים ובאיזה סדר גודל (פרטי , משרד קטן או פירמה) , נפנה לרואי המחשבון המועמדים ונבצע "ראיון עבודה" , מדובר יותר בפגישה אישית במטרה לתאם עמדות וציפיות , לשאול שאלות וגם (הכי חשוב) לנסות ולעמוד על טיבו של רואה החשבון.

חשוב ביותר שתהיה כימיה בין בעל העסק ובין רואה החשבון , ומעבר לכך שלפחות על פניו , ייווצר בפנינו הרושם שמדובר באדם אמין ומהימן , לא רק בהיבט של רמאות ושרלטנות אלא בהיבט של אדם שלא יפגע בעסק במהלך ההעסקה או לאחריה לאור אי-אלו יחסים בין אישיים קלוקלים.

בחרנו את המועד המושלם? מצוין , כעת נשאר רק לסגור את הקצוות הקטנים... יש לכרות חוזה מחייב בין הצדדים המבהיר את כל החובות,הזכויות, התעריפים, יחסי הגומלין והמהות העסקית של העסקה הנקשרת קרי שירותי ראיית החשבון. יש להימנע ככל האפשר מהסכם הכובל את הצדדים לזמן ארוך (גם במחיר של מבצעים והוזלות מצד רואה-החשבון) ,ההעדפה היא שקדנציית רואה חשבון מכהן היא שנה וניתן להעריכה לפי שביעות רצון או תפקוד, חוזה מסוג זה אגב , מנוגד לקוד האתי של לשכת רואה-החשבון ואמינות כאמור היא ערך עליון כאשר מישהו אחר מטפל לך בפיננסים.

טיפים נוספים :

שימו לב לזמינות של רואה החשבון כלפיכם , לקשב ולהבנתו של העסק העומד מולו , רואה חשבון מעורב יהווה יתרון מתמיד לעסק ויחזק את יחסי העבודה והאמון ביניכם.

כסף זה לא הכל – אמירה מוזרה בעולם העסקי , אבל שימו לב שאתם לא חוסכים בשכר רואה חשבון כמה מאות שקלים , רק כדי לאבד מאוחר יותר כמה מאות אלפי שקלים , רק כי בחרתם ברואה החשבון הזול יותר במקום ברואה החשבון המתאים (והיקר יותר). לרוב המחירים והעלויות של שירותי ראיית החשבון זהים , אך אם נתקלת בסכום גבוה יותר , רצוי ואף חובה לברר את מהות ההבדל במחיר , לעומת זאת , אם נתקלים במחיר נמוך יותר משמעותית , רצוי להימנע מהתקשרות עם רואה חשבון מסוג זה היות וכללי ההתנהגות של רואה החשבון מחייבים תעריפי מינימום .(ולא היינו רוצים להיקשר לרואה חשבון לא ממושמע או אתי).

וודאו שלרואה החשבון תעודת רואה חשבון מוסמך בתוקף , שהוא חבר לשכת רואי החשבון בישראל ושאכן לא מדובר במתחזה.

וטיפ אחרון... למרות שאין תחליף לניסיון , אל תחששו להתנסות עם רואי חשבון "צעירים" שרק סיימו את ההתמחות , בדרך כלל , רואי חשבון אלו מגיעים לאחר התמחות ארוכה מאוד (שנתיים) בעולם העסקי והם מעורים יותר בחוקים ותקנות חדשים ועדכניים , כך למשל , רואי החשבון שהוסמכו בשנים האחרונות הוכשרו לעסוק בתקני חשבונאות בינלאומיים (IFRS) , הנהוגים ברוב החברות בישראל ובעולם , בעוד שמספר רואי חשבון וותיקים יותר אינם מוסמכים לעסוק בתקינה שכזאת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב