דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עשה ואל תעשה לאחר פציעה 

מאת    [ 29/04/2012 ]

מילים במאמר: 631   [ נצפה 4009 פעמים ]

הרבה סטודנטים ומטופלים שואלים אותי, "מה אתה ממליץ לעשות ומה לא לעשות לאחר פציעה?". כמובן שהתשובה משתנה בין פציעה לפציעה, בין מטופל למטופל, אך ישנם כמה דברים כלליים אותם יש להקפיד לבצע ואחרים שיש להימנע מהם.

נתחיל בלהגדיר על אלו פציעות אני מדבר. הפציעות אליהן אני מתייחס הינן פציעות אורטופדיות בעיקרן: פריצה או בלט של דיסק, קרע בשריר, מתיחה חזקה במהלך או לאחר אימון/מאמץ, נקע של מפרק בגוף, מכה חזקה וכדומה. אין מדובר כאן על תאונות, ניתוחים ושברים בעצמות.

 

עשה:


    • מנוחה - הדבר הראשון והכי נחוץ לגוף לאחר פציעה היא מנוחה. יש לתת לגוף לנוח יומיים שלושה, ולא לאמץ אותו. יחד עם זאת יש לנסות לא להעביר את ימי המנוחה בשכיבה מוחלטת במיטה, אלא לנסות להסתובב בבית ולחזור לשגרת החיים בהדרגה.
    • טיפול - אם הפציעה לא כוללת דימום חיצוני, ניתן לבצע טיפול R.I.C.E, מנוחה, קרח, חבישה והרמה. (ניתן לקרוא מאמר נוסף שלי בנושא, באתר מאמרים). לאחר יומיים, כשהכאבים פחות חזקים, יש ללכת לסדרת טיפולים מנואלים – עיסוי, שיאצו, טוינא, על מנת לטפל בשרירים הפגועים ולזרז את החלמתם. גם כאשר הפציעה היא החוליות, או מפרקים, השרירים סביבם מתכווצים ויש לשחררם על מנת לזרז וליעל את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף.
    • חזרה לשגרה - לאחר אותם ימי מנוחה יש להקפיד לחזור כמה שיותר מהר לפעילות היום יומית. כמובן יש להקפיד לא לאמץ יותר מדי את אזור הפציעה. במידה ואתם אנשים שמתאמנים, ניתן לחזור לאימונים בעצימות נמוכה, ולהעלות בהדרגה את העצימות (ככל שהאיבר הפצוע מאפשר לכם), עד חזרה לשגרת האימונים הרגילה תוך 3 שבועות – חודש.
    • חיזוק השרירים ומתיחות - בין אם אתם מתאמנים ובין אם לאו, יש להקפיד על חיזוק השרירים שנפגעו ומתיחתם. תרגילי חיזוק ומתיחות ניתן למצוא באתר שלי. במידה ולא תבצעו תרגילי חיזוק ולא תמתחו את השרירים, זמן ההחלמה יתארך מאוד, והאזור לא יחזור לתפקודו התקין, כמו שהיה לפני הפציעה.
    • חיזוק שרירים מקבילים – הגוף שלנו שואף לאיזון, ובמידה וחלק מסוים בגוף נפגע ונחלש, הגוף מפצה על זה בהעמסת הנטל על איבר אחר. צליעה בעקבות פציעה ברגל ימין, תגרור מאמץ יתר של רגל שמאל. פגיעה בשרירי גב תחתון, עקב פציעה בחוליה, תגרור מאמץ יתר על שרירי האגן והבטן. אי לכך, לאחר פציעה יש להקפיד לחזק גם את השרירים המקבילים. אחת העצות הטובות ביותר שקבלתי לאחר שגילו לי בלט דיסק  בגב תחתון הייתה – "תחזק  את הבטן". גם היום, 15 שנים לאחר שסבלתי מהבלט, אני מקפיד על יציבה נכונה ובטן חזקה, ואני לא סובל מכאבי גב הקשורים לבלט..

 

אל תעשה:


    • ·        אמנם חשוב מאוד לתת לגוף מנוחה על מנת להחלים, אך מנוחה רבה מדי יכולה להזיק לגוף לא פחות. לאחר שלושה ימים, אין טעם להישאר במנוחה מוחלטת במיטה, משום שגם השרירים הפגועים, וגם שרירים אחרים מתנוונים ומתקצרים. יש להקפיד על חזרה לתנועה גם אם כואב. אני ממליץ למטופלים שלי, שמחלימים מפציעה, להתחיל את היום במקלחת רותחת של כמה דקות, לחמם את הגוף ולהזרים את הדם, ורק אז להתחיל להסתובב. החום וזרימת הדם המשופרת משככים את הכאבים, ומאפשרים לגוף לחזור לפעילות ביתר קלות.
    • ·        ב – 24 השעות הראשונות שלאחר הפציעה, אין לחמם את המקום עם משחות כמו וולטרן ובן גאי. הרבה יותר נכון יהיה לטפל עם קרח. (פציעות ללא דימום).
    • ·        חזרה לשגרת חיים ולשגרת אימונים תעשה בהדרגה. אין לקפוץ חזרה לשגרת אימונים של לפני הפציעה, ולא לאותה רמת עצימות של אימונים. יש להתחיל בהדרגה, ולהעלות את רמת העצימות בהדרגה.
    • ·        אין לחבוש את מקום הפציעה בזמן מנוחה. תנו לגוף לחזור לתמוך בעצמו. במקרה של נקע – ניתן לחבוש את המקום באימונים הראשונים אך לא להתרגל אל החבישה. יש לאמן את הגוף עד שיחזור לתפקודו המלא, כמו לפני הפציעה.


הכי חשוב - לא להיכנע לכאב ולשנות סדרי חיים. ישנו פחד מתמיד בראש מפציעה חוזרת. אם הקפדתם על הכללים לעיל, הגוף שלכם יחזור לעצמו ויעמוד בעומסים שתטילו עליו. הדבר הקשה הוא לשחרר את הפחד שמקנן בראש. נסו להשתחרר מהפחד ולחזור לשגרת חייכם.

בועז דקל - מטפל רב תחומי עיסוי רקמות עמוקות עיסוי ספורטאים עיסוי שוודי דיקור סיני קניזיו-טייפינג http://www.boazdekel.co.il


מרצה לקבוצות בושא רפואה משלימה


מעביר סדנא לקבוצות לעיסוי צוואר ראש ופנים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב