דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פוקוסינג - התמקדות בשילוב תנועה ומגע 

מאת    [ 29/04/2012 ]

מילים במאמר: 803   [ נצפה 4721 פעמים ]

המילה הראשונה שעולה לי כשאני באה לכתוב על השילוב האפקטיבי והמעצים של התמקדות - פוקוסינג -  עם מגע ותנועה היא- שפה.

לגוף-נפש שלנו יש מספר רבדים, וכל אחד מהם מתבטא ונחווה בשפה משלו. אנו חווים תחושות גוף, רגשות, מחשבות, מידע המגיע דרך החושים ולעיתים גם מעבר להם.
בשלב מוקדם של חיינו אנו לומדים להתבטא בעזרת השפה המדוברת, להקשיב למילים ולבטא אותן. אנו לומדים לתרגם את חוויותינו למילים, שהן סוג של קוד מוכר ומקובל. אחד הדברים הנפלאים עבורי אישית בהתמקדות היא האפשרות לתרגם תחושות למילים (ו/או לדימויים שמתבטאים דרך מילים), באופן מקורי, מדויק ואותנטי,שמעביר את המהות התחושתית בשפה שהכי "מצלצלת" לבפנים שלי.
המילים הן כלי נפלא ועשיר אולם לא תמיד מספיק ומספק כדי לבטא או לקלוט את כל המנעד הרחב שהזכרתי למעלה, את העושר, המורכבות, ומגוון הרבדים של ההתרחשות הפנימית (שגם היא אינה עומדת רק בפני עצמה אלא נמצאת באינטראקציה מתמדת של פנים-חוץ).
בתהליכים האישיים שלי, ובעבודתי עם מטופלים ומונחים שונים,מצאתי פעמים רבות שהשימוש במגע, או בתנועה (אם דרך תרגול תנועה מובנה ואם דרך תנועה חופשית) היה נחוץ כדי לאפשר את התהליך ו/או לקדם אותו.
עם הזמן וההתנסות למדתי כיצד לשלב בין תנועה, או מגע, והתחושות שהם עצמם משחררים ו/או מייצרים, לבין תהליך ההתמקדות, שמביא איתו מידע פנימי חדש והתפתחות שנובעת מן הגוף (במובן הרחב של המילה הזו) ומוטמעת בו.
אביא מספר דוגמאות:
שימוש בתנועה מובנית-
לעיתים אני משלבת בטיפול או בהנחיה תרגילים מסוימים, בשילוב נשימה מודעת תרגילים אלו (הלקוחים מעולם היוגה, שיטת אלבאום ועוד) עוזרים לאדם לתרגל ולהפנים איזון, שקט פנימי, כוח-רצון, גמישות (בכל המישורים- פיזית, רגשית, מחשבתית..),ועוד. אני משלבת את אלה כשהנושא הרלבנטי עולה בשיחה או בתהליך ההתמקדות, וכן ככלי נוסף שהמטופל/מתמקד יכול להיעזר בו מחוץ לקליניקה. התרגול הגופני מרחיב את שדה הפעולה של המתמקד ומעשיר את "ארגז הכלים" האישי שלו. דרך תרגול גופני אפשר להעלות נושאים שאינם עולים על פני השטח באופנים אחרים, כי הם נמצאים ב"שטח העיוור"- לרוב מה שהגוף שלי אינו מכיר, לא יהיה נגיש גם במישור הרגשי/ חושי/מחשבתי. כשהנושאים עולים דרך התרגול הגופני, אפשר להתמקד בהם ולראות מה עולה מתוך תחושות הגוף. בשונה מתרגול-גופני שעומד בפני עצמו, השילוב עם תהליך ההתמקדות מעמיק את התרגול הגופני ויוצר סינכרון עם שאר חלקי הגוף-נפש.
שילוב התמקדות עם תנועה חופשית-
תנועה חופשית היא סוג של יצירה הנובעת מן הגוף-נפש ובאה לידי ביטוי בגוף. החל מתנוחה או תנועה בודדת, דרך משפט תנועתי ועד סיפור שלם, ניתן לנוע מתוך תהליך ההתמקדות אל התנועה ובחזרה. יש אנשים שהתנועה היא כלי נגיש וזמין עבורם, שיהיה להם נוח להתבטא דרכו, ואחרים עבורם יהיה זה חידוש פורץ-דרך, המאפשר קשת חדשה של נושאים ותחושות. התנועה יכולה לשמש לעזר במקום בו אין מילים, או כשקשה להכיל את התחושות בגוף, או שפשוט- היא הדבר המדויק ביותר באותו רגע.. . גם כאן, התנועה וההתמקדות מרחיבים, מעמיקים ומקדמים זה את זה.
שילוב התמקדות עם טיפול במגע-
לא פעם אני משלבת מגע בתהליך ההתמקדות. אנשים רגישים מאד שחווים תחושות מציפות ואינטנסיביות לעיתים קרובות, מי שמתמקד בנושא רגיש ומציף,מי שחווה טראומות הקשורות לגוף או אחרות, אנשים שמתקשים לחוות את גופם מסיבות שונות.. כל אלו יכולים להיעזר במגע מנכיח, מסמן גבולות, מעגן קשר ומקום בטוח, כדי לאפשר ולקדם את תהליך ההתמקדות שלהם.
פעמים אחרות ההתמקדות היא זו שמשתלבת בתוך הטיפול במגע.
מסיבות שונות יש אנשים שבוחרים לעבור את התהליך שלהם, כולו או חלקים גדולים ממנו, דרך טיפול במגע. זה קורה כשהמצוקה נחווית בעוצמה רבה בגוף, או כשקשה להרפות את החשיבה בדרך אחרת, או כשחוויות התחושתיות קשות מאד להכלה. המגע מהווה מענה לצרכים שעולים מתוך מצבים כאלה, ועם זאת מייצר תחושות גופניות משתנות. לכן בתחילה התקשיתי לראות כיצד יוכל המטופל להיות פנוי לתהליך ההתמקדות.
עם הזמן והניסיון למדתי כיצד לאפשר, תוך כדי הטיפול במגע, שהיות שמאפשרות את ההתבוננות וההקשבה פנימה. הדיאלוג של המטופל מתקיים הן עם התחושה המורגשת, והן עם המגע המתבקש מתוך התהליך. כלומר, גם כאן ישנה תנועה מן המגע אל ההתמקדות, חזרה אל המגע וכן הלאה, באופן משולב ולא מקוטע.
יש מגוון טיפולים המשלבים מגע וכוללים בתוכם סוג של שיח עם מה שעולה מן הגוף. עם זאת אני מוצאת שההנחיה ל"התמקדות" מאפשרת משהו נוסף: בעזרת תהליך גמיש אך מובנה, גישה חדשה לתכנים, סוג ייחודי של הקשבה פנימית ותדר מסוים, מביאה איתה ה"התמקדות" תובנות משמעותיות מאד, שמופנמות בכל מישורי הגוף-נפש, ומאפשרות התפתחות ומימוש בחיים שמחוץ לחדר-הטיפולים.
וזה אחד הדברים המשמעותיים ביותר בעיניי-
יש לנו את האפשרות לחולל שינוי עמוק בחיינו, ובאופן זה להיות חלק מתהליך גדול, עמוק ורחב שמתחולל סביבנו. שינוי ברמה האישית אינו תהליך שנעשה לרווחת הפרט בלבד (אם כי היא זו שבדרך כלל מהווה את הדחף והמניע העיקרי והלגיטימי להשקעה הנחוצה לשם קיומו של תהליך כזה). כשאנו מצמיחים ומאפשרים זרימה וחיים חדשים בתוכנו, אנו מהווים חלק משינוי גדול, עמוק ורחב של רקמה אנושית המתקיימת במקומות שונים ובזמנים שונים. לדברי יוג`ין ט. ג`נדלין, מפתח טכניקת ההתמקדות:
"The human body is part of the environment... the body consists of ongoing body-environment interaction. As part of the environment, it has numberless implicit possibilities that have never been separate?They are a future that exists now"
(http://www.facebook.com/genegendlin)

 

מנחה מוסמכת להתמקדות מטעם המכון להתמקדות בניו-יורק. מטפלת גוף-נפש משנת 2001. במשך 9 שנים טיפלתי ב"כפר-איזון" (עבודה בצוות רב-מקצועי בתחום הנפש וההתמכרויות). משלבת התמקדות עם תנועה, מגע ופרחי-באך. מטפלת ומנחה באזור פרדס-חנה. 052-2644455. לדף העסקי שלי בפייסבוק: http://www.facebook.com/irisgilboa.hitmakdut




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב