דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוד הצמצום, איך להתחיל לכתוב עבודה אקדמית 

מאת    [ 29/04/2012 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 2675 פעמים ]

סוד הצמצום – איך לבחור נושא למחקר אקדמי

אחד מהרעיונות המרכזיים של קבלת האר"י הוא הצמצום, כאשר האל רצה לברוא את העולם היה עליו לצמצם את עצמו, כי מלא כל העולם כבודו, ואם אין מקום פנוי, כיצד יכול להיברא העולם, לכן האל - האינסוף צמצם את עצמו כדי לברא את העולם. הפרדוקס הוא שככל שמצטמצמים יותר, כך יש לנו שטח רחב יותר לפעולה.  הרעיון הזה יכול ללוות אותנו בכל דרכי החיים. כהורים, נצמצם את עצמנו כדי שלילדינו יהיה מקום לפרוש כנפיים ולהתפתח במלא היכולת שלהם. גם בבחירת המקצוע שלנו, אנחנו בוחרים את המקום הספציפי ביותר המתאים לנו, מתוך המגוון האינסופי של האפשרויות שלנו. כאשר בחרנו את המקום המיוחד הזה, אנחנו יכולים להפעיל אותו בכל כח היכולות שלנו ולפרוש כנפיים לכל מקום שנרצה.                                                                                                     כך גם בכתיבת עבודה אקדמית. ככל שנצמצם את הנושא יותר, כך המרחב שלפנינו ליצירה יהיה גדול יותר. כאשר מטילים עלינו לכתוב עבודה אקדמית, המטרה הראשונית שלנו היא לצמצם את הנושא ככל שאפשר. בא ניקח לדוגמא את נושא ירושלים, אם קיבלנו עבודה לכתוב על ירושלים, המשימה היא בלתי אפשרית כי מגוון האפשרויות הוא אין סופי: ההיסטוריה של ירושלים, הגיאוגרפיה של ירושלים, ירושלים במקרא , הטבע של ירושלים, תהליך הבינוי בירושלים ועוד ועוד. לכן מתוך כל הנושאים הללו נבחר נושא רוחב אחד, למשל ירושלים בהיסטוריה: וכמובן הנושא הוא אין סופי כי ירושלים קיימת כבר כמה אלפי שנים, מלפני שדוד הפך אותה לבירת הממלכה, ועד ימינו אלה, או הנושא של ירושלים במקרא, שיכול להיות גם תת נושא של הנושא ההיסטוריה של ירושלים, אבל הוא גם יכול, אם נחליט, להיות נושא בפני עצמו. בחרנו בנושא ירושלים במקרא, שהוא עדיין נושא רחב כאוקיינוס, עכשיו אנחנו יכולים כבר להיעזר בספרים, הקרויים ספרי יעץ: אנציקלופדיות, לקסיקונים, מילונים, ובמקרה שלנו קונקורדנציה: הקונקורדנציה מרכזת את כל המלים של המקרא ומציינת באיזה פרק ופסוק הן מופיעות. השאלה שלנו כמובן: היכן נזכרת ירושלים במקרא? והנה תגלית ראשונה, לפי הקונקורדנציה נזכרת ירושלים      ב 700 פסוקים במקרא, עכשיו הגיע הזמן להחליט באיזה פסוקים או נושא שבו הפסוקים עוסקים, נבחר. החלטנו לבחור בירושלים במזמורי תהילים,

והנה כבר עוד תגלית  – מספר הפעמים שמופיעה המלה ירושלים בספר תהילים הוא 17 פעמים בלבד 11 מתוכן בשירי המעלות.

המטרה שלנו היא התגליות הגדולות והקטנות שמתגלות לנו במהלך הדרך, והנה כבר במאמר הקצר הזה גיליתי שני דברים חדשים לי. ירושלים נזכרת 700 פעם בתנ"ך כולו, ו 17 פעם בתהילים בלבד, רוב הפעמים בשירי המעלות שנמצאים בסוף ספר תהילים. בפעם הראשונה נזכרת ירושלים בפרק נ"א, כלומר כל השליש הראשון של ספר תהילים לא נזכרת ירושלים כלל, וגם זה, אולי,  נושא למחקר.  הינה כבר, מתוך ההפחתה (האלימינציה) שעשינו, כבר התחילו לעלות שאלות, שאחת מהן יכולה להיות שאלת המחקר שלנו.

עכשיו הגיע הזמן לצמצם את הנושא פעם נוספת, אפשר לקחת נושא רוחבי: המשמעויות של הופעת המלה ירושלים בשירי תהילים השונים, אך זה עדיין נושא רחב מדי. לכן נבחר אולי את אחד הפרקים, משירי המעלות,  שבהם מופיעה ירושלים כמה פעמים למשל פרק קל"ז:

שבו מופיעה המלה ירושלים 3 פעמים:

אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני

תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי

אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי

זכור ה' לאדום את יום ירושלים

אפשר להשמיט את הפעם השלישית, והנה יש לנו פסוק שכולנו מכירים,        סיימנו את השלב הראשון בעבודה, בחרנו נושא, ועכשיו אפשר לפרוש כנפיים ולהתחיל לחקור את הפרק והפסוקים מכל ההיבטים האפשריים. ללכת כמובן לפרשנים, המסורתיים והמודרניים, למדרש, לחפש מאמרים, וכמובן לבדוק מתי שובץ הפסוק בחופה היהודית, והנה יש לנו כבר נושא מושלם לעבודה.

תהליך הצמצום כתרשים זרימה

 

ד.ר. מיריק גרזי , כיום  בעלת חנות ספרים שבעמק, יד שנייה, חנות ספרים משומשים בקיבוץ בית השיטה.בחנות אלפי ספרים משומשים בכל הנושאים, אפשר לקנות ספרים דרך האתר ואפשר גם לשאול על ספרים שאינכם מוצאים באתר, אולי הם נמצאים בחנות ועדיין לא הספקנו לרשום אותם. אפשר גם לבוא לבקר בחנות בתיאום מראש בטלפון 052-8669344




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב