דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


''חוקי המשחק'' 

מאת    [ 30/12/2007 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 3187 פעמים ]

בשבוע הבא יפורסם פרק מהספר החדש "חוקי המשחק"


המרכז המשפטי לילדים ולנוער השיק לאחרונה מיזם משפטי ראשון מסוגו בישראל: הקודקס המלא של חוקי מדינת ישראל, בעריכה לשונית המותאמת לילדים. הקודקס נקרא "חוקי המשחק" והוא אמור לשמש מצע לרפורמה חינוכית בלימוד מקיף ומסקרן של חוקי המדינה, הלא הם חוקי המשחק האמיתי והמותח מכולם.


יוזמת הפרוייקט, רוני אלוני- סדובניק, בסיוע בנק הפועלים ולשכת עורכי הדין, רתמה לרעיון מאות עורכי דין וכן את נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, שכתבה את פרק ההקדמה בספר. בספר מובאים כל חוקי מדינת ישראל, כשהם ערוכים בשפה סיפורית פשוטה ונעימה מתאימה לילדים ומלווה באיורים ססגוניים פרי מכחולו של עו"ד דניאל פויירשטין.

בשיחה עם "אומדיה", מסבירה רוני אלוני-סדובניק את הרציונאל העומד מאחורי הרעיון: "המודל הדמוקרטי המיוחד של מדינת ישראל נמצא בסכנה. החברה בישראל הולכת ונפרדת לקבוצות אתניות, תרבותיות, המתכנסות כל אחת בתוך עצמה: ערבים, יהודים חילונים, חרדים, נוצרים, עולים חדשים מרוסיה או אתיופיה. כל קבוצה לומדת תוכנית לימודים שונה, ספרות שונה, היסטוריה שונה, שפה שונה, ערכים שונים".

"כך נוצרת לנגד עיננו חברת האזרחים העתידית של ילדים ונוער שאין ביניהם שפה משותפת, אין גשר להבנה, כשהאלימות הפיזית והמילולית, היא השפה השולטת. זהו מגדל בבל החדש. השפה הקשה בה כתובים החוקים היא, לדעתנו, נחלת העבר ואנו מקווים שפרויקט זה מבשר את תחילתו של תהליך הדמוקרטיזציה של ידע ומידע".

לדברי אלוני-סבדובניק, בימיו הספורים של הפרויקט - הוא כבר נחל הצלחה: "כשהגיעה המשאית לפרוק את אלפי הספרים של המהדורה הראשונה, נבהלתי לנוכח הכמות וחששתי באשר לגורל כל הספרים", היא מציינת באוזננו. "לתדהמתי", היא מוסיפה, "לא חלפו מאז 10 ימים והמהדורה נחטפה כולה... כמעט ולא נשארו ספרים. ראשי רשויות רכשו כמויות ספרים רבות עבור תלמידיהם. בתי המשפט, הפרקליטויות, כולם לקחו כמויות רבות. המשרדים הגדולים של עורכי הדין, וועדי עובדים, גם הם הצטרפו למהלך". החלק הארי, מדגישה אלוני סדובניק, "נתרם לעמותות המטפלות בילדים חוסים".

התגובות היו מרגשות. לדברי חברי הפרויקט, "הילדים אוהבים את זה". בשיחה עם "אומדיה", סיפרה יוזמת הפרויקט כי יש כבר תוכניות לעתיד. "הרעיון להמשך הוא, שכל ראש עיר יחלק בעיר שלו ספרים לתלמידי כיתות ו' ז' ו-ח', ויכריז על תחרות בבקיאות חוקי המדינה. הכיתות שיזכו בכל עיר, יעלו לגמר בתוכנית ארצית שתוביל אחת מתחנות הטלוויזיה".

יוזמי הפרויקט מוסיפים ומסבירים כי, "כל ילד יודע שאין מתחילים לשחק במשחק עם ילדים אחרים לפני שמסכימים על חוקי המשחק. בלי חוקים אי אפשר ליצור הבנה ושיתוף פעולה. אנו מאמינים כי הכרת החוקים, הבנתם והטמעתם כבר בגיל צעיר, תיצור שפה משותפת, בסיס להבנה בין קבוצות המנותקות זו מזו במציאות חיינו, תביא ליתר סובלנות בחברת הילדים, תגשר על פערים ותיצור מכנה משותף של כללים מוסכמים, שעליהם ניתן לבנות גשר לאהבה ולכבוד הדדי בקרב אזרחי חברת העתיד".

עו"ד אורי קידר, ממשתתפי המיזם ומי שעוסק בסוגיות משפטיות חינוכיות, אמר בעניין זה: "אנו מעודדים מיזמים חברתיים-משפטיים פורצי דרך. יזמות משפטית מסוג זה, שתביא לבניית גשר של הבנה בקרב דור האזרחים הבא של המדינה, ותגביר את הכבוד לחוק ולמשפט-חשובה בעיננו מאד. אינדקס חוקי המדינה לילדים מצביע על חשיבה יצירתית החורגת מתחומי המשפט המקובל".
מאת: יוסי עבדי.
פורסם לראשונה באתר אומדיה: http://www.omedia.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב