דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התיאוריה האקולוגית ומדע בדיוני (המשך של ארגונים וסביבתם בראי הקולנוע) 

מאת    [ 27/04/2012 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 2034 פעמים ]

התיאוריה האקולוגית בסרטי המדע הבדיוני:

בסרטי המדע הבדיוני כפי שכתבתי בכל המאמרים הקודמים שהתפרסמו בנושא (ארגונים וסביבתם בראי הקולנוע), אך בעיקר בשני המאמרים האחרונים המתארים את היחס של תיאוריות שונות הקשורות לארגונים בהקשר של ז'אנר סרטי המדע הבדיוני. כאן במאמר זה, נוכל לראות דוגמאות גם לתיאוריה האקולוגית אשר תפקידה להסביר, כיצד תנאים חברתיים כלכליים ופוליטיים משפיעים על ריבוי וגיוון של ארגונים. על פי התיאוריה ניתן לראות את השינוי בהרכב הארגונים לאורך זמן. כאמור הדבר בא לידי ביטוי באותם סרטי הז'אנר. ארגון שמסתגל לסביבה יכול להיות קיים לעד, ובעולם הלא מציאותי "העד" יכול להיות כביכול נצח – ומבחינתו הוא לאורך כול הסרט. נכון אם כן שתופעת ריבוי הארגונים קורת כתוצאה מתחלופה של ארגונים ולא מהסתגלות של ארגונים. בסרטים אלו של הז'אנר מדע בדיוני יש הקצנה ולכן במקום מנגנון של הסתגלות של הארגון יש מנגנון של סלקציה לארגונים מסויימים שיכולים להישאר לעד ויש ריבוי של ארגונים בסגנון הזה. 

הקושי בהתמודדות עם שינויים של הארגונים:

הנושא הבא לידי ביטוי בהקשר של הקושי בתהמודדות עם שינויים של ארגונים בסרטי מדע בדיוני מתייחס למחקר של התיאוריה האקולוגית (Carrol & Hannan 1995). המחקר של התיאוריה האקולוגית מבוסס על שלוש הנחות שנצפו במציאות: ההנחה הראשונה היא שאין רק תבנית אחת וסוג אחד של ארגונים. ההנחה השנייה היא שלארגונים קשה להשתנות. ההנחה השלישית היא שארגונים מתים ונולדים באופן מתמיד. את שלושת ההנחות הללו רואים גם במציאות ואילו הנחה זאת באה לידי ביטוי בסרטי המדע הבדיוני. למעשה ניתן לראות שאין מצב של שיווי משקל וארגונים בסביבתם אינם מאוזנים - לעיתים נוכל לראות כי ארגונים קיימים למען קיום הארגון אך כל הזמן מתקשים לגרום שינויים בארגון, העיקר שהוא מתקיים. בסרטים מפאת העובדה שהעלילות קצרות, בסופו של דבר אין מתוארות אותן שלוש ההנחות לעומק אלא ניתן לראות בעיקר את ההנחה הראשונה שהיא כאמור, שאין רק תבנית אחת וסוג אחד של ארגונים, ואילו להנחה השנייה המתייחסת לכך שלארגונים קשה להשתנות, נראה בסרטי המדע הבדיוני כי מי שמתמודד עם הקושי בשינוי וכן משתנה מצליח. ארגונים מתים ונולדים תמיד בסרטים אלו אך מדובר כמובן רק במטאפורות ובמעט ארגונים הנלחמים בעיקר לאורך כול הסרט. כמובן שנושא התחרות הינו תרוץ עלילתי מעולה. ארגונים חיים בסביבה שלה יכולת נשיאה מוגבלת. כאשר מגיעים לקצה גבול יכולת הנשיאה אין מספיק משאבים. כאשר אין מספיק משאבים אז נראה כי ארגונים מתים. בעקבות העובדה שהסביבה הארגונית יותר אלסטית, ארגונים יקומו בסופו של דבר לתחייה בסרט הבא... (מס' 2, מס' 3 וכיוב'....) מאת קרן איילי

קרן איילי - בעלת ניסיון עשיר במגוון תחומים: מנהיגות, הנעת אנשים, חברתיים, סביבתיים, תקשורת, עסקים וקהילה, ניהול פרויקטים והדרכה. כמו כן, עסקה בעבר במגוון תפקידי ניהול.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב