דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם חברות הסלולר מעודדות תאונות דרכים? 

מאת    [ 30/12/2007 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 2250 פעמים ]

שלושה בדצמבר, שעות הערב: נערה בת 12.5 נפצעה אנושות מפגיעת מכונית בדרך השלום בחדרה; במקביל, רוכב קטנוע נהרג מפגיעת מכונית באזור התעשייה בפתח-תקווה. יומיים קודם לכן: סוף-השבוע היה קטלני - שישה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים ברחבי הארץ. סיכום: מאז תחילת שנת 2007, נהרגו 400 בני אדם בכבישי ישראל.

ובכן, איך כל זה קשור לחברות הסלולר?

שירות גלאי מכמונות מהירות קיים אצל חברות הסלולר מזה כמה שנים. מידי שנה התעריפים משתנים, עולים ויורדים, מוסיפים ומורידים, בעוד שהמערכות עצמן הופכות למתוחכמות הרבה יותר. אלא שתורי הגיע רק השבוע: שיחת טלפון מהחברה בה אני מנוי, הציעה לי באופן חביב ביותר חבילת הצטרפות "מיוחדת". אתה בעל רישיון נהיגה? שאלו אותי בתחילת השיחה. לאחר שהשבתי בחיוב, היה לפקידת החברה "אור ירוק" להתחיל בתהליך השיווק. היא החלה מקריאה מתוך דף כתוב מראש את תנאי השירות הייחודי.

לדבריה, לא ניתן יהיה לסרב: "המערכת שולחת למכשיר הנייד שלך התראות קוליות אודות מכמונות מהירות קבועות או מארבי לייזר פעילים, על-פי איתור מיקום מכשירך". בהתלהבות מרובה, היא הוסיפה כי "המערכת מעדכנת את המנוי בדרך של ייזום שיחה קולית המתריעה על הימצאותן של מכמונות מהירות קבועות".

כששאלתי את פקידת השיווק האם אין בכך כדי להגביר את הקטל בכבישים, בכך שהיא מעודדת נהגים לדהור במקום שאין התראות למכמונות, היא התבלבלה במעט. "אנחנו לא מעודדים נהיגה מופרזת...אנו פשוט רוצים למנוע ממך לקבל דו"חות מהירות. יכול להיות שקורה שבפעם אחת אתה נוהג מהר, והיית לחוץ, ואם אתה עובר לצד מכמונות מהירות - לא תקבל דו"ח".

ובכן, סביר להניח שתשובתה של הבחורה החביבה אינה התשובה הרשמית של חברות הסלולר. הן, דווקא טוענות אחרת: יש בכך, אומרים ראשי השיווק באחת החברות, "בכדי לשנות את הרגלי הנהיגה, ולמנוע ממך לנהוג באופן מופרז במקומות שיש בהם מכמונות מהירות". בכך, הם טוענים, "הנהג הישראלי דווקא יאט את נסיעתו".

למרות הרצון העז שמפגינות חברות הסלולר בשיפור המציאות בכבישים, כמו גם בשינוי טבעם של הנהגים בדרכים, הרשו לי נא להביע ספק במהלך השיווקי. לצורך העניין, אניח כי אין כאן כל מניע כלכלי [16 שקלים - עלותו של שירות חודשי לכל מנוי], וכי חברות הסלולר אינן מרוויחות ולו שקל אחד. נניח, רק נניח.

אז מועיל או מסכן? לשיפוטכם

האם אכן מכמונות מהירות עשויות לעזור לך לנהוג בזהירות, או דווקא להגביר את מהירות הנהיגה במקום שבו אין התראות קבועות? על שאלה זו תהיינה ככל הנראה תשובות לכאן ולכאן; תלוי את מי שואלים - את הנהג הישראלי או את חברות הסלולר המתרחבות. תשובתי ברורה: הפעלת שירותי המכמונות, ההתראות, האזהרות, המניעה, כולן - נועדו ללמד אותנו כיצד לנהוג מבלי להיתפס, ולא כיצד "לנהוג נכון". נהג אשר מודע היטב למקומות בהם אינו יכול להגביר מהירות, ירגיש את רגלו קלה על ה"גז" במקומות בהם אין כל סכנה למארב לייזר. אם השירות אכן יהיה יעיל, הרי שיהיה אפשר לדהור בפראות, עד לקבלת אזהרה מחברת הסלולר אליה אני קשור. האם כל זה יעזור למשטרת התנועה? מסופקני.

אם כן, האם חברות הסלולר אכן אחראיות לתאונות הדרכים בכבישים? התשובה היא שלילית. האם הן מעודדות תאונות דרכים באופן ישיר? גם כאן התשובה שלילית. אלא שיחד עם זאת, יש בשירותים אותם מציעות החברות, בכדי לעודד, גם אם באופן עקיף, נהיגה מופרזת במקומות בהם אין כל חשש לנוכחות משטרה. בכך, יש לומר, נותנות החברות "אור ירוק", גם אם בלי כל כוונה ישירה, לכל מי שמעוניין לעבור על החוק.

העבודה כי ישנם אתרי אינטרנט, גם כאלה מטעם המשטרה, אשר מציינים מיקומן של מכמונות מהירות - אינה מעלה או מורידה לעניין זה. התראה ב"שידור חי", הרי חזקה באלפי מונים מכל מפה שתוצג באינטרנט בטרם נעלה על הרכב. ולא רק זאת: מפות האתרים אינן מתריעות מפני מארבי לייזר ניידים, בעוד שגם המשטרה עצמה מודה כי המידע שם "אינו מושלם".

בלי להתחשב בעובדה כי השירות החדש מכניס מאות אלפי שקלים (ואולי יותר) בשנה לחברה המציעה אותו, הרי שיש לתהות על דרך האנלוגיה: נניח והיה קיים שירות דומה לגנבי רכבים או לפורצי דירות, במסגרתו: בטרם כל מעשה פריצה יקבל העבריין התראה על ניידת בסביבה. האם בכך נמנע פריצות? או שמא נעודד דווקא את האלימות, את השוד, את העבריינות - במקומות בהן יידעו הפורצים כי אין כל סכנת אכיפה? תשובתי בחיוב היא לדוגמה השנייה.

נכון, יהיה מי שיאמר כי אין להשוות בין דבר אחד לאחר, אלא שיש בכך כדי להקביל ולהסביר. מכמונות המהירות, בדיוק כמו מכמונות ניידות לפורצים (גם אם זו דוגמה חסרת בסיס ריאלי), עשויות לעודד עבירה על החוק במקומות "נקיים". לא רק בעניין מהירות עסקינן, כי אם גם במכת המדינה של השיחות הסלולריות בזמן הנהיגה. נהג שיידע כי אין סכנת ניידות באזורו, ימשיך לדבר בסלולרי ללא כל חשש.

יש אפוא לשקול בשנית את מתן האשרה לנהיגה מופרזת: תרצו או לא, ברגע שהנהג יידע איפה "כן" מחכים לו, הוא יידע גם איפה "לא". ושם - זה כבר סיפור אחר. חברות הסלולר, לתשומת ליבכן.
מאת: יוסי עבדי.
פורסם לראשונה באתר אומדיה: http://www.omedia.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב