דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עסקים מוגנים - האם קמעונאי יכול להיחשב כיבואן ? 

מאת    [ 23/04/2012 ]

מילים במאמר: 548   [ נצפה 1973 פעמים ]

עסקים מוגנים – האם קמעונאי יכול להיחשב כיבואן ?

 

אנחנו כבר בשנת 2011 ועדיין קיימים לא מעט אנשים שבבעלותם חנויות ובתי עסק שבהם מחזיקים דיירים מוגנים. רבים מהדיירים האלה מחזיקים במושכר שנים ארוכות ומשלמים לבעלים דמי שכירות נמוכים שנקבעים בהתאם לחוק הגנת הדייר. עיניהם של בעלי הנכסים כלות – לאור ההבדל העצום בין דמי השכירות הריאליים שניתן לקבל על הנכס בשוק לעומת דמי השכירות המשולמים להם בפועל על ידי הדייר המוגן.

לכן אין זה פלא כי הבעלים פונים למשרד עורכי דין ומחפשים דרכים שונות להעלות את דמי השכירות המשולמים להם.

אחת הדרכים היא שימוש בתקנות הגנת הדייר (דמי שכירות בבתי עסק – אי תחולת השיעורים המרביים והפחתות), תשמ"ג-1983. בתקנות אלה נקבעה רשימה של 22 סוגי עסקים שלגביהם לא חלות הוראות סעיף 52א לחוק הגנת הדייר, היינו, סוגי עסקים שעליהם לא חלה תקרת המקסימום ושלגביהם רשאי הבעלים לדרוש דמי שכירות ריאליים.

בפסק הדין בע"א 414/89 דוד סביליה נ' שבתאי תגר פ"ד מד(3), 388 נדון מקרה בו ביקש הבעלים, באמצעות משרד עורכי דין, להשתמש בהוראת תקנה 1(3) לתקנות הנ"ל. הוא ביקש כי בית הדין לשכירות יקבע כי הדייר המוגן שהפעיל במושכר חנות רהיטים מנהל למעשה במושכר "עסקי יבוא" ולכן מדובר בעסק שדמי השכירות לגביו פטורים מתקרת המקסימום.

לא היתה מחלוקת כי הדייר אכן ביצע יבוא אך האם עצם ביצוע היבוא הופך את העסק לעסק שייחשב כעסק של "עסקי יבוא" לצורך הפעלת התקנות הנ"ל ?

לפי לשון תקנה 1(3) צריכים להתקיים שני תנאים על מנת שהעסק ייחשב כ"עסקי יבוא" :


    • היבוא מתנהל במושכר.
    • עסקי היבוא הם עיקר השימוש במושכר.

לדעתנו מי שרוצה להוכיח כי במושכר מנוהלים עסקי יבוא צריך להראות ראיות מוצקות כגון תמונות וידאו של המושכר מהן ניתן להבין כי היבוא מתנהל במושכר גופו וחשבוניות המעידות על מכירה לסיטונאים.

בנוסף יש לבחון האם מדובר בחנות רהיטים שמבצעת מכירה קמעונאית של רהיטים ללקוחות סופיים או אם מדובר בעסק שמוכר ריהוט לסיטונאים דווקא. כן יש לבחון את המושכר עצמו : האם רוב שטחו משמש לתצוגת רהיטים או למשרד המשמש לניהול היבוא ?

אם נמצא שהמכירה היא ללקוחות סופיים וששטח המושכר מיועד לתצוגת רהיטים אזי יהיה קשה לקבל את הטענה שמדובר בעסקי יבוא. אין ספק שבעל חנות רהיטים רשאי לרכוש את הסחורה המיועדת למכירה בכל דרך שנראית לו ומהספק שבחר, בין אם הוא בארץ ובין אם הוא בחו"ל. קניה מספק זר באמצעות יבוא היא טפלה לעומת השימוש העיקרי במושכר (מכירה קמעונאית) ואינה הופכת עסק של מכירת רהיטים ל"עסקי יבוא". השופט שמגר בפסק הדין סביליה דוחה את טענות משרד עורכי דין של בעלי המושכר לפיה מכירת הרהיטים טפלה לעסקי היבוא :

"לצורך פרשנותה של התקנה שלפנינו ובחינת התקיימות הדרישה כי עיקר השימוש בבית העסק יהיה עסקי יבוא או יצוא, אין לומר, כי מכירה בישראל של סחורות מיובאות מהווה עסק של יבוא. כמובן, הבאת סחורות לישראל נעשית על-מנת שיימכרו לאחרים, אך אין לומר, כי פעולת המכירה של המוצר המיובא, לאחר סיום שלבי הבאתו, מהווה פעולת עזר, כרוכה בפעילות הראשית של הבאת אותו מוצר לישראל או נלווית אליה. המכירה בשוק המקומי היא, לעניין זה, פעולה עסקית עיקרית בפני עצמה. היא באה אמנם לאחר היבוא שקדם לה, אך אין היא נבלעת בו, ואין היא פעולת עזר שלו. כפי שנקבע, ייצור מוצרים לשם יצוא איננו חלק מפעולות היצוא במובנן הרחב. כך יש לקבוע, כי ניהול חנות, בה נמכרים מוצרי יבוא, איננה פעולת לוואי לפעולות היבוא, אלא פעילות עסקית עצמאית ונפרדת".

 

עו"ד שי עקרבי הוסמך לעריכת דין בישראל בשנת 1997. בעל תואר שני במשפטים LL.M. (אוניברסיטת בר אילן, 2001). עיקר פעילותו בתחום המקרקעין, בדיני הגנת הדייר, בתחום דיני הירושה והעזבון ובייצוג בבתי המשפט בתביעו אזרחיות. מספק ייעוץ משפטי לפרטיים, לבעלי קרקע, לאדריכלים, לקבלנים וליזמים בכל ההיבטים המשפטיים בדיני המקרקעין. סניפי המשרד : תל אביב, רעננה, פתח תקוה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב