דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדור תכנוני מס ועצות מעשיות בנושא: תכנון מס: להקים נאמנות ולא לדווח עליה!! - כיצד? 

מאת    [ 19/04/2012 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 2094 פעמים ]

הקדמה קבועה

במדור שלהלן נבקש להציג בפני המעיין עצות מעשיות ותכנוני מס אשר יש בהם בכדי לסייע בידי אנשי המקצוע להפחית ופעמים אף לאיין לחלוטין את נטל המס המוטל על כתפי לקוחותיהם. העצות ותכנוני המס שיינתנו במסגרת מדור זה יעסקו בכלל תחומי המיסוי דוגמת: מיסוי מקרקעין, מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס ערך מוסף מס בולים ועוד. במסגרת הרשימות השונות אותן נביא יושם דגש על הצד המעשי - פרקטי, מסיבה זו ננסה גם להביא מידי פעם "מכשירים פרקטיים" דוגמת טבלאות אשר יש בהן בכדי להקל על איש המקצוע בעבודת תכנון המס. הרעיונות אשר יובאו במסגרת מדור זה, בחלקם, אינם מוכרים כלל לאנשי המקצוע אחרים מוכרים מעט וחלק הינם ידועים ומפורסמים. מטרת מדור זה אינה רק לחדש אלא גם לאסוף, להציג ולהעלות את הדברים על הכתב ובכך להקל על איש המקצוע .

מבוא

ברשימה שלהלן נעסוק בסוגיה שבחודשים הקרובים צפויה להיהפך לאחת החמות ביותר בתחום המיסים יהא סוגיית הנאמנויות. תיקון 147 לפקודה ש שנכנס לתוקפו ב-1.1.06 הסדיר את נושא מיסוי הנאמנויות. בנוסף שינה תיקון זה את הוראות הדיווח בעניין נאמנויות. חובת הדיווח באופן מעט שונה נקבעה כבר במסגרת תיקון 132 לפקודה (1.1.03), על אף שבפועל הוראות הדיווח האמור כמעט ולא נאכפו. כמו כן הוסיף תיקון 147 לפקודה הוסיף הגדרה של "מהי נאמנות" כך שניתן לדוגמא יהיה לפתור את השאלה האם חובת הדיווח חלה רק על נאמנות שאינה הדירה או גם על נאמנות הדירה, האם חובת הדיווח חלה גם על מוסדות מעין נאמנותיים (דוגמת פאונדיישן) וכדומה).

כיצד להקים נאמנות ולא להתחייב בדיווח עליה:

על אף האמור לעיל וכפי שנראה להלן, עצם הוספת ההגדרה של "נאמנות", מביאה לכך שמה שלא הוגדר בה לא יחשב כנאמנות ומכאן שלא יתחייב בדיווח.

נאמנות הוגדרה על ידי המחוקק כדלקמן:

""נאמנות" - הסדר שעל פיו מחזיק נאמן בנכסי הנאמן לטובת נהנה, שנעשה בישראל או מחוץ לישראל, בין אם הוא מוגדר על פי הדין החל עליו כנאמנות ובין אם הוא מוגדר אחרת;"

יוצא אפוא שללא "נאמן" אין נאמנות.

הדיבור "נאמן" הוגדר על ידי המחוקק כדלקמן:

""נאמן" - אדם שהוקנו לו נכסים או הכנסות מנכסים, או שהוא מחזיק בנכסים בנאמנות; בכל מקום בפרק זה שבו מדובר בנאמן, משמעו הנאמן בתפקידו זה, בנאמנות שבה מדובר; לענין זה יראו הקניה לחברה להחזקת נכסי נאמנות כהקניה לנאמן ויראו תאגיד כמפורט בתוספת ראשונה א' כנאמן; שר האוצר רשאי להוסיף בצו תאגידים לתוספת הראשונה א';"

במקביל להפניה זו הקיימת בהגדרה לתוספת ראשונה א', הרי  שהתוספת האמורה קובעת כדלקמן:

"1. FOUNDATION - לפי חוקי הולנד, ליכטנשטיין, פנמה, איי בהמה או האנטילים ההולנדים;

2.  ESTABLISHMENT - לפי חוקי ליכטנשטיין;

3.  REG. TRUST - לפי חוקי ליכטנשטיין."

על פניו לא היה צורך בהגדרת הנאמן. ויתירה מכך הגדרה זו יוצרת מעגל שוטה (שלא כאן המקום לעמוד על כך)

קביעת רשימה ספציפית של גופים שיחשבו "נאמן" תוך קביעת סמכות לשר האוצר לקבוע גופים נוספים, במקום לכתוב כבר בלשון התוספת עצמה "וכן גופים נוספים דומים", צפויה להביא לטענה (ואכן תביא)הפשוטה לפיה הקמת גוף מעין נאמנותי במדינה אשר לא נמנתה בתוספת לא תחשב כהקמת נאמנות ולכן לא תחייב את היוצר , נאמן , ונהנה בדיווח [1] . כך לדוגמא במאמר קודם שפורסם על ידי המחבר הוצעה מדינת נוויס (Nevis) כמקום המאפשר הקמת פאונדיישן ואף על פיכן מקום זה לא נמנה בתוספת לעיל.    

נראה כי לאור האמור לעיל יאלץ מחוקק המשנה או המחוקק הראשי לתקן את לשון התוספת הראשונה כמתואר לעיל ; או שלחילופין יפנה בית המשפט ליתן פרשנות תכליתית תוך תיקון טעותו של המחוקק ותוך קביעה למעשה כי המחוקק טעה כאשר הגדיר את " הנאמן " , מבלי לציין בפשטות שכל ישות משפטית יכולה להיות נאמן . עד שתתוקן טעות זו ניתן יהיה להשתמש ברעיון המוצג לעיל .


[1]     דוגמא לכך ראו במאמרי: אריה ליבוביץ, foundation  בנוויס (nevis) והחוק למיסוי נאמנויות לא יחול עליך!!

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב