דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מוגשת תובענה ייצוגית 

מאת    [ 19/04/2012 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 2045 פעמים ]

הקדמה: תביעה ייצוגית מוגשת לאחר קבלת אישור בית המשפט להגשתה, על פי התנאים המנויים בחוק תובענות ייצוגיות משנת תשס"ו 1996.

האם ניתן להגיש תובענה ייצוגית באופן חופשי?

בתביעה רגילה, אין צורך בקבלת אישור להגשתה, ועם הגשתה רשאי הצד הנתבע להגיש בקשה לדחיית התביעה על הסף או מחיקתה על הסף או להתגונן מפניה תוך ניהול התביעה. בתביעה ייצוגית, לשם הגשת התובענה הייצוגית יש לקבל את אישור בית המשפט אליו מוגשת התובענה ייצוגית. לשם אישור תובענה ייצוגית על ידי בית המשפט, על תובענה ייצוגית לעמוד בתנאים שקבע המחוקק בחוק תובענות ייצוגיות. במקרים רבים, אישור התובענה ייצוגית מביא להסדר פשרה, אותו על בית המשפט לאשר.

מהם התנאים להגשת תובענה ייצוגית?

על מנת שתובענה ייצוגית תאושר וידונו בה כתביעה יצוגית, התביעה יצוגית צריכה להתברר ראשית על ידי בית המשפט כראויה להיות תביעה יצוגית. התנאים להגשת תביעה יצוגית הינם:

1. על התובע שהגיש את התביעה יצוגית להיות בעל עילת תביעה אישית- כידוע, תביעה יצוגית מוגשת על ידי קבוצה קטנה של תובעים, או אף תובע יחיד, המייצג (ומכאן שמה- תביעה יצוגית) קבוצה גדולה של עשרות, ולעתים של מאות או אלפי אנשים. על התובע הייצוגי להיות חבר הקבוצה אותה הוא מייצג, ולהיפגע כשאר חברי הקבוצה מהתנהגות הנתבע.

2. בית המשפט יבדוק אם התובע הייצוגי בתביעה ייצוגית אינו מגיש את התביעה מתוך קנטרנות, כלומר מגישה בתום לב. על עורכי הדין מטעם התובע הייצוגי להיות מסוגלים לייצג בצורה נאותה את הקבוצה הנפגעת בתביעה ייצוגית.

3. מצידו השני של המטבע- על בית המשפט להתרשם כי עילת התביעה היא משותפת לקבוצה של תובעים. על העובדות המהוות את עילת התביעה להוות מסכת אחת שהביאה לפגיעה בציבור שלם של תובעים. תביעה ייצוגית מוגשת כאשר הנזק שנגרם לכל חבר בקבוצה הינו פעוט כשלעצמו, ולפיכך הוא נטול תמריץ להגיש תביעה עצמאית, בעוד שהנזק שנגרם לקבוצה כקבוצה הינו משמעותי.

4. הערכת סיכויי התביעה- כתנאי לאישור תביעה כתביעה ייצוגית, מצרפים לבקשה לאישור תביעה ייצוגית את נוסח התביעה עצמה. בית המשפט מתרשם אם התביעה ייצוגית מתבססת על עילה בעלת סיכוי להתקבל, כלומר ישנה עילת תביעה לכאורה לתובע.

5. בית המשפט מתרשם כי ניהול תביעה ייצוגית היא הדרך ההולמת והיעילה לדון במחלוקת העולה מהתביעה.

בקשת סעד בתביעה ייצוגית

א. פיצוי לתובע עצמו- במידה ואושרה התביעה ייצוגית, התובע הייצוגי ייהנה מפיצוי מיוחד בשל יוזמתו וההשקעה שהשקיע בתביעה המשרתת רבים. פיצוי גבוה יחסית לתובע הייצוגי, נועד לתמרץ הגשת תובענות ייצוגיות, אשר יביאו לפיצוי קבוצה רחבה שנפגעה אך אין באפשרותה להגיש תביעה או שלא משתלם לה כספית להגיש את התביעה. הגשת תביעות ייצוגיות מעודדות על ידי בתי המשפט, גם כאלמנט חינוכי לחברות ולגופים גדולים אשר אינם נוהגים בצורה נאותה והוגנת כלפי לקוחותיהם.

ב. פיצוי לחברי הקבוצה- התובע הייצוגי בתביעה ייצוגית רשאי לבקש סעד מהנתבע המחייבו כלפי קבוצת אנשים מוגדרת אותה התובע מייצג לאחר אישור בית המשפט. הסעד יהיה אחיד לכל חברי הקבוצה, למשל כאשר מדובר בהחזר כספי או צו מניעה.

על הפיצוי הכספי להיות אחיד כלפי חברי הקבוצה. עם קבלת תביעה ייצוגית, בית המשפט קובע בפסק הדין את הדרך בה הנתבע יפצה את התובעים. לרוב, מדובר במנגנון פיצוי כגון הענקת הנחה על מוצרים לתקופה מסוימת או עד סכום מסוים, זיכוי כספי, החזר כספי ועוד.

פסק דין בתביעה ייצוגית מהווה מעשה בית דין כלפי קבוצת התובעים, כלומר, כל פסק דין שיצא בעניין, בין אם פסק דין המאשר את התביעה או דוחה את הטענות המועלות בה, יחייב את כלל חברי הקבוצה, ולא יאפשר הגשת תביעה נוספת בעניין זה על ידי חבריה, זאת על אף שהתביעה הוגשה ונוהלה על ידי נציג יחיד.

לסיכום, על מנת להגיש תביעה ייצוגית יש לקבל את אישור בית המשפט. אישור בית המשפט יינתן לאחר בחינת תום לב התובע, עילת התביעה, נגיעתה לקבוצת התובעים, ובירור הדרך ההולמת לניהול התביעה. פיצוי כספי ינתן לכלל חברי הקבוצה לפי מנגנון, והתובע הייצוגי יקבל תשלום מיוחד לאור השקעתו בתביעה וכתמריץ להגשת תביעות ייצוגיות.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב