דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול באמנות עם מסכה 

מאת    [ 18/04/2012 ]

מילים במאמר: 360   [ נצפה 6100 פעמים ]

"אדם הוא הכי פחות עצמו כשהוא מדבר בשם עצמו. תן לו מסיכה ויספר לך את האמת" (אוסקר ווילד) "העולם כולו במה וכל האנשים שחקנים הם",  אמר וויליאם שקספיר. האם באמת כך הדבר? האם אנחנו כל הזמן משחקים בתפקידים שונים ואיננו מאפשרים להכיר את דמותנו האמיתית?  מי משחק איזה תפקיד? ומי שם על עצמו מסכה? האם האדם יודע להוריד את המסכה וללבוש עליו לפעמים מסכה אחרת?

המסכות הן סמל של חופש, שחרור. כשלובשים את המסכה אפשר  לראות איפה נמצא המטופל בסקלה שבין אלא שלא רוצים את החופש הזה. דרך המסכות רואים הרבה מחסומים שיש לנו ואת חוסר היכולת להיות עם האוטנטיות שלנו. הקבוצה הטיפולית מכילה את התהליך העוצמתי הזה. ללא ביקורת, ללא שפיטה, להיות במודעות קולקטיבית שתומכת ומקדמת את הקבוצה. אנשים הם צורכי קשר מהעובדה שכולם קשורים. במפגש של שתי מסכות ניתן לבדוק את סוג הקשר יותר בקלות. נוצרת בדיקת קריטריונים לקשר: קשר מצחיק, כוח, ניסיון תהליך של תוקפנות, סוג של פלרטוט, ממשיך להיכרות.. משיכה.

בעיניים של מסיכה אפשר להסתכל לאנשים ישירות בעיניים ולא להרגיש מבוכה, לא חושבים מה אחרים חושבים, אפשר לחייך מתחת למסכה בלי שאף אחד יראה, להסתכל על אנשים והם לא רואים שמסתכלים עליהם. להסתובב בתוך הקבוצה זהו תהליך של קבלה עצמית, להיות במרכז, להרגיש את תהליך השחרור.

הפרסונה היא אחת מהארכיטיפים (דפוסים התנהגותיים אנושיים בסיסיים) המרכזיים אותם הגדיר הפסיכואנליטיקאי קארל גוסטב יונג. הפרסונה היא מעין מסכה (persona) שבאמצעותה אנו מסתגלים לדרישות החברה והתרבות בהן אנו חיים. אדם החי באופן בלעדי לפי הפרסונה הינו אדם המתאים עצמו באופן מושלם לדרישות החברה ולפי יונג, בעצם מאבד את הקשר עם ה"עצמי האמיתי" שלו. (יונג 1987).  המסכה משיבה את האדם שמתחתיה. מילולית, פרושה של הפרסונה הוא "להישמע מבעד"  (per-sonare)  מעשה המסכה מתגלה דווקא כדרך של הבעה ותקשור עם האני. במקור זו אותה מסכה מהטקסים השבטיים, מסכת טקס קמאית, שבה לבש באדם זהות של מת. זהות זו הביעה את פנימיותו של האדם בדרך ייחודית ביותר, היוותה התגלמות כוחות הטבע, התגלמות המוות שמעבר לזמן והמקום. האדם היה שרוי באקסטאזה, ניתנה לו ליגיטמציה חיצונית ופנימית לביטוי עצמי טוטאלי (ולא בהכרח מודע), ביטוי תכנים שבכל קשר אחר נחשבו בלתי נורמטיביים לחלוטין.

דרך ביטוי כה ישירה ומרוכזת של האני (המסכה) רחוקה מאיתנו היום, וניתנת להשגה אולי באמצעות ההשראה האמנותית או החלום.

 

עינת לב ארי M.A בתרפיה ביצירה והבעה תרפיסטית באמנות לילדים, מתבגרים ומבוגרים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב