דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית דפוס: טכנולוגיות הדפוס 

מאת    [ 17/04/2012 ]

מילים במאמר: 420   [ נצפה 2171 פעמים ]

הצורך להפיץ דברים ברבים אומנם נולד אי שם בשחר ההיסטוריה, אך עם התפתחות הגלובליזציה צורך זה התחזק: ספרים, עיתונים, מודעות ומניפסטים. באמצעות הדפוס נטמן ניצן הציונות בליבם של רבים, בדמות ספרו של ד"ר בנימין זאב הרצל, אלטנוילנד. באמצעותו גם התאגד גוף פשיסטי שקרא לעצמו המפלגה הניאו-נצית, בדמות ספרו של הצורר הנאצי אדולף היטלר, מיין קאמפף. הדפוס אחראי לתנודות רבות בהיסטוריה. הטכנולוגיה עבורו התקדמה לאיטה והגיעה לשיאה עם מהפכת הדפוס ובזכות המצאת שיטת הדפוס המודרנית של יוהאן גוטנברג.

מהפיכת הדפוס

מאז מהפיכת הדפוס ועד להמצאת עולם המחשוב, בתי דפוס עושים שימוש בשיטות מתקדמות יותר. כיום דפוס נעשה באמצעות מכונות מכניות המשלבות אמצעים טכנולוגיים ומחשוביים, במספר שיטות. השיטה הבסיסית ליצירת דפוס מסתמכת על מקור, שישוכפל בעותקים רבים. השיטות לשכפול המקור משתנות ממקום למקום וכל בית דפוס מתהדר בשיטה הייחודית שלו. ניתן לחלק את עולם הדפוס להדפסה בשיטות ישירות ולהדפסה בשיטות עקיפות.

טכנולוגיות דפוס

בעולם ההדפסה בשיטות הישירות דרכים שונות לבצע את העבודה, חלקן הן מהקדומות בעולם. השיטה הקדומה ביותר להדפסה ישירה נקראת "הדפס עץ". בשיטה זו, משטח עץ מגולף לכדי יצירת הדמות המבוקשת לשכפול, והחלקים שאינם רלוונטיים לשכפול מוסרים. דמות המקור נצבעת בדיו, עליה ניתן להעביר מספר דפים. עם לחיצת מכבש קלה, הדיו נטמע בדף והוא מקבל את צורת דמות המקור.

שיטה הנקראת "ליתוגרפיה", היא התפתחות קמעא של השיטה הקודמת, ובאמצעותה, המקור נצבע באבן סופגת באמצעות דיו על בסיס שמן הידרופובי, ואז נשטף במים. השמן נשאר במקומו ודוחה את המים. לאחר העברת גיליון נייר על האבן הספוגה, הגיליון סופג את הדיו ומקבל את דמות המקור. שיטה זו היוותה את הבסיס עבור התפתחות השיטות האחרות.

"הדפס משי", עושה שימוש ברשת משי צפופה, עליה מודפסת דמות המקור. לאחר שנצבעת הרשת בדיו, המועבר באמצעות כלי כמו מגב על גבי נייר, נוצרת דמות המקור. "פלקסוגרפיה" עושה שימוש באותיות יצוקות המסודרות בשורה על גבי מסגרת. עם הטבעת נייר על גבי האותיות המרוחות בדיו, מתקבל הטקסט המבוקש. "דפוס צילינדר", עושה שימוש בגליל מתכת, עליו חרוטה דמות המקור, באמצעים שונים. כאשר הגליל המרוח בדיו מוטבע על נייר, הוא מקבל את הדמות המוטבעת.  

להדפסה עקיפה שתי שיטות עיקריות: "דפוס אופסט", שיטת הדפוס הנפוצה ביותר כיום בקרב בתי דפוס, העושה שימוש בטכנולוגיה של שיטת הפלקסוגרפיה ושיטת ההדפסה הדיגיטלית. שיטת האופסט, בה עושים שימוש כיום בתי דפוס רבים, עושה שימוש במשטח אלומיניום דק, בו נחרטת דמו המקור באמצעות לייזר. הדמות נמרחת בשמן הידרופובי והמשטח נטבל במים. לאחר מכן, מורכב המשטח על גליל עבה, ומעליו מותקן גליל דיו. כך נוצר המגע בין הדמות לדיו ולאחר מכן, מוטבעת הדמות על הנייר. שיטת ההדפסה הדיגיטלית היא זו המוכרת לנו מהמדפסת הביתית, העושה שימוש במגנוט צבעים לצורך יצירת הדמות המבוקשת.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב