דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דפוס אז והיום 

מאת    [ 17/04/2012 ]

מילים במאמר: 364   [ נצפה 2066 פעמים ]

לעולם לא נתקלתם בקושי מיוחד להביא לדפוס את שרציתם. פשוט מחברים את המדפסת אל המחשב, לוחצים על 'הדפס' והנה – הטקסט והתמונות קיבלו אור וחיים כשהם מודפסים על הדף. בעבר, נושא ההדפסה נתקל בקשיים רבים. מי שרצה להדפיס משהו לא היה יכול פשוט לגשת לבית הדפוס הקרוב ולהזמין עבודה; שלא לדבר על המצב לפני המצאת הדפוס המודרני.

את ההיסטוריה נהוג לחלק לשני חלקים: העידן שלפני המצאת הכתב, והעידן שאחריו. הכתב היה לכלי שימושי עבור האדם להעברת מסרים והודעות, וכמובן, תיעוד ימיו. בזכות הכתב, כיום ניתן לזהות מגמות שונות של התפתחות היסטורית אצל האדם, וזאת עם השוואת כתבים מודרניים לכתבים קדומים. בתקופת ההיסטוריה הבאת הטקסט לדפוס נעשתה באופן ידני, באמצעות כלי כתיבה וסוגים שונים ומשונים של מצע לכתיבה. עם הזמן האדם נדד בעולם בניסיון למצוא תרבויות וקהילות חדשות, והחל הליך מוקדם של גלובליזציה. הצורך להפיץ כתבים ברבים הלך וגבר.

הולדת הדפוס

יש האומרים כי הסינים היו הראשונים להמציא שיטה להפקת דפוס – העתקת מקור למספר עותקים רב. למעשה, יש המשייכים את התואר לסיני בשם פי שונג, אשר המציא בשנת 1040 לספירה את שיטת הדפוס הקדומה והביא להקמת בית דפוס ראשון. אומנם השיטה זכתה לפופולאריות רבה ושמשה את האדם מאות שנים, אך הייתה זו שיטה איטית עמה נהוג היה להדפיס מספר קטן של עותקים. בסביבות שנת 1436 לספירה, המציא בחור בשם יוהאן גוטנברג את שיטת הדפוס המודרנית והביא למהפכת הדפוס.

יוהאן גוטנברג, צורף במקצועו, הגה רעיון פשוט וזול לדפוס, ובכך הביא להקמת בית דפוס מודרני, בו ניתן היה לסדר במסגרת מתכת מספר אותיות לכדי שורות טקסט, ולהטביע אותן על דף, מספר רב של פעמים ובמהירות גבוהה. הספר הראשון שהודפס בשיטה זו היה התנ"ך. שיטה זו הביאה לשכלול דפוס העיתונים ברחבי העולם, ומקצוע חדש שנקרא סדר הצטרף לצוות מערכות העיתונות. תפקידו של הסדר היה לסדר את האותיות במסגרת המתכת בהתאם לטקסט אותו יש להדפיס.

הדפוס כיום

אומנם, החל מהמצאת המחשב והדפוס הדיגיטלי, שיטות דפוס אלו הפכו לנחלת ההיסטוריה. כיום, בתי דפוס עושים שימוש בשיטה הנקראת 'אופסט'. במסגרת השיטה, מודפסת על תבנית מקור הדמות אותה ברצוננו לשכפל, בעיקר באמצעים דיגיטליים, וזו משמשת להדפסת שאר העותקים, באמצעות שימוש במים וצבעי שמן הידרופוביים. בתי דפוס רבים עושים שימוש במכונות דפוס שהופכות את שיטת ההדפסה למהירה הרבה יותר לעומת העבר, או לפחות מאז המאה ה-11 לספירה. 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב