דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להקשיב לילדים ? 

מאת    [ 17/04/2012 ]

מילים במאמר: 526   [ נצפה 2892 פעמים ]

כמה פעמים שמעתם את עצמכם אומרים משפטים כמו: "אתה שוב לא מקשיב? למה אתה לא מקשיב? כמה פעמים צריך להגיד לך?"הורים רבים מדברים אל הילדים, מבקשים מהם .... שוב ושוב ומשום מה הילדים ממשיכים בשלהם, לא משתפים פעולה, ובמילים אחרות לא מקשיבים להורים.

והתוצאה , הורים רבים טוענים  שהילדים לא שמים עליהם, לא סופרים אותם.... ומרגישים  כל כך  מאוכזבים חסרי אונים, מתוסכלים,  החדשות הטובות  הן שאת המציאות הבלתי נסבלת הזו אפשר לשנות.

מה עושים?

גיליתי שאם הורים רוצים לטפח את הערכה העצמית והביטחון העצמי אצל הילדים,  אם רוצים לעורר את  המוטיבציה של הילדים, אם רוצים לאמן ילדים שיהיו אפקטיביים, שיעזרו וישתפו פעולה, ההורים הם הראשונים שעליהם לבצע את השינויים (זה נכון גם לגבי מורים גננות ושאר המבוגרים).

בדרך כלל ההורים הם אלה שיוצרים את האקלים המתאים, שעוזר לילדים לוותר בקלות  על ההתנהגויות השליליות שלהם.(כמו שהם גם אילו שיוצרים את האווירה שמדרבנת את הילדים לא להקשיב  ולהתנהג התנהגות מעצבנת ומרגיזה)

ובמילים אחרות , כדי שהילדים יקשיבו להורים  עלינו ההורים ללמוד להקשיב לילדים תחילה.

המתנה היקרה ביותר שהורים  יכולים לתת לילדים  היא להקשיב לדברים הקטנים והגדולים בחיי הילדים. רצוי להתחיל  להקשיב באמת לילדים (ולא למה שאנחנו רוצים לשמוע מהם) מוקדם ככול האפשר כדי לשמור על קווי תקשורת פתוחים במהלך גיל ההתבגרות.

איך עושים זאת?

לפניכם חמישה צעדים פשוטים שיקלו עליכם את התהליך.


    • צעד אחד: מפסיקים  את מה שעושים היום
    • צעד שני : מתבוננים ורואים את הילדים בלי להגיב.(תצפית)  שמים לב לשפה לא מילולית של הילדים. האם הילדים נראים מאושרים, עצובים, כועסים, פוחדים? ולא מגיבים.
    • צעד שלישי: משתמשים  במשפטים פשוטים  שמראים לילדים שאכן מקשיבים להם במאה אחוזים. כמו למשל.      "אני רואה ש.... ו....  אהה.... או קיי.... " (תוך כדי שהילדים מספרים להורים)
    • צעד רביעי :  משתמשים  במשפטים  המעודדים את הילדים לדבר יותר ולשתף  עוד כמו למשל:  "מה עוד. איך אתה מרגיש עם זה? למה אתה מתכוון? אז מה? " (זו דרך להביע התעניינות אמיתית)
    • צעד חמישי : העניקו  לילדים את התחושה שאתם איתם   סכמו במילים של הילדים מה שמעתם . קבלו אותם כמו שהם. חשוב לחזור על הסיפור של הילד ולשאול אותו אם זה מה שהוא רצה לספר לכם. (בשפה מקצועית שקפו לו את מה ששמעתם ממנו בלי הפרשנות שלכם. )

 טיפים:


    • הורים, אל תרגישו שאתה חייבים  לייעץ או לעזור לילד שלכם על ידי מציאת הפתרון כל הזמן. הערך של הקשבה הוא  בעצם ההקשבה עצמה. הקשבה אמיתית לילד  עוזרת להורים ולילדים להימנע ממאבקי כוחות ויצירת קונפליקטים. במקום להתווכח, להקשיב. הציגו את ההבנה שלכם למה שהילד מביע, תוך כדי שמירה על המקום שלכם כהורים אכפתיים ותומכים .
    • למרבה הצער, הורים מצפים מהילדים לעשות את הצעד הראשוני ולשנות את התנהגותם. אב אחד אמר לי: "אם אני אשנה את הציפיות שלי, הבן שלי יחשוב שאני נכנע  לו וינצל את המצב". אני מאמינה שאם להורים יש אומץ לשנות את הגישה והדרך בה הם כבר מגיבים לילדים (ולא משיגים את התוצאות הרצויות), הילדים יקשיבו להורים וישתפו עם ההורים פעולה הרבה יותר מהר , ילדים אינם מניפולטיביים, הם יבדקו את ההתנהגות החדשה של ההורים וכשיגלו את ההרגל החדש של ההורים הם ישתפו פעולה.
    • מסיבה זו, אני אוהבת להשתמש  במטאפורה "צריך שניים לטנגו". בכך אני מתכוונת, שהיכולת של הורים לשנות את התנהגות שלהם,ולהגיב אחרת אל הילדים  תגרום לכך שגם הילדים ישנו את  הגישה של הילדים ובהמשך את ההתנהגות שלהם . 

 מומחית בהדרכת הורים להיות המנהיגים במשפחתם מרצה ומנחה בכירה (מכון אדלר) מיסדת אתר ההורים "המדריך להורות כריזמטית" לקבלת קורס הורים און ליין   באופן מיידי ובחינם?  בקרו באתר http://dvoraidan.com/getgif/ מצאו אותי ביוטיוב- עם סרטוני הדרכה הצטרפו לדף האוהדים בפייסבוק




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב