תקנה 168
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תקנה 168 

מאת    [ 30/12/2007 ]
מילים במאמר: 711   [ נצפה 13847 פעמים ]

 
 
שעות נהיגה תקנה 168 לת"ת השינויים המוצעים וההשלכות הצפויות.


תקנה 168 לת"ת קובעת: -
(א) הנוהג רכב ציבורי, אוטובוס פרטי או רכב מסחרי שמשקלו המותר עולה על 6000 ק"ג,
והנוהג רכב מנועי מסוג אחר המסיע או המורשה על פי רישיון או היתר להסיע עד אחד
עשר אנשים או יותר בנוסף על הנהג -
(1) לא יתחיל את יום עבודתו בנהיגה אלא אחרי מנוחה שמחוץ לעבודה במשך 7 שעות
רצופות לפחות;
(2) לא ינהג בו יותר מ-12 שעות בכל תקופה של 24 שעות ולא יותר מ-68 שעות בכל
תקופה של 7 ימים;
(3) יפסיק את נהיגתו לחצי שעה לפחות במשך כל תקופת נהיגה של 4 שעות רצופות
כאמור בתקנת משנה (ג), למעט ההפסקות לפי תקנת משנה זו;
(4) לא ינהג יותר מ-9 שעות אלא אם הפסיק את נהיגתו לשעה לפחות אחרי נהיגה במשך
6 שעות רצופות אך לא יאוחר מאשר אחרי נהיגה במשך 8 שעות ו-30 דקות רצופות;
(מי שיכול להבין ולהסביר פסקה זו חייב להיות גאון)
(5) ימצא במנוחה שמחוץ לעבודה לפחות במשך 25 שעות רצופות (להלן בתקנה זו -
יום מנוחה), בכל תקופה של 8 ימים, ובלבד שימי המנוחה כאמור בשנה לא יפחת
מ-52; הוראות פסקה זו לא יחולו על נוהג רכב מנועי שאיננו רכב ציבורי,
אוטובוס פרטי או רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 6,000 ק"ג, המסיע
שמונה אנשים או יותר בנוסף על הנהג שלא בדרך עיסוקו הרגיל. (גם כדי להבין
סעיף זה נדרשת רמת אינטליגנציה מעל הממוצע)
(ב) מי שבידו השליטה על רכב מנועי מהסוגים המפורטים בתקנת משנה (א) או על הנוהג
רכב מנועי כאמור, לא יניח לנוהג לנהוג אלא בהתאם להוראות תקנה זו.
(ג) בתקנה זו, "נהיגה" - נהיגה בפועל, עבודה אחרת הקשורה ברכב מנועי או בטיפול
במטען המובל עליו ובטעינתו, סידורו או פריקתו של מטען כאמור או טיפול בנוסעים
המוסעים ברכב, לרבות ההפסקות לפי פסקאות (3) ו- (4) לתקנת משנה (א), והמתנה
או הפסקה הכרוכות בפעולות האמורות במישרין או בעקיפין. (למי שלא מבין
פיסקה "צלולה ומובנת" זו באה להגדיר מהי נהיגה - אשרי המבין)
(ד) הוראות תקנה זו לא יחולו על הנוהג רכב של צה"ל שלגביו חלות הגבלות של שעות
נהיגה כפי שנקבעו בפקודת הצבא.
עד כאן ציטוט התקנה.

לאחרונה התבשרנו ששר התחבורה שהוא גם השר למלחמה בתאונות הדרכים לאחר שנועץ ביועציו, החליט לשנות את התקנה. לא גובשה עדיין החלטה סופית אולם המגמות המסתמנות הן:
(1) להעמיד את מספר השעות המותר לנהיגה על-15 שעות בכל תקופה של 24 שעות.
(2) לא לכלול חלק משעות המנוחה, בהגדרת הנהיגה.
מפליא, מדוע שוקל שאול מופז שר התחבורה והשר למלחמה בתאונות דרכים הארכת הזמן יום העבודה של נהג מ-12 ל-15 שעות בכל תקופה של 24 שעות?
אני משוכנע שלא יימצא אף לא נהג שכיר אחד במדינת ישראל שיתמוך ברעיון.

כמי שמחזיק ברישיון נהיגה, הוראה וניהול מקצועי, בעלים של בית ספר לנהיגה לכל סוגי כלי הרכב, עובד בפועל ומלמד נהיגה על כל כלי הרכב הנזכרים בתקנה, קצין בטיחות ובעל משרד למתן שרותי קצין בטיחות בהתאם לחוק המוביל, הנותן שרות קצין בטיחות לכ-350 כלי רכב על פי חוק המוביל, לדעתי: ההצעה לשקול הארכת יום עבודתו של נהג מ-12 ל-15 שעות, לוקה בחוסר הבנה קיצוני שעלול להוביל לסיכון חיי אדם ולפגיעה באיכות חייו של הנהג.
אין ספק שהארכת יום עבודה של נהג כאמור מ-12 ל-15 שעות בלי כל קשר אם במשך השעות הללו הוא נוהג בפועל או ממתין לנוסעים או להעמסת סחורה, אם הוא מוביל נוסעים או מעמיס מכולות בנמל, מוביל עפר במחצבה או עוסק בחלוקה, גובל באטימות לצרכיו הנוספים של הנהג.
אל לנו לשכוח שבנוסף ל-15 שעות העבודה מחייבת התקנה את הנהג ב - 7 שעות מנוחה. חשבון פשוט מראה שנשארות לנהג שעתיים ביממה למשפחתו ולצרכיו.

לסיכום אני מציע:
(1) לתקן ולנסח את תקנה 168 לתקנות התעבורה כך שתהיה ברורה ומובנת לכל.
(2) לשתף את הנהגים ולערוך סקר שבו יחשפו כל נקודות התורפה בנושא ולאור זאת
לקבל החלטות.
(3) לקבל חוות דעת רפואית מוסמכת על ההשלכות הרפואיות הנובעות מקיום התקנה.
(4) לא להאריך ואולי אף לשקול לקצר את יום עבודתו של הנהג לפחות מ - 12 שעות.
(5) לעזור לנהג בהתמודדות מול מעסיק שמזלזל בחוק וגורם לו לחרוג מהוראות התקנה
בכך שאם נהג ייתפש בחריגה ייענש בעל הרכב שאפשר לו ואולי אף אילץ אותו
לחרוג.
(6) לאכוף את התקנה באופן מסיבי יותר ובצורה הגיונית ככל הניתן. (הפעלת שיקול
דעת נקודתית)
(7) להקים עמותה שתדאג לזכויות הנהג השכיר בישראל ותגן עליו מפני המעסיקים ובני
בריתם.


בכבוד רב
יצחקי דוד
קהילת קיוב 22 נאות אפקה תל-אביב - 69410
נייד: 052-2444223 FAX: 03-6481648



אודות הכותב:
מורה נהיגה ומנהל מקצועי של בית ספר לנהיגה, על כל סוגי כלי הרכב, למעלה מ-30 שנה.
משמש כמרצה מטעם גופים שונים במגוון נושאים בתחום התחבורה.
הכשרתי במשך למעלה מ-15 שנים מורים לנהיגה מכל רחבי הארץ, במקצועות שונים, עיוניים ומעשיים של קורסים להוראת נהיגה.
שימשתי בתפקיד יו"ר ארגון מורי הנהיגה בישראל.
השתתפתי בתכנון וביצוע של פרויקטים שונים בתחום התחבורה, לרבות פרויקט ניסיוני בתחום החינוך התעברתי במסגרת הטכניון.
מדריך ראשי בנושאי נהיגה מבצעית, נהיגת שטח והחלקה, מטעם גופים שונים לרבות צהל משטרת ישראל וכו'.
קצין בטיחות בתעבורה ובעל משרד למתן שרותי בטיחות לכ- 350 כלי רכב כבדים בהתאם לחוק המוביל.
נהג אמבולנס וחובש בכיר במ.ד.א.
מחזיק בתעודת נותן חוות דעת מומחה בנושאי תחבורה מט
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב