דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תגמול בונוס ומוטיבציה: האם באמת המוטיבציה גדלה עם מודל שכר של תגמולים ובונוסים? 

מאת    [ 15/04/2012 ]

מילים במאמר: 824   [ נצפה 5184 פעמים ]

תגמול בונוס ומוטיבציה

האם קרה שעזבתם מקום עבודה עם תנאי שכר מעולים עבור מקום עבודה אחר עם תנאי שכר טובים פחות אך עם תחושה של שליחות או תכלית? ואם לא קרה לך, אולי קרה למי ממכריך?

האם חשבתם שאחת הטכנולוגיות השימושיות ביותר בעולם תיוצר על ידי ציבור שלם של אנשים שמעולם לא קיבלו אגורה שחוקה עבור פיתוח וכתיבת הקוד? לינוקס.

האם ייתכן שהאנציקלופדיה המקיפה ביותר בעולם תכתב על ידי ערב רב של אנשים, חלקם מהעולם האקדמי וחלקם לא, האם יכול להיות שהאנציקלופדיה הזאת תיבנה באופן מרשים ומסודר, ערכים על גבי ערכים, תחומים ושדות והכל ללא שום תמורה לכותבים שמשקיעים ממיטב זמנם? ויקיפדיה.

האם האדם הוא באמת "הומו אקונומיס" (אדם כלכלי)? האם אנו ישות שמנסה למקסם רווחים כל הזמן? האם אדם סמית טעה בהנחת היסוד שלו?

מקורותיה של המוטיבציה

ניתן לומר שהמוטיבציה הקדומה ביותר היא הדחף לשרוד. זה המנוע הפנימי שגרם לאדם להעביר לצאצאיו יכולות וידע שישמרו את שושלתו בחיים. מכאן שהמוטיבציה השנייה היא הרצון להתרבות (שגם הוא קשור בטבורו ביכולת לשרוד – לא האדם עצמו אלא הצופן הגנטי הייחודי שלו). שני הדחפים האלה כל כך קדומים כך שהפכו להיות התשתית לתגמולים ובונוסים בעבור ביצוע מטלות. בעולמנו היום אחד האמצעים המרכזיים להישרדותו של אדם הוא ממון, כסף. הדרך המרכזית להבטיח את שושלתו החל ממציאת בת או בן זוג ועד למתן הכלים ההישרדותיים (חינוך, ידע וכד') לילדיו תלוי בהונו האישי. כך שמרבית התגמולים והבונוסים ניתנים באופן זה או אחר ב"מטבע" זה.

ניתן להתייחס לתגמולים האלה כאל תגמולים חיצוניים, הם מסופקים על ידי גורם חיצוני בתמורה לביצוע מטלה מסוימת.

אליה וקוץ בה, ביצוע המטלה וקבלת תגמול מצריך תגמול נוסף בביצוע נוסף של המטלה. יתרה מכך ככל שהמטלה הבאה תהה מורכבת יותר יצטרך התגמול לגדול. כדי להמשיך ולרתום ולהניע את העובד יהיה צורך להגדיל עוד ועוד את התגמול או הבונוס.

הסכנה הטמונה בהגברת המוטיבציה באמצעות תגמול

לא די בכך, לעיתים התגמול כלל לא מוביל לתוצאה הרצויה. לדוגמא בעל מוסך מחליט לתגמל את עובדיו  על כל תקלה שיאבחנו ויטפלו. לאחר כחודש החלו להגיע אל בעל המוסך תלונות מלקוחות שבמכוניותיהם בוצעו תיקונים שכלל לא היו דרושים. העובדים שרצו את התגמול לא טיפלו ברכב כנדרש אלא עסקו בחיפוש וב"מציאת" פגמים שראויים לתיקון. לא סביר שפתאום ממוצע התקלות של רכבי הלקוחות עלה?!

מוטיבציה הדחף הפנימי

מוטיבציה שהינה דחף פנימי (שאינו נשלט על ידי גורם חיצוני) היא מקור העוצמה של אותו אינדיבידואל. תחושת הסיפוק שבסיום מטלה למשל או אפילו עצם ביצוע המטלה היא גורם מניע חזק וחשוב.

התגמול והבונוסים המסורתיים כתשתית בלבד

ברור שחובה שהתגמולים הבסיסיים יישארו על כנם, עובד צריך להיות מתוגמל במשכורת, תנאים סוציאליים וכד' אך רתימתו האמיתית לא תהייה רק באמצעות תגמולים או בונוסים כספיים נוספים. במקרים מסוימים התגמול הכספי עלול להביא עוד ממה שאיננו רוצים או במקרה פחות טוב לגרוע מתפוקתנו.

במספר ניסויים אקדמיים גילו החוקרים שהמוטיבציה פועלת בניגוד למה שהמדע האמין. ההנחה הייתה שתגמול (כסף מזומן) משפר את הביצועים. בניסויים שביצעו אדוארד דיסי, הארי הארלו, גרין דויד ולפר מארק, ואחרים (ראה הפניות למקורות אקדמאים בסוף המאמר) התגלה שכאשר מתנים פעילות או מטלה בתגמול כספי חיצוני האנשים איבדו את הדחף הפנימי שהיה להם בפעילות. הם הסיקו שתמריץ כלכלי יכול להיות זריקת אדרנלין לטווח הקצר בלבד.

מוטיבציה ונטייה אנושית

בני אדם נולדים עם רצון וצורך לחדש, לחפש, לשפר את עצמם. בני אדם מקבלים סיפוק רב מלימוד ומחקר. המוח מתגמל את עצמו בחומר שנקרא אופיודס כאשר הוא למד משהו חדש. גם בסולם הצרכים של מאסלו ניתן לראות שהמוטיבציה שקשורה להישרדות היא הנמוכה ביותר. זאת לעיתים הסיבה שאנו רואים מנכ"ל בכיר מוותר על משכורת שמנה ועובר לחברה בה הוא מרוויח פחות אך מרגיש שמטרתה של החברה טובה יותר.

דוגמא טובה הוא פתרון תשבץ או סודוקו, הרי אין בכך שום תגמול כספי, עצם ביצוע המטלה וסיומה מביאים לסיפוק והנאה.

מוטיבציה ותגמול

מטעימת הידע שמוגשת במאמר זה ניתן להבין שהגברת מוטיבציה ותגמול אינם תמיד הולכים יד ביד. נכון הוא שיש צורך בתשתית של תגמולים שמהווים את הבסיס לקיומו (פרנסתו) של העובד ולתחושתו שהוא יוצא נשכר (כמובן שמטלות פשוטות וברורות נכון יהיה לתגמל באופן המסורתי). יחד עם זאת ברור שבכדי לרתום באמת את העובד יש ליצור דחף פנימי, מוטיבציה פנימית. מוטיבציה שאינה מופעלת על ידי תגמול בכסף אלא מגיעה ממקום של הנאה וסיפוק.

הגברת מוטיבציה פנימית מורכבת יותר וארוכה יותר, יחד עם זאת היא יוצרת סביבת עבודה יעילה ונעימה יותר לטווח הארוך. התוצאות העסקיות לא יאחרו להגיע.

פיתוח ארגוני ומוטיבציה - סדנאות פיתוח מנהלים (סדנת חדשנות ומוטיבציה בניהול)

במסגרת פיתוח ארגוני פועלים לשינוי בארגון וליצירה של תשתית שתאפשר לעובדים ולמנהלים להירתם בעצמם באמצעות מוטיבציה פנימית. לא מדובר במניפולציה אלא בדאגה אמיתית לבניית סביבת עבודה, נורמות והתנהגות ארגונית שמעודדות הכוונה עצמית, יכולת חשיבה ופעולה יצירתית, החלשת הקיבעון התפקודי והענקת אוטונומיה מסוימת בתוך המבנה הארגוני והתפקיד המוגדר.

במסגרת מלאכת המחשבת  שבבניית תהליכים המשפרים את חברתך וארגונך וחשוב יהיה להטמיע את מלפ"א מערך לימוד פנים ארגוני לשיפור. מערך שמהווה תשתית לפיתוח ארגוני מוכוון ארגון ורותם את המנהלים והעובדים מתוך מוטיבציה פנימית ואישית למטרות ויעדי הארגון.

 

"Intrinsic Motivation – Why we do what we do: Understanding Self-Motivation"

The hidden costs of reward: New perspectives on the psychology of human motivation""

 

אהד גניאל הינו יועץ ומדריך באי"מ הדרכות. העבודה עם הלקוח נעשת עם כלים ומודלים של שיטת אי"מ תוך כדי ליווי וייעוץ במהלך כל התהליך.  בהדרכות והסדנאות משולבים תרגילים אינטראקטיבים עם המודרכים כמו גם סימולציות ומשחקי חשיבה. ohad@gosst.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב