המסר הוא חיזוק הקשר בין היחיד לארגון
בשלושה סרטים הוליוודיים מלווים גיבור העוזב את הארגון בו עבד שנים. האחד מפאת פיטורין "בדרך למטה" (1993), השני מתפטר "אמריקן ביוטי" (1999) והשלישי מגיע לגיל פרישה "אודות שמידט" (2002). כולם נמצאים במצב של עזיבת עבודה בתחילת הסרט ובחיפוש אחר תעסוקה אחרת. אך לכולם על פי תיאורית הרשת אין רשת קשרים בעלת יתרונות וחללים מבניים. למעשה כולם מוצאים את עצמם בבדידות מזהרת. "בדרך למטה" הגיבור עובר תהליך של גיהינום מרצח אחד למשנהו ובדרך פוגש למעשה ארגונים נוספים אך לאף אחד מהם אינו משתייך ואין לו שום קשר איתם. הפיטורין מהארגון שהווה עוגן בחייו הוציאו אותו מדעתו. אף למשפחה אינו יכול לחזור. ב"אמריקן ביוטי" הגיבור מתפטר אך חי לבד בבית, מעשן גראס ומפנטז על החברה של הבת שלו. ו"אודות שמידט" אשתו נפטרה והוא יוצא למסע למנוע מבתו להתחתן עם גבר שלדעתו נחות ממנה... ולכן באופן בסיסי נראה שאין מקום בסרטים הללו להחלשה של הקשר בין העובד לארגון. ולפי תיאוריות הרשת הקשר של עובד לארגון נחלשת עם היותו פתוח.
לכן נראה כי הסרטים ההוליוודיים מחזקים קשרים בין העובד לארגון, בין העובד למשפחתו ובין העובד לבין ההון החברתי הקרוב, חברים מהקולג', או לעיתים מהשכונה – בעיקר בסרטי מאפיה. וקשרים בין הארגונים לרוב ייראו רק כאשר מדובר במאבק נגד יחיד אחר או נגד ארגון אחר. הרעיון העומד מאחורי תסריט קולנוע הוא קונפליקט ולכן גם כאשר יש התנהגות ארגונית המתרחשת בתוך רשתות צפופות של קשרים בין ארגונים, ימצא המקום להראות עימות או קונפליקט המביא לפירוק או חוסר יעילות של הרשת. יחיד אחד מתוך רשת הקשרים מועל בתפקידו או מעוניין לנקום במקום לעזור ומפיל את כמעט את כל הרשת. וזאת כדי ליצור נקודת מפנה או סיבוך בעלילה. ורק במזל או במקרה או בקומדיות רומנטיות כאמור, גם בסרטי סינדרלה למינם "אישה יפה" (1990) וכיוב' יש "הצלחה" (מדומה) לקשר עם חלל מבני גדול שכן מצליח להתחבר.
תיאוריית הקשר כפיתרון עלילתי
כפי שאמרתי הקשרים ברשת יכולים ליצור את הסיבוך לעלילה או נקודת מפנה בעיקר כאשר מדובר בין ארגונים, ייתכן כי הקשרים גם יצרו חיבורים בעלילה. ישנן עלילות שכדי ליצור סיבתיות יוצרים "פיתרון" המשתמש ברשת הקשרים החברתיים כדי לקדם את העלילה. למשל, בדוגמא שנתתי מהסרט "חכמת הבייגלה" (2002) הגיבור צריך למצוא עבודה ואם הוא יעבור בסופו של דבר את הראיונות והמבחנים המסר יחטא לעלילה ולכן יש ליצור מעין קשר (במקרה זה אבא שלו שזה קשר ברשת הראשונית אמנם אך הבאתי זאת לשם הדוגמא ) כדי להמשיך ולהניע את העלילה לכך שהגיבור שלנו כבר עובד. בספרו של סקוט (Scott 1998) נאמר כי במקום בו התחרות מושלמת הקשרים יהיו קבועים. הקשרים חשובים כשיש תחרות לא מושלמת. בתחרות מושלמת הקשרים מאבדים מכוחם, מהחשיבות שלהם. כשהתחרות אינה מושלמת יש שחקנים שמקבלים הזדמנויות שאחרים לא מקבלים בגלל המיקום שלהם ברשת.
מאת קרן איילי
קרן איילי - בעלת ניסיון עשיר במגוון תחומים: מנהיגות, הנעת אנשים, חברתיים, סביבתיים, תקשורת, עסקים וקהילה, ניהול פרויקטים והדרכה. כמו כן, עסקה בעבר במגוון תפקידי ניהול.