דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לחזרה לשגרה אחרי החגים עם מחלות קרוהן או קוליטיס 

מאת    [ 15/04/2012 ]

מילים במאמר: 814   [ נצפה 2123 פעמים ]

עדי זוסמן, RD MBA  דיאטנית קלינית ומאמנת בריאות

 

החגים הם תקופה של יציאה מהשגרה. אוכלים מזונות שונים מהיום-יום , בשעות שונות, בחברה שונה. נוסעים לטיולים ושוב האוכל שונה. נפגשים עם החברים והמשפחה, הולכים יותר או להיפך – נשארים יותר בבית או מתארחים וזזים פחות. הולכים לישון בשעות אחרות ולפעמים במקומות שונים – אוהל, בית מלון, אצל הדודה וכו. מתעוררים בשעות מאוחרות. בקיצור, בתקופת החגים החיים מתהפכים וקשה עד בלתי אפשרי להקפיד על כל הכללים שהורגלנו  אליהם מבחינת הבריאות שלנו.

אז איך חוזרים לשגרה? להלן כמה טיפים:


    • למד את עצמך – גם אם נדמה לך שאתה מכיר את עצמך מצויין, אתה עשוי לגלות שלתצפת על עצמך "מהצד", מספק מידע חדש. לצורך כך מומלץ להיעזר ברישום של כל מה שנאכל, למשך 1-3 שבועות. זה מה שנקרא "יומן אכילה". מחלות מערכת העיכול (מחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית,  כיב קיבה,  תסמונת המעי הרגיז וכד'), מושפעות לרוב מיציאה מהשגרה. במקרה זה, מומלץ לנהל "יומן אכילה ויציאות". ניתן להוסיף בו גם עמודה של "מידת הכאב" (עפ"י סולם הכאב – 0 לא כואב כלל, 10 – כאב בלתי נסבל), בכדי לחזור ולבדוק אילו מזונות ואיזו צורת אכילה גורמת לאי נוחות, שלשולים, כאב או נפיחות. רישום בזמן אמת. השאירו את רגשי האשמה על כך שאכלתם דברים שאולי גרמו לכם ל"בלגן" בבטן  - זה לא מקדם לשום מקום.
    • אין ייאוש בעולם – מרגישים שאחרי החגים הכל התבלגן? כל שינוי בריא שהתחלתם בו, "נהרס"? הסתכלו סביבכם – העולם כמנהגו סובב. כל יום זורחת השמש מחדש, וכל שנה העונות מתחלפות. שום דיאטה "לא נשברה", ושום אסון לא קרה (לרוב). הבשורות הטובות הן – כל פעם שמתחילים ליישם שוב הרגל חדש, יותר קל. כמו ילד שנופל כאשר הוא לומד ללכת, כך גם אנחנו יכולים לחזור לשיעורי יוגה / פילאטיס/ אירובי, או סתם הליכה.
    • היזכרו בתכונות החזקות שלכם  שיעזרו לכם ליישם את החלטתכם. רשמו 5 תכונות כאלה (אנחנו קוראים להן "חוזקות", לכל אחד יש), היזכרו איך גייסתם את עצמכם בעבר לעשות שינוי דומה – כך תוכלו גם הפעם. אם מתקשים לרשום את החוזקות לבד, בקשו מחבר/בן זוג שיזכיר לכם (תרגיל מעולה לשיפור תקשורת בין-אישית). לדוגמא: סבלנות, התמדה, הנאה מתנועה, מודעות גבוהה לבריאות ועוד.
    • סלחו לעצמכם – מותר לנו להיות פחות ממושמעים, לפעמים. השורש  ש.מ.ע. טומן בחובו הרבה משמעויות. למשל, לשמוע לעצמך – לחשוב על הקצב המתאים של חזרה לשגרה, או להתחבר למשמעות האמיתית של הבריאות עבורך, כל אלה יעזרו להחזיר את המשמעת בהדרגה.
    • אפשרו לעצמכם להיכנס לשגרה בהדרגה, תוך התחשבות בקצב של הגוף. אם השלשולים או ריבוי היציאות החמירו או חזרו בחגים, כדאי לתכנן את הכניסה לשגרה כך:
    • 

      • לתכנן את ההרכב והזמנים לארוחות – מומלץ לאכול כל 2-3 שעות. הפסקות גדולות בין הארוחות יכולות לגרום לחולשה, חסרים תזונתיים, רעב חזק ובעקבותיו - אכילה מהירה ואי לעיסה טובה של המזון ומכאן – לכאבים ואי נוחות גדולים יותר.
      • הימנעו במידת האפשר מאכילה בחוץ: תכנון הארוחות מאפשר לקחת איתכם את המזון המתאים לכם, גם כשאתם מחוץ לבית. בכך לשחרר אתכם מהצורך לחפש משהו מתאים בחוץ. זאת משום שלרוב המזון במזנונים, מעדניות, מסעדות או קיוסקים אינו מתאים לצרכים שלכם ולכן עלול להוציא אתכם מהאיזון העדין עם מערכת העיכול.
      • להקפיד יותר על מה שאתם מכניסים לפה – פירות וירקות מאודים/ אפויים/מבושלים, לא מזון מטוגן ושומני, הקפדה על הדגנים שמתאימים לכם לפי התפקוד של מערכת העיכול.
      • לא לוותר על ארוחות, כולל ארוחת בוקר. היא חיונית להשלים את החסרים שנוצרו במשך הלילה.
      • תכשירים מועשרי קלוריות וחלבון (לרוב מגיע בפחיות או שייקים), מומלץ לקחת אותם אתכם ליום העבודה או הלימודים. אינם מצריכים קירור, לא נפתחים ומספקים את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים. אם צרכתם אותם בעבר, זה הזמן לחזור אליהם עד שתתייצבו שוב מבחינה תזונתית.
      • ארגנו את הדרך הנוחה לכם כדי לשתות מספיק מים (בקבוק, כוס, תרמוס עם חליטת צמחים). אם אינכם מסתדרים כ"כ טוב עם המים, בדקו כיצד תצליחו לצרוך מספיק נוזלים – עם תרכיז מהול, או דבש, או מים פושרים עם לימון.
      •  לחזור בהדרגה לספורט. לדוגמא, במקום לחזור מיד ל-45 דקות פעילות שהיית מורגל בה לפני פרוץ החגים, התחל שוב ב—20-15 דק' ותעלה בהדרגה


    • זכרו - זה שהפסקתם לעשות משהו לא אומר שאינכם יכולים לחזור לזה שוב. ההיפך הוא הנכון – עכשיו יהיה לכם קל יותר לחזור לכושר/תזונה מתאימה/איזון אחר, כי אתם כבר הייתם שם, כבר מכירים את היתרונות וכל מה שנדרש – הוא "פוש" קטן

 


    • תנשמו, זה בריא ובחינם. נשימה מספקת את הצורך הבסיסי ביותר שלנו. כשנולדנו התחלנו לנשום ונעשה כך עד יומנו האחרון. הבעיה היא שרובינו נושמים באופן רדוד ביותר. לכן כאמצעי פשוט ויעיל לחזור לאיזון, להקשיב לגופינו וסתם להירגע, מומלץ לנשום באופן מודע. נשימה בטנית (מנפחים את הבטן בנשימה) תעזור להיות רגועים יותר, קשובים יותר לגופכם, תספקו יותר חמצן לכל הגוף ותסייעו להחלמת הדלקת.


    • ואחרון אחרון חביב. תהיו כאן ועכשיו, כי זה הזמן היחיד שקיים. וותרו על מחשבות על מה שהיה ואל תטריחו את עצמיכם במה יהיה . תאכלו ותשתו ותנשמו עם הנאה.

 

לבריאות!

 

מוזמנים להוריד בחינם  את "יומן האכילה ויציאות".

בקרו אותי בפייסבוק - http://www.facebook.com/Adi.way.crohn

מכירים מישהו יכול להתרם מהמידע? הזמינו אותו לכאן! 

 

 

 

עדי זוסמן RD MBA BSC. מאמנת בריאות ודיאטנית קלינית. בעלת ניסיון של יותר מ-20 שנה במגוון תפקידים. מתמחה בטיפול במחלות מערכת העיכול והשמנה בגישת אימון הבריאות Health Coaching. בעלת קליניקה פרטית בעיר מודיעין, מאמנת קבוצות לחולי קרוהן וקוליטיס בבתי חולים. מנחה קבוצות לתזונה נכונה והרזיה בגישת הללא דיאטה (Non-diet) בשירותי בריאות כללית.
מלמדת לנהל את הבריאות שלך תוך התמקדות בקשר גוף-נפש, בניית התזונה המודעת, התמודדות עם לחץ נפשי, התאמת הפעילות הגופנית לצרכיך ויצירת תהליך אימוני ומעצים.
מוזמנים לקבל, חינם, את ערכת מפת הבריאות ולהתחיל את הדרך לבריאות!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב