דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול מקיים של שימושי קרקע בעיר 

מאת    [ 14/04/2012 ]

מילים במאמר: 470   [ נצפה 4411 פעמים ]

ניהול מקיים של שימושי קרקע בעיר - המקרה של "הרצועה הירוקה" במטרופולין השביעית בגודלה בעולם

מומחה לתכנון ערים שכנע יזם פרטי לשנות את התכנית המקורית לבניית הקניון הגדול בעולם. הצעתו של המומחה הייתה לכלול בתכנית ריאה ירוקה על חשבון חלק מהשטח המיועד לבניית הקניון, זאת על מנת להפחית את הנזק לסביבה הטבעית. היזם הסכים להצעה מכיוון שהובטחה לו ריאה מניבה. לאחר מספר שנים מתברר שהריאה הירוקה אכן מכבירה את רווחיו של היזם ! הכיצד ?

GREENBELT "הרצועה הירוקה”, הוא שמו של אחד הקומפלקסים הגדולים והחדישים ביותר בעולם,  הממוקם ברובע מאקאטי (Makati)  היוקרתי ביותר במטרופולין מנילה.  הקומפלקס מורכב מחמישה קניוני ענק בשטח בנוי כולל של כ- 400  אלף מ"ר,  הטבולים בתוך גן ירק מרהיב ביופיו המשתרע על- פני 100  דונמים.  צורת הגן כרצועה מלבנית אורכית,  מסביבה ממוקמים הקניונים בני 3-4  קומות כל אחד,  סך- הכל 380  בתי- מסחר מגוונים,  קולנועים ומסעדות עילית לצד בתי אופנה מהשורה הראשונה, כמו GUCCI ו- LOUIS VUITTON. מעל הקניונים מתנשאים שלושה מגדלי מגורים בני 48 קומות הנחשבים כיוקרתיים ביותר בפיליפינים. לרשות התושבים והצרכנים עומדים מעל 2,000 מקומות חנייה תת-קרקעיים.

מתכנני המתחם המשתרע על-פני 500 דונמים לא הסתפקו בגינות על גגות הקניון או בפאטיו בתוכו, אלא הפכו את ה- "ירוק" למרכיב הדומיננטי ביותר בקומפוזיציה. אין ספק כי הייתה זו בחירה אמיצה שלא לבנות קניון נוסף, השישי במספר, אלא לפרוס צמחייה טרופית עשירה, מפלי מים ואגמים מלאכותיים על-פני 20% מהשטח המיועד. הפארק הירוק מקיף ומחבר את הקניונים, משרה אווירה נינוחה, ריחנית ופסטורלית. בתי ההסעדה ממוקמים מחוץ לקניונים ושולחנותיהם נפרשים אל תוך הגנים המטופחים. מעבר בין קומות הקניונים מתבצע באמצעות דרגנועים חיצוניים מהם נשקף נוף הפארק. מעבר בין הקניונים מתאפשר באמצעות שבילים וגישרונים מוצלים החוצים את הפארק, או באמצעות מיסדרונות רחבים סגורים המהווים המשך של הקניונים הבנויים.

התכנון החכם של GREENBELT מפגיש בין יתרונותיו הקלאסיים של הקניון המודרני לבין יתרונות הסביבה הירוקה הטבעית. הקונים הפוטנציאלים הנכנסים לתוך הקניונים נהנים לא רק ממיזוג אוויר ואינטנסיביות וויזואלית של מוצרים, אלא מ- ירוק עז הנשקף מבעד מרפסות פתוחות מרווחות ודרך קירות זכוכית מבריקים. אחד המאפיינים של כל קניון המוכר לנו הוא היותו בועה סטרילית אטומה וזרה לסביבתה, ואילו כאן קיימת הרמוניה בין הסביבה לקניון המתאפשרת באמצעות קשר עין בלתי אמצעי בינהם. אלמנטים ארכיטקטוניים כפתחים גדולים וחומרים שקופים מאפשרים לאדם להיות בתוך הקניון ובו בזמן להרגיש בריאה ירוקה. יתכן שהירוק בחוץ מרגיע את הצרכן בפנים ומעצים את חווית הקנייה שלו, ובכך הירוק בחוץ מכביר את רווחיהן של החנויות בתוך הקניונים.

יש הטוענים שעירוב שימושי מסחר עם שטח ציבורי פתוח הנו רעיון פשוט וטריויאלי. אחרים מזהים במיזם שיטה לבנייה ירוקה בת-קיימא. מכל מקום, לא ניתן להתעלם מכך שנוצרה כאן פריצת דרך בפתרון מחלוקת המתעוררת תכופות בין יזמים לבין מתכננים עירוניים, בין מיקסום רווחים פרטיים לבין מיזעור נזקים סביבתיים. פתרון המחלוקת באמצעות אסטרטגיה כלכלית ויישומה באמצעות ארכיטקטורה משוכללת מהווה דוגמא לעירוב שימושים מוצלח בקרקע נדירה. 

 

גירסא דומה של המאמר התפרסמה במגזין הכלכלי "עולם הקניונים", יוני 2010

לקבלת תמונות מקוריות של הפרויקט ניתן לפנות ישירות למתכנן ערים טל ברמן

 

 

ד"ר טל ברמן, גאוגרף ומתכנן ערים, הרשום במשרד הפנים כיועץ מורשה. תחומי המחקר והידענות של טל הם: גאוגרפיה, אנתרופולוגיה, תכנון עירוני ואזורי, שיתוף הציבור בתכנון, שיטות מחקר איכותניות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב