דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד נקבעת הנכות בעקבות פגיעה בתאונת דרכים 

מאת    [ 29/12/2007 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 2342 פעמים ]

הגורם אשר משפיע בצורה המרכזית ביותר על גובה הפיצויים אשר יקבע בתיק תאונת דרכים הינו גובה הנכות הרפואית הצמיתה (הקבועה) אשר נותרה לנפגע בעקבות התאונה. גובה הנכות משפיע ישירות על סכום הפיצויים בכל ראשי הנזק ובפרט בראש הנזק של אובדן השתכרות.

מתי ניתן לקבוע נכות צמיתה (קבועה)?

את הנכות ניתן לקבוע במרבית המקרים בחלוף לכל הפחות שנה מיום התאונה. אם לדוגמא אדם נפגע בתאונת אופנוע ושובר את רגלו הרי שבחודש הראשון יש להניח כי הנכות הזמנית שלו הינה 100% שכן הוא מגובס, אינו מסוגל להניע את רגלו ואינו יכול כלל לרדת מהמיטה. בחלוף החודשים השבר בדרך כלל יתאחה ומצבו ישתפר ולרוב כאשר תעבור שנה מיום התאונה ניתן יהיה להעריך את הנזק הקבוע והנכות שנותרה לו.

במקרים של פגיעות קשות כמו שברים מורכבים אשר דורשים ניתוחים רבים לעיתים יש צורך להמתין יותר משנה מאז התאונה על מנת להעריך את הנכות הקבועה שנותרה.

מי קובע את הנכות?

במרבית המקרים הנכות נקבעת על ידי מומחה רפואי אשר ממונה בידי בית המשפט לאחר הגשת התביעה. המומחה הרפואי בודק את התובע ומעריך את הנכות שנותרה לו. בשל כך מומלץ במרבית המקרים לא למהר להגיש תביעה לבית המשפט בטרם תחלוף כשנה מיום התאונה.

כיצד מחליט בית המשפט אילו מומחים רפואיים ימונו לבדיקת התובע הנפגע?

לכתב התביעה מצרף עורך הדין של התובע בקשה למינוי מומחים רפואיים. על התובע להוכיח, באמצעות מסמכים רפואיים, כי נגרמה לו בשל התאונה פגיעה שעלולה להותיר נכות ואשר מצדיקה מינוי של מומחה רפואי לבדיקתו בתחום זה.
אם לדוגמא התובע נפגע כהולך רגל בתאונת דרכים ונגרמו לו זעזוע מוח, שבר בכף היד ופגיעה בעין הרי שלכתב התביעה תצורף בקשה למינוי מומחה בתחום הנוירולוגיה על מנת להעריך אם נותרה נכות בשל הזעזוע מוח, מומחה בתחום האורטופדיה על מנת להעריך אם נגרמה נכות בשל השבר ביד ומומחה בתחום רפואת העיניים על מנת להעריך אם נותרה נכות עקב הנזק לעין בתאונה.

אילו מומחים ממונים על ידי בית המשפט וכיצד הם קובעים את הנכות?

המומחים אשר בית המשפט ממנה הם מומחים בלתי תלויים מטעמו ואינם מטעם התובע או חברת הביטוח. המומחים נעזרים במסמכים רפואיים אשר הצדדים מעבירים להם וכן בודקים את התובע הנפגע. המומחה הרפואי נעזר בתקנות הביטוח הלאומי אשר בהם קיים מעין "מחירון" לכל פגיעה והגבלה אשר מתאים לה דרגת נכות. חשוב להדגיש כי במרבית המקרים כאבים בלבד או אי נוחות אינם מקנים נכות על פי התקנות אלא הגבלה כלשהי בפעולת הנפגע.

מי משלם את עלות המומחה?

אם התאונה אינה תאונת עבודה הרי שבית המשפט קובע בדרך כלל שחברת הביטוח תשלם את שכרו של המומחה אשר בד"כ הינו בסדר גודל של כמה אלפי שקלים.
אם מדובר בתאונת דרכים אשר הינה תאונת עבודה בית המשפט עלול לקבוע כי על התובע לממן את עלות שכרו של המומחה שכן אם התובע היה פונה לבדיקת ועדה של המוסד לביטוח לקביעת נכות מעבודה קביעת הועדה הייתה מחייבת גם בהליך בבית משפט ולא היה צורך במינוי מומחה בשכר.
הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב