דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו הלקח שיש ללמוד בפעם הבאה שתוקם מדינה ליהודים? 

מאת    [ 28/12/2007 ]

מילים במאמר: 405   [ נצפה 2598 פעמים ]

על פי מרבית הדתות ותורות המוסר, על האדם לשלם על חטאיו. יחד עם זאת, פתוחה לפניו הדרך לנסות ולכפר עליהם. לעיתים, ההצטברות של מעשיו הטובים וחלוף הזמן, יביאו לכך כי חטאיו ימחלו לו, ויהיה כאחד האדם.



במינהל מקרקעי ישראל, נחשבים לו לחוכר שני חטאים כבדים מנשוא: אם לא שילם עבור הקרקע מחיר "ריאלי", או אם קיבל את הקרקע ב"פטור ממכרז". הצטברות של שני חטאים אלו גם יחד, מביאה לעונש האולטימטיבי - העדר מוחלט של זכויות בקרקע.



מזה שנים רבות, מצא המינהל דרך למחול בכל זאת לחלק מהחוכרים על חטאיהם, "חכירת יובל" שמה: כל אותם חוכרים עירוניים אשר תקופת החכירה הראשונה שלהם הסתיימה, נמחלו להם חטאי המכרז והתמורה, ובעבור תשלום סמלי (העומד היום על 5.5% מערך הקרקע), הוארכה תקופת החכירה שלהם ל - 49 שנים נוספות, ואף יותר, וכיום אף מוצעת להם הבעלות המלאה בקרקע, לנצח נצחים. נימוק מרכזי בהחלטה זו היה, כמובן, שבאותם ימים קדומים שלפני הקמת המינהל, לא היו קיימים כלל מכרזים, ולא נהוג היה לגבות תשלום ריאלי על הקרקע.



בישיבה הקרובה של מועצת מקרקעי ישראל, מוצע לקצר את תקופת "המחילה", לגבי אוכלוסיות מיוחדות שקיבלו מגרשי בניה בפטור ממכרז ובתשלום מופחת (או ללא תשלום כלל), לרבות "בני מקום", משרתים בכוחות הביטחון, נכים, בדואים, ועוד. לגבי אוכלוסיות אלו, מוכן המינהל לוותר על חלקו בערך הקרקע, לאחר תקופות קצרות של 5 עד 10 שנים.



בשולי ההחלטה, מצוין, כמובן מאליו, כי הוראות אלו לא יחולו בישובים חקלאיים.



כי זאת יש לדעת: פשעים מסוימים אינם ניתנים למחילה כלל, ולא משנה כמה זמן יחלוף. ההתיישבות החקלאית הנה פשע מסוג זה: לא משנה אם התיישבת על הקרקע לפני כ - 100 שנה, לא משנה כי באותה התקופה לא היה קיים המושג "מכרז", ובודאי לא בכל הקשור להקמת ישובים חקלאיים בשיטת "חומה ומגדל" באזורים נידחים (שמרביתם נידחים עד היום), ולא משנה שלא היה נהוג לגבות דמי חכירה "ריאליים", בנסיבות בהן הוצאות המתיישבים להכשרת הקרקע, הקמת הישוב, איכלוסו, פיתוחו וההגנה עליו עלו על "ערך הקרקע" עשרות ומאות מונים. כמובן שאין למצוא גם שום "מעשים טובים" במעשה ההתיישבות, אשר יסייעו במירוק החטא, נהפוך הוא: פעולת ההתיישבות נתפסת היום כפעולה של גזל - גזל האדמה מיושביה הערביים, גזל השטח הפתוח מחיות וצמחי הבר (ומניעת הנאה מלאה מתושבי ערי המרכז בעלי הג'יפים שיבואו לראותם, 100 שנים מאוחר יותר), וכמובן גם הכנת תשתית לשעבוד עתידי של תושבי עיירות הפיתוח, שיוקמו שם 40 שנה אחר כך...



וזה ללמדך לקח: סוף מעשה במחשבה תחילה! בפעם הבאה שיהא צורך להקים מדינה ליהודים, הקפידו להיות אנשים ישרי דרך, ולא חוטאים: מיצאו מקומכם במרכזים האורבניים, ותשאירו את ההתיישבות החקלאית לאחרים.


מיכי דרורי הוא היועץ המשפטי של התנועה הקיבוצית

בארי הולצמן הוא יו"ר עמותת אדמתי המייצגת 145 קיבוצים ומושבים ותיקים במאבק על זכויותיהם בקרקע
www.admati.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב