דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית חכם-נוחות או חסכון? 

מאת    [ 28/03/2012 ]

מילים במאמר: 770   [ נצפה 3101 פעמים ]

האם מערכת בית חכם משמשת אותנו רק לנוחות? מה קורה כאשר מחשבים את עלות מערכת הבית החכם ביחס לחסכון הכספי בחשמל? האם כל מערכת בית חכם מאפשרת להחזיר את עלותה?

אחד מהבדיחות שניתן היה לשמוע שנים רבות בתחום מערכות הבית החכם התייחס לנושא של עלות המערכת וסוג הלקוחות המשתמשים בה.התשובה המרכזית לשאלה "מדוע לא תשלב מערכת בית חכם במסגרת הבניה" נתקלה בתשובה עם חיוך קטן. בין הפופולריות בתשובות היו הדוגמאות הבאות- אני לא ביל גייטס, לא הצלחתי למצוא את כרטיס הלוטו הזוכה גם השבוע, לא הורישו לי מאומה לאחרונה וכמובן-אני לא גר בכפר שמריהו/סביון/הרצליה פיתוח ( סמן בעיגול את המקום הרלוונטי).

כמו כל מערכת או ציוד שאנו רוכשים במשך השנים, הסטיגמה של בית חכם ויקר, התייחסה בעיקר למבנה עלויות הסטורי של המערכת, סיפורים בתקשורת , טכנולוגיה לא מפותחת והתייהרות של חברים. אם כל הנתונים הללו עד היום תמכו בשימוש במערכת בית חכם זעירה מאוד, חל בארץ ובעולם שינוי דרמטי במחירי האנרגיה. השינויים הדרמטיים בעולם הערבי ובעיקר בלוב ומצרים, חרמות ואיומים על אירן, חוסר היכולת להתמודד בינתיים עם מערכות חשמל אלטרנטיביות הוביל , החל מאמצע 2011 לשינוי חד במחירי החשמל בארץ ובעולם .

מדוע כל הנתונים הללו חשובים ללקוחות שבונים את ביתם? הסיבה היא שכמו כל מיתוס- גם המיתוס של הבית החכם מתחיל להפוגג, בעיקר אצל לקוחות שמבצעים חישוב עלות פשוט. מחיר הציוד של מערכת בית חכם ירד במהלך 3 השנים האחרונות ועומד כיום על כמחצית מממחירו ב-2008 . הסיבה המרכזית היא שנוצר תקן בארץ ל-2 סוגי מערכות- KNX/PLCBUS . מאחר והתקן אושר, קבלנים ולקוחות מסחריים החלו להשתמש במערכות הללו בכמויות אדירות, מה שהוביל לירידה משמעותית במחירים. התקשורת אהבה, במיוחד לאור המחאה החברתית, להציג את מערכת הבית החכם כבון-טון של מערכות הבית. אין טעות גדולה מזו- בית חכם הינו למעשה מערכת שליטה חכמה בתצרוכת החשמל . מערכת ניהול חכמה כמו קופלר מבצעת שליטה מסודרת על תצרוכת חשמל בבית ולכן זו מערכת חשובה וחסכונית ולא מערכת בזבזנית. הטכנולוגיה בארץ ובעולם, עד ליציאת מערכות פשוטות ונוחות לתפעול כמו הקופלר, נשענה על ציוד מסורבל ומבנה עלויות גבוה. יציאת הקופלר ומערכות דומות לו בתחום הבית החכם החל משנת 2011, שינו למעשה את הדרך בה לקוחות מנהלים את משק האנרגיה הביתי. יכולת שילוב של טכנולוגיה כמו ה PLCBUS בבית הקיים, מינפו את השימוש במערכות ואיפשרו ללקוחות רבים לצור בית חכם החל מ- 10 נקודות שליטה ומעלה. ואחרון חביב-סיפורי החברים הינם המיתוס המרכזי בנושא מערכת חשמל חכם.

הסיבה לכך היא שחברה בתחום בית חכם המספקת מערכת בית חכם, מספקת בנפרד גם אביזרי קצה מיוחדים וציוד אודיו ותקשורת. לקוח אשר רוכש מערכת חשמל חכם עם יחידת ניהול וצריכת חשמל כמו הקופלר, רוכש גם מערכות אודיו ואביזרי קצה מזכוכית למשל. אם נשים רגע את מבנה העלות, נגלה שלקוח כזה רוכש את המערכת במחיר נמוך יחסית אבל התוספות בתחומים שונים יצרו צתחושה של מערכת יקרה. כיצד מבצעת המערכת ניהול צריכת חשמל בבית? מערכת בית חכם הינה מערכת ממוחשבת המנהלת תאורה ומיזוג בבית ומחוברת לגלאים באזורים השונים. בנוסף- המערכת כוללת טיימרים חכמים המנהלים כל מעגל תאורה או מיזוג ע"פ זמנים שונים. אחרון חביב, חלק מהגלאים הינה בעל בקרת בהירות ( LUX ) המאפשר לבצע בדיקת רמת התאורה בכל מקום ולהעביר את המידע למערכת. שילוב גלאים במערכות הבית החכם איפשר לבצע תהליך זיהוי מיידי של כל אדם באזור שונה בבית ולהפעיל/לכבות את מוצרי החשמל על פי הצורך בהם. חיישני התנועה עדכנו את המערכת של הקופלר על המצאות האדם באזור כלשהו בבית והמערכת ביצעה חישוב הכולל את השעה או את רמת התאורה באותו אזור. ברגע שהמערכת מבצעת את החישוב היא מחליטה על שימוש בתאורה/הדלקת או כיבוי מזגנים וכו'. כלומר- אם מדובר על שעת צהריים והתריס פתוח אין צורך להדליק את האור באזורים מסויימים. אם המזגן דולק בחדר בו אין נוכחות מזה 5 דקות, המזגן יכבה לבד, אם המערכת מזהה שהבוקר עלה והתאורה בחדר מעבר לרמה מסויימת היא תכבה את התאורה באותו אזור וכן הלאה.

עלות מערכת בית חכם עומדת בממוצע על סך של 25,000 ש"ח כולל מערכת שליטה וגלאים. כמובן- ככל שהבית גדול יותר, מחיר המערכת עולה אבל-זמן ההחזר הכספי יורד. המשמעות של החזר השקעה בבית חכם המורכב ממערכת PLCBUS או KNX בחישוב שמבצע לקוח רגיל עמד בנובמבר 2011 על כ-4 שנים. החישוב שלקוח זהה מבצע כיום עומד על 3 שנים ו-4 חודשים. החישוב שלקוח כזה יעשה אחרי חודש אפריל יעמוד על פחות מ-3 שנים. הסיבה היא שמחיר קווט"ש כיום עומד על 48 א"ג הומחיר ממשיך לעלות. לעומת זאת-מחיר ציוד המערכות של בית חכם נשאר קבוע אחרי ירידה תלולה בשנתיים האחרונות בעקבות הסיבות שמניתי למעלה. ניתן לבצע חישוב מדוייק לכל בית באמצעות אתר חברת חשמל אבל הממוצע שאנחנו התייחסנו אליו אינו נוגע בהכרח לסוג הציוד בבית אלא לניהול נבון של תזמון ציוד החשמל וכיבוי המערכת ברגע שאין בה שימוש. 

זו טעות גדולה היום לא לבצע מהלך של בית חכם בבית בבניה או בבית קיים-כדאי להתחיל לחסוך כסף עימנו כבר עכשיו.

חברת I FEEL מערכות בית חכם  מייצגת את  החברות המובילות בתחום מערכות בקרת המבנה והבית החכם בארץ. לחברה מעל 1700 לקוחות ברחבי הארץ ובאירופה. החברה מספקת התקנה ושירות למערכות KNX ו PLCBUS חשמל חכם , מתח נמוך ומערכות אודיו.   www.i-feel.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב