דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגישה לטיפול ברזרבה שחלתית נמוכה ורמות FSH גבוהות ברפואה סינית 

מאת    [ 26/03/2012 ]

מילים במאמר: 737   [ נצפה 5614 פעמים ]

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים המבצעים אינטגרציה של רפואה סינית וטיפולי פוריות. רוב המחקרים תומכים בגישה כי דיקור סיני תומך ומשפר את הסיכוי להריון במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF ). כתוצאה מכך נשים רבות פונות לטיפול אינטגרטיבי ביניהן נשים עם רמות FSH גבוהות.

 

מהי משמעות המושג רזרבה שחלתית נמוכה?

 

רזרבה שחלתית נמוכה הינה מצב תת פוריות המתבטא בכמות מעטה של ביציות שנשארו בשחלה הבאה לידי ביטוי בעלית רמת FSH. איכות הביציות אינה מושפעת מרמות גבוהות של FSH אלא יותר מגיל האישה (ככל שגיל האישה צעיר יותר כך שיעור הלידות גדל לעומת אישה מבוגרת יותר עם רמות FSH גבוהות) (1)

 

ישנם מספר בדיקות לאיתור רזרבה שחלתית נמוכה:

 

  1. בדיקת דם לרמות FSH: גיל האישה הינו גורם עיקרי למיצוי הפוטנציאל השחלתי אולם, ישנן נשים שלמרות גילן הצעיר כבר בתחילת שנות השלושים לחייהן יכולות לפתח ירידה בתפקוד וברזרבת השחלה. הבדיקה השכיחה לאבחון הינה בדיקת דם לרמות FSH בין היום 3-5 למחזור. רמות עד לערך של 10יחידות הינן תקינות, כלומר ניתן יהיה להסיק כי תגובת השחלה למתן זריקות הורמונאליות במהלך טיפול IVF לייצור הזקיקים, תהייה טובה.
  2. בדיקת אולטרא סאונד לברור כמות הזקיקים ביום השלישי של המחזור (Antral Follicle Count): ככל שמספר הזקיקים גדול יותר כך כמות הביציות שנשארו בשחלה רב יותר. כאשר מספר הזקיקים מועט, הסיכוי לגייס מספר רב של ביציות במהלך טיפול IVF פוחת והסיכויים להפסקת הטיפול עולים.
  3.  בדיקת דם לערכי Inhibin B: הורמון זה מופרש ישירות מהזקיקים בשחלה. ככל שרמתו נמוכה כך כמות הזקיקים קטנה ותעיד על ירידה ברזרבת השחלה.
  4. בדיקת רמות להורמון Anit Mullerian ביום השלישי למחזור: ככל שרמות ההורמון נמוכות כך הרזרבה בשחלה נמוכה יותר.

 

 כיום בדיקת דם לרמות FSH ובדיקת אולטרא סאונד לברור כמות הזקיקים ביום השלישי למחזור מהווים סטנדרט לקביעת רזרבת השחלה. שאר הבדיקות אינן שכיחות ומבוצעות לרוב בנוסף לאלה שצוינו.

 

הגישות לטיפול בנשים עם רמות FSH גבוהות שונות מרופא לרופא ועל פי משרד הבריאות בישראל נשים מעל לרמות FSH של 20 יחידות נתקלות בקשיים בקבלת אישור לצורך הפריה חוץ גופית. לכן בשנים האחרונות ישנה פניה אל הרפואה המשלימה ורפואה סינית בפרט להסדרת רמות ה FSH.

 

הגישה הסינית לטיפול ברזרבה שחלתית נמוכה:

 

מערך השחלה הן מבחינת תכולת הביציות והן מבחינת הבשלת הביציות קשור ברפואה סינית לאנרגית הכליות. הכליות מהוות את הבסיס האנרגטי לאדם והתפתחותו. הכליות מהוות את הליבה לפעילות מערכת הרבייה בכלל והביציות בפרט. הן מייצגות את האנרגיה שלנו לפני לידתנו ולכן ניתן לחשוב כי הן מקושרות למטען הגנטי שלנו.

ע"פ הספר העתיק ברפואה סינית, "הקיסר הצהוב", מחזוריות האישה משתנה כל שבע שנים. הספר מציין כי בגיל 14 הנערה מתחילה את מחזוריותה כיוון שהאנרגיה במרידיאני Chong-Ren הקשורים אל הרחם, מגיעה לבשלות וזרימה. מהלך זה מאפשר לנערה להיות פורייה ולהרות. בשלות הביצית אם כך, תלויה בזרימה והזנה של אנרגיה ודם דרך מערכת המרדיאנים. כאשר יש חסר וחולשה בהם או כאשר הזרימה נעצרת ונתקעת, השחלות לא תקבלנה הזנה מתאימה והזקיקים לא יתפתחו בהתאם. במצב זה כיוון שהשחלה לא מייצרת מספיק זקיקים ההיפופיזה מקבלת סיגנל להפריש כמות רבה יותר של FSH לגרות את השחלה. בנוסף, מסע האישה בדרך אל גיל המעבר מלווה בירידה בתפקוד השחלה ובאיכות הביצית. ברפואה סינית תהליך זה מתואר כחולשה בתמצית הכליות/ ביין הכליות/ ינג הכליות. במידה ומדובר בחולשת תמצית הכליות באישה בגיל מתקדם, רמות ה FSH יעלו בהתאמה בגלל הצורך בסימולציה רבה יותר לשחלה ליצור זקיקים. כיוון שלא ניתן לעצור את השפעות הגיל, הניסיון להוריד את רמות ה-FSH בסיטואציה זו לא תמיד תהייה משמעותית לאישה, כלומר- איכות הביצית ותפקוד השחלה יישארו נמוכים. אולם, ירידה בתפקוד השחלתי אינה נובעת רק כתוצאה מגיל מתקדם. לפעמים פעילות ההיפופיזה לא משקפת את התפקוד האמיתי של השחלה. במקרים אלו לרפואה סינית יש מה לתרום בעיקר בגלל מודל האבחנה והטיפול השונה (2)

ישנם מקרים של עליה ברמות ה FSH שאינם קשורים באופן ישיר לאנרגית הכליות. מתח, אורח חיים לא מאוזן גם יכולים לשנות את המאזן ההורמונאלי. ע"פ הראיה הסינית מקרים אלה עלולים לפגוע באנרגית הכבד והטחול. עבודה בעזרת תזונה נכונה, דיקור ופעילות ספורטיבית יכולים לתמוך ולשנות את התפקוד השחלתי לטובה. יש לקחת בחשבון כי הטיפול ברמות FSH גבוהות ורזרבה שחלתית נמוכה הינו טיפול ממושך ולעיתים רצוי להתחילו כמה שיותר מוקדם גם אם נמצאים "בהפסקה" מטיפול קונבנציונאלי.

 

 

 

[1] Abdulla H, Thum MY, 2004. An elevated basal FSH reflects a quantitative rather than a qualitative decline of the ovarian reserve. Human Reproduction, 19(4): 893-898

[2] Daniel Elliott, The Treatment Of Elevated FSH Levels With Chinese Medicine. Journal Of Chinese Medicine No. 91, Octobet 2009

????

קרן זליכה M.A, Lic. Ac מטפלת ומרצה ברפואה סינית, מומחית בגניקולוגיה סינית, עורכת אתר סינימד www.sinimed.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב