דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תושב חוזר ותיק חייב להגיש דוח רק בשל החזקותיו בחברות זרות 

מאת    [ 25/03/2012 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2160 פעמים ]

לאחרונה נתקל משרדינו בשאלות שהועלו על ידי עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים בדבר חובת הגשת דוח בישראל, ובעיקר בעניין הצורך לצרף לדוח כאמור (אם אכן יש צורך להגישו) את טופס 150 (הצהרה על החזקה בחבר בני אדם תושב חוץ).

עפ"י סעיף 131 לפקודה, חייב כל תושב ישראל בגיר להגיש דוח על הכנסותיו לפקיד השומה, אף אם לא היו לו הכנסות באותה שנת מס. אולם, תקנה 2 לתקנות פטור מהגשת דוח  ("תקנות הפטור"), פוטרת בתנאים מסוימים יחידים תושבי ישראל מהגשת דוח שנתי. העיקרון לפטור מהגשת דו"ח נקבע בהתאם לסוגי ההכנסה ולכך שלא יעלו על התקרות הרלוונטיות (על פי תקנה זו פטורים מרבית השכירים בישראל מהגשת דוח שנתי).יחד עם זאת, בתקנות הפטור קיימים סייגים שונים לפטור מדיווח, שאם הם חלים, הרי אף אם עמד אותו יחיד בתנאים שנקבעו בתקנה 2 (הפוטרת מהגשת דוח),  לא יחול לגביו פטור מהגשת דוח. דוגמא לסייג כזה מצויה בתקנה 3(א)(1) לתקנות הפטור, על פיו נשלל הפטור מדיווח כאשר היחיד או בן זוגו הם בעלי שליטה בחבר בני אדם (תושב ישראל או תושב חוץ). באופן כללי בעניין זה המונח "בעל שליטה" מתייחס להחזקה של 10% ומעלה מהזכויות באותו חבר בני אדם. כמו כן, המונח "חבר בני אדם" רחב מאד וכולל כמעט כל סוג של התאגדות (לרבות חברה, שותפות, חברה אמריקאית מסוג LLC וכו').בתיקון 168 לפקודה, המכונה "חוק העולים", בתחולה מיום 1/1/2007, נוסף סעיף 134ב לפקודה, הקובע ש"על אף הוראות סעיף 131 לפקודה", עולה חדש ותושב חוזר ותיק (להלן: "יחיד מוטב") לא חייבים להגיש דוח על הכנסותיהם שהופקו מחוץ לישראל או שמקורם בנכסים מחוץ לישראל, זאת במשך תקופת הפטור (10 שנים מיום העלייה או החזרה לישראל). כמו כן, נוסף סעיף 135(1)(ב) לפקודה, הקובע כי בעת הגשת הצהרת הון, יחיד מוטב לא נדרש לדווח על הון ונכסים שמחוץ לישראל.

נשאלת השאלה האם קמה חובת דיווח ליחיד מוטב אשר עונה על הגדרת בעל שליטה בחברה זרה, בהנחה שאין לו הכנסות או נכסים אחרים הכפופים למס בישראל?

ראשית, על פי סעיף 134ב לפקודה, שהוראותיו גוברות על הוראות סעיף 131 לפקודה, נראה כי אם כל הכנסותיו ונכסיו של אותו יחיד הנם מחוץ לישראל, לא קמה כלל חובת דיווח ואין צורך אם כך, לעבור במסלול הקבוע בתקנות הפטור על מנת לבחון את קיומו של הפטור מדיווח.אם היה נטען שחובת הגשת דוח קיימת כל עוד לא הופטרה מכוח תקנות הפטור, היה נשלל לכאורה  הפטור מהגשת דוח, זאת בשל הסייג שבתקנה 3(א)(1) לתקנות הפטור, לפחות החל משנת המס השלישית לשנת העלייה או החזרה (בשתי שנות המס הראשונות הוראות הסייג האמור עשויות שלא לחול לאור תקנה 3(ג) לתקנות הפטור). ואולם, לאור תכליתו של תיקון 168 בכלל וסעיפים 134ב ו- 135(1)(ב) לפקודה בפרט, הרי שהחזקתו של יחיד מוטב במניות חברה זרה לא יגרור לדעתנו חובת הגשת דוח.

יתרה מכך, גם אם חייב היחיד המוטב בהגשת דוח (בשל סיבה אחרת שאינה קשורה להחזקתו במניות חברה זרה), הוא אינו נדרש ליתן דיווח מפורט בדבר החזקותיו בזכויות בחבר בני אדם תושב חוץ על גבי טופס 150. עמדה זו אף קיבלה ביטוי בחוזר מס הכנסה מספר 9/2011 (הקלות לעולים ולתושבים חוזרים- חלק ב').

לסיכום – במקרה שבו עסקינן בעולה חדש או בתושב חוזר ותיק אשר ברשותו החזקה בחברות זרות – עמדתנו הינה כי אין לו חובה להגיש דו"ח ולצרף טופס 150 רק בשל החזקתו בחברות כאמור.

נכתב ע"י עו"ד ורו"ח חגי אלמקייס




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב