דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשחמאס אומרים הודנה למה הם מתכוונים? 

מאת    [ 23/12/2007 ]

מילים במאמר: 436   [ נצפה 2222 פעמים ]

כשחמאס אומרים הודנה למה הם מתכוונים?
יהונתן דחוח-הלוי
22/12/2007 20:43:03
התקשורת הישראלית דיווחה בשבת (22 בדצמבר) בהרחבה על תפנית במדיניות החמאס בנושא הפסקת האש עם ישראל בהסתמכה על דבריו של בכיר בארגון ל"אל-שרק אל-אווסט". עיתונאים ופרשנים ציינו, כי לראשונה מוכן החמאס להפסקת אש "ללא תנאים".


ראשית חוכמה ראוי לבחון מה אכן נאמר ב"אל-שרק אל-אווסט". בגיליון המדובר מ- 22 בדצמבר מופיעה בעמוד הראשון בלבד התייחסות קצרה בלבד לנושא ההודנה מפיו גורם בחמאס שסירב להזדהות: "בקרב החמאס התחדש באופן רציני הדיון בנושא ההודנה ובין החמאס לארגוני ההתנגדות ואנו מקווים שנצליח בכך... לא יהיו כל תנאים (להודנה אלא על פי התפיסה הבאה) הפסק את מה שנוגע אליך ואני אפסיק את מה שנוגע אלי".




האומנם אמירה כה כללית זו ובשם גורם שאינו מוכן להזדהות בשמו מהווה את הסנונית הראשונה לתפנית אסטרטגית בעמדת החמאס? לא בהכרח. המפתח להבנת עמדת החמאס טמונה בניתוח משמעות הנוסחה עליה דיבר הגורם הפלשתיני. חמאס אינו רואה עצמו כמייצג את רצועת עזה בלבד ואינו מוכן בשום אופן להשלים עם חלוקת פלשתין בין הגדה המערבית לרצועת עזה. לפיכך, הדרישה מישראל כתנאי להודנה - "להפסיק את מה שנוגע אליה" - מתייחסת לכל הפעילות הסיכולית בשטחים הפלשתיניים ללא הבחנה וגם בירושלים. משמעות הדברים - לא חל כל שינוי בעמדה המקורית של החמאס. מי שסבור שחמאס מוכן להודנה רק ברצועת עזה אומר למעשה, כי הארגון ויתר הלכה למעשה על עקרון אחדות העם הפלשתיני, ועליו הראייה.




בכיר אחר בחמאס, איסמאעיל רדוואן, שאינו חושש להזדהות מסביר בקולו לרדיו "קול אל-אקצה" (22 בדצמבר), כי "לא יהיה שיח עם הכיבוש הציוני על הודנה בצל המשך התוקפנות ומעשי הטבח בעם הפלשתיני ברצועת עזה ובגדה המערבית הכבושות", הווה אומר אף הוא רואה זיקה ברורה בין הגדה לרצועה וסבור שההודנה צריכה להיות כוללת בכל האזורים הפלשתיניים.



השמועות על "דגל לבן" שמניף החמאס, או על הודנה מוגבלת כדרישת ישראל ברצועת עזה בלבד היו מוקדמות מדי. ההדלפות על נכונות החמאס להודנה נובעות בראש ובראשונה מחולשת החמאס שאינה מצליחה להוות אלטרנטיבה לגיטימית לשלטונו של אבו מאזן, להחליש את התמיכה הציבורית בישראל במבצע צבאי נגד החמאס וע"י כך להשפיע על הממשלה, לתקוע טריז בין ישראל לרשות הפלשתינית של אבו מאזן ולהרוויח זמן יקר להמשך ההיערכות וההצטיידות הצבאית.


קבלת תפיסת ההודנה של החמאס משמעותה ויתור ישראלי על זכות ההגנה העצמית והפעילות הסיכולית נגד הטרור, ויתור העומד בסתירה מוחלטת לאינטרסים הביטחוניים. מבחינה מדינית יכולה ישראל להתמודד עם "מתקפת ההודנה" של החמאס בנכונות הצהרתית לנצור את האש לאחר (והדגש לאחר) שכל ארגוני הטרור הפלשתיניים יחדלו לתקוף יעדים ישראליים אזרחיים וצבאיים כאחד. עד אז לפעילות הסיכולית משקל רב בבלימת הטרור וכנגזרת גם בהפעלת לחץ על הנהגת החמאס לנהוג בריסון. במקביל, יש להיערך למבצע "חומת מגן 2 ברצועת עזה, שעצם האיום המוחשי בו מאלץ את החמאס (לפחות לפי שעה) לנהוג משנה זהירות בפרט במדיניות פיגועי ההתאבדות.

http://www.jcpa.org.il/JCPAHeb/Templates/showpage.asp?FID=440&DBID=1&LNGID=2&TMID=99&IID=11277
סא"ל (מיל.) יהונתן דחוח-הלוי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב