דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקידי העציץ - THE POT 

מאת    [ 19/03/2012 ]

מילים במאמר: 1128   [ נצפה 2968 פעמים ]

עציץ הוא ביתו של הצמח, וכמו בכל בית, "הדייר" צריך להרגיש בנוח בביתו על מנת לחיות טוב ולהתפתח. העציץ משמש כמקום הגידול לשורשים, כמקום הימצאות השורשים, כמקום למצע הגידול ממנו יקבל את מזונו וממנו ירווה את צימאונו.

 

עציץ יכול להיות עשוי מחומרים רבים – חרס, עץ, פלסטיק, ועוד חומרים רבים הכוללים אפילו את שק מצע הגידול כעציץ. ההבדל בין החומרים יכול, אבל לא בהכרח, להשפיע על מצב הצמח ואיכות חייו. הכוונה היא שישנם עציצים שיכולים להיות מסוכנים לצמח אם לא נשמור על תנאים אופטימליים. לדוגמא, ישנם עציצים שחשיפה מוגברת לשמש עלולים לשחרר רעלים אל מצע הגידול ולגרום לנזק למערכת השורשים ובכך לצמח עצמו. לרוב, עציצי הפלסטיק ישמשו אותנו לצורך גידולי פנים כלומר כאלו שנגדל בתוך הבית וחלל הגידול והעציצים העשויים חומרים טבעיים יותר יתאימו לגידולי חוץ כלומר לאלו שנגדל בגינה, בחצר או בשדה, תחת כיפת השמיים.

 

מערכת השורשים של הצמח מתנהגת באופן כזה המאפשר לצמח אחיזה טובה במצע הגידול, הוא יציב, מאפשרת מעבר אידיאלי של מזון לכל חלקי הצמח ודואגת לחילוף חומרים תקין. השורש עצמו צריך מצע גידול לח (לא רטוב ולא יבש) על מנת להתפתח כראוי. לרוב, בעציצים הקיימים היום, ברגע שהשורש גדל ומתרחב הוא מגיע אל דופן העציץ. במצב זה, היות והעציץ חוסם את כיוון התפתחותו הטבעי של השורש, אז זה האחרון מתחיל להתקפל ולהסתובב סביב מצע הגידול כשלרוב כיוןן גדילתו הופך לאופקי במקביל לקרקע ולא אנכי אל תוך הקרקע. מצב כזה אינו טוב כל כך ואינו אידיאלי שכן בקלות מאוד מערכת שורשי הצמח יכולה לגרום למצב הנקרא "נעילת שורשים" שזה מצב בו כל שורשי הצמח חונקים את מצע הגידול ולא מאפשרים למזון להיקלט. נוכל לזהות מצב כזה על ידי כך שמיד עם ההשקיה נראה את כל המים שהישקנו יוצאים מפתחי הניקוז מבלי שייספגו, הצמח יראה חלש ועליו יהיו נפולים, תיתכן אף הצהבת עלים כתוצאה ממחסור במזון. במצע זה עלינו להחליף מיידית את העציץ לגדול יותר, לעודד את השורשים לפעול מחדש (שאלו אותנו כיצד), ולהמתין מספר ימים להתאוששות הצמח.

כיום, קיים סוג חדש של עציצים המונעים מצב זה. הם נקראים "עציצים חכמים" (SMART POT) או עציצי אוויר (AIR POTS). אלו עציצים המאפשרים מעבר של אוויר מחוץ העציץ אל תוך מערכת השורשים וזאת על ידי חורים לכל אורך ורוחב העציץ. כמו כן כאשר השורש מנסה לעבור דרך החורים הללו, ברגע שהוא בא במגע עם אוויר ללא מים הוא מתייבש בקצה שאינו לח ואף נקטם. במצב זה הצמח מתחיל לפתח בשורש הקטום מערכת שלמה וחדשה של תתי שורשים כך שלמעשה הצמח תופס יותר שטח פנים במצע הגידול שלנו, ובכך מסוגל לעכל כמויות גדולות יותר של מזון, דבר המביא לעלייה ביבול או ביופי.

 

מבלי להתחשב בסוג העציץ, חשוב לדאוג לניקוז טוב של נוזל ההשקייה מהעציץ. לשם כך ודאו כי העציצים שאתם רוכשים הינם בעלי חורי ניקוז מרובים, בתחתית העציץ ובדפנותיו התחתונות. ניקוז טוב של נוזל ההשקייה מהעציץ מאפשר השקייה והאכלה יותר טובה של הצמח, מונעת בעיות רבות כגון השקיית יתר מעל הכל מונעת ומורידה את הסיכויים לריקבון שורשים. ככל שזרימת נוזלי ההשקייה במצע הגידול שבעציץ תהיה טובה יותר, כך הצמח יוכל לאכול באופן אידיאלי, לנצל את המזון המוגש בנוזל ההשקייה, להתחזק והתרכז בגדילה ובפריחה טובים.

גידול צמחים בעציצים מאפשרת למגדל להזיז את הצמחים בין חללי גידול שונים בנוחות מירבית ומבלי לסכנם, מאפשרת למגדל להתאים את גובה הצמח שבעציץ אל מול מקור האור והרצון ליצור חלל גידל אסטטי ונעים לעין, ולבסוף שימוש בעציצים, ובייחוד מרובעים, מאפשרת לנצל באופן מקסימלי את חלל הגידול. טיפ: במידה ואנו מעוניינים להשתמש בעציץ שאין בו חורי ניקוז, כדאי לעשותם בעצמנו, כל עוד מדובר בחומר שקל לעבוד עימו (פלסטיק), אך אם אנו משתמשים בעציץ דקורטיבי שלא נרצה לנקב בו חורים, הרי שנוכל להשתמש בעציץ קצת יותר קטן מהעציץ הדקורטיבי, להכניסו פנימה כך שהעציץ הדקורטיבי מהווה את מקום התנקזות המים. כך לא נצטרך לחורר חורי ניקוז בעציץ הדקורטיבי שלנו.

 

כדאי ומומלץ להתאים את העציץ ואת גודלו לסוג הצמח אותו נרצה לגדל בעציץ. הכוונה היא בכך שנבחר להשתמש בעציץ גבוה לצמח שגודל לגובה, או שנעדיף להשתמש בעציץ רחב לגידול צמחים בעלי פקעת ובצלים. פשוט אם לא נתאים את גודל וסוג העציץ לצמח שנרצה לגדל, כל תהליך הגידול והפריחה ייעשה באופן חלש ולא איכותי, אם בכלל.

 

במקרים רבים אנו נתקלים במצב בו מערכת השורשים של הצמח רוצה לגדול עוד אך אין באפשרותה לעשות זאת בגלל גודל העציץ. במצב זה עלינו להחליף את העציץ לעציץ גדול יותר בכדי לתת למערכת השורשים יותר מקום לגדול ולהתפתח. נוכל לדעת זאת אם נראה כי שורשי הצמח יוצאים מחורי הניקוז של העציץ. בבואנו להחליף עציץ חשוב לוודא כי מצע הגידול אינו יבש אך אינו רטוב מידי, אלא לח ומספיק חזק להחזיק את השורשים ולא להתפרק בעת המעבר. על מנת להעביר את הצמח מעציץ אחד לשני, יש ללחוץ בעדינות על דפנות העציץ בו נמצא הצמח וכיכול ליצור חוצץ בין העציץ לצמח וזאת על מנת שהצמח ייצא בקלות מהעציץ. יש לכסות את חלקו העליון של העציץ בכף ידנו כך שהגבעול נמצא בין אצבעותינו ולהפוך את העציץ. הצמח לבדו יחליק החוצה ואז נהפכו חזרה אל תוך העציץ החדש הגדול יותר. חשוב להכין את העציץ החדש מראש עם אדמה בגובה המתאים. לאחר המעבר לעציץ החדש יש להשקות היטב את מצע הגידול. אנו ממליצים להשקות את הצמח לפני ואחרי המעבר עם תוסף דישון הנקרא ריזוטוניק מבית CANNA ההולנדית המכיל תמציות הרגעה הפועלות על הצמח בעיתות לחץ כגון מעבר עציצים.

 

חשוב לשים לב לעיצות ולטיפים הבאים על מנת למקסם את תהליך הגידול ולקבל צמח חזק, בריא ועמיד, בעל אסתטיקה נאה ויבול מרשים:


    • על מנת לשמור על מצע הגידול שבעציץ אוורירי מאוד, אפשר להוסיף פרלייט הדואג להעשיר את מצע הגידול שבעציץ בלחות ובחמצן. חמצן ידוע כיסוד אהוב על צמחים לצורך בניית שורשים.
    • ניתן להניח את העציצים בהם גדל הצמח על מצע קל של פרלייט, בדיוק מאותם סיבות שמנינו קודם.
    • אחת לחודש לערך חשוב לשטוף היטב את מצע הגידול על מנת לרעננו ולנקות ממנו את המלחים ותוצרי הלוואי של מערכת העיכול שהצטברו בו. שטיפה תעשה עם כמות נדיבה של מים (פי 3 בערך ממה שהצמח מקבל בדרך כלל, מומלץ לשטוף גם עם תוספי שטיפה כגון FINAL FLUSH של GROTEK הקנדים או של CANNA FLUSH  ההולנדים.
    • חשוב לקנות עציצים עם פתחי ניקוז רבים או ליצור פתחי ניקוז בעציץ. ניתן לקנות עציצים מקצועיים המגיעים עם פתחי איוורור מרובים או להוסיפם בעצמנו. (כפי שתיארנו בגוף המאמר). ניתן להשתמש בעציץ קטן יותר בעל ניקוז טוב ולהכניסו לעציץ דקורטיבי יותר ללא פתחי ניקוז.
    • על מנת לשמור על ניקיון חלל הגידול, שלום בית, ולא לטפטף מים לשכנים ניתן להשתמש בתחתיות המתאימות לגודל העציץ בו נרצה לגדל את הצמחים. 
    • הרימו והביטו על תחתית עציצכם, במידה ואתם רואים שורשים יוצאים, או מזיקים, או כל בעיה אחרת המטרידה אתכם, צרו עימנו קשר לפתרון הבעיה/שאלה.
    • דרך נוספת להעשיר את מצע הגידול בחמצן ולדאוג לאיוורור טוב בעציץ היא להוסיף לכל עציץ AIR DOME שזו מערכת כיפתית שבעזרת משאבת אוויר מעשירה את מצע הגידול בבועות חמצן. כל שיש לעשות הוא להרכיב את הסט, להניחו בתחתית מצע הגידול ולכסות במצע. מכאן הכל עובד בצורה אוטומטית, השורשים נבנים במהירות רבה יותר לעומת צמחים שאינם משתמשים בסט זה, כמעט בקצב כפול וזה קצב מעולה והבדל משמעותי.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב