דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צעדים למזעור תאונות דרכים 

מאת    [ 19/03/2012 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 2305 פעמים ]

אפיון סוגי נהגים

במטרה לאמוד ולמזער את הסיבות הגורמות לתאונות דרכים, התבצעו מחקרים רבים בנושא אפיון נהגים בעלי רמת סיכון גבוהה לתאונות ונהגים המועדים לעבירות תנועה. אחת מעבודות המחקר הינה עבודה מסוף שנות השמונים, המנתחת את המניעים הפסיכולוגיים של נהגים ותוצאותיה מציעות נתונים לשימוש הרשויות ובתי המשפט לתעבורה. המחקר מציג למעשה שני סוגי אפיונים בולטים של עברייני תנועה. מתוך מחקר זה ניתן להסיק מסקנות ולהשכיל בנוגע למניעים השונים המפעילים את הנהגים בכבישי הארץ.

 

שני הסוגים שאובחנו בעבודה זו הינם הנהג ה"חרד" והנהג "פורק העול". הנהג ה"חרד" מכיר בתקנות ובחוקים, אך בשל מבנה אישיותו, סיטואציות שונות בכביש מביאות אותו להגיב מתוך חרדה. כאשר הוא נקלע למצבים של בעיות תנועה, סיכונים וכיו"ב. הסוג השני, הנהג "פורק העול", מודע גם הוא לחוקים ולתקנות אולם אינו מכבד את נורמות הנהיגה בכביש.

 

למעשה, כבר משנת 1919 נטען כי אנשים מסוימים הינם מועדים יותר למעורבות בתאונות דרכים. טרם לכן דווח על נתונים משתנים המאפיינים עברייני תנועה. המסקנה העיקרית שנבעה ממחקרים אלו, היא שנטיית לתאונות אינה מאופיינת בסוג מסוים של אישיות, אלא בצורת התנהגות המבטאת סוגי אישיות. מחקרים אלו הצביעו על שני סוגי אישיות עיקריים המביאים נהגים להיות מועדים יותר לעברות תנועה.

 

הנהג ה"חרד"- המודע לחוקי התנועה, לחיוב לרכוש ביטוח רכב, לנהיגה בטוחה ולשמירה על מורמות נהיגה כלליות, אכן מפנים את תקנות הנהיגה באופן מחייב, שבר המגביר את מפלס החרדה.

 

הנהג "פורק העול"-  נכון לקחת על עצמו סיכונם בעת נהיגה, בעל יכולת למידה נמוכה, המשולבת בחיפוש רמה גבוהה של ריגושים. בניגוד לנהג החרד, מפלס החרדה של הנהג פורק העול נמוכה. מאחר ויכולת הלמידה שלו נמוכה ואילו הצורך בריגושים גבוה, איום בענישה לא ירתיעו אלא יגביר את רמת המתח שהוא מבקש.

 

כמו כן, ישנה נטייה גבוהה יותר לנהגים צעירים להשתתף בתאונות דרכים, ולנהגים ותיקים- נטייה נמוכה יותר. הצעדים הראשוניים להתגוננות בפני נהגים אלו הינו רכישת ביטוח חובה, ביטוח מקיף. ביטוח חובה הינו, כפי המשתמע, חובה על פי חוק, אולם יש לו יתרונות רבים בתרבות הנהיגה הישראלית. ביטוח מקיף, במקרים אלו, חוסך טרחה רבה, שכן הוא מפצה בגין פגיעה רכב- כאשר צד ג' מסרב לקחת אחריות או שאינו מבוטח, כך נמנעים הליכים משפטיים רבים.

 

ביטוח רכב כיום הינו תחום נרחב הנחקר ומפוקח על ידי הגורמים והרשויות, כמו גם על ידי גופים חיצוניים המרכזים את המידע בנוגע לתרבות הנהיגה בישראל, אופיים של נהגים ורמת הסיכון לתאונות דרכים. מהות ביטוח רכב על סוגיו השונים, כמו גם עלות ביטוח רכב, נקבעת על פי אפיוני נהגים. אלו מתאפשרים תודות לאיסוף המידע על ידי הרשויות. נתונים נוספים כגון: מין הנהג, אזור מגוריו, קומת מגוריו, וותק רישיונו, המיגון שהוא מספק לרכבו, מספר תאונות הדרכים ו/ או העבירות שביצע ועוד- מאפשרים לחברות ביטוח רכב לאמוד את רמת הסיכון אליה חשוף הנהג שאותו הן מבטחות ובמקרים מסוימים אף לסרב לבטחו.

 

כל נהג בישראל, עליו לנקוט בזהירות רבה, שכן תאונות דרכים תלויות בגורמים חיצוניים רבים. ההיערכות למקרה של תאונת דרכים מתחילה ב"הלבשת" הביטוח המתאים לסוג הנהג, כשהצעד הראשוני הינו רכישת ביטוח חובה, עליו ניתן "להלביש" ביטוח צד שלישי (למקרים בהם הנהג פוגע בשוגג ברכב אחר), ביטוח מקיף, ביטוח צד ג' ועוד.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב