דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סודות מן הטבע 

מאת    [ 17/03/2012 ]

מילים במאמר: 950   [ נצפה 3081 פעמים ]

סודות מן הטבע

 

 

ככל שתזונאים ומומחים לבריאות הציבור לומדים יותר על הקשר שבין דיאטה לבריאות, החשיבות של דיאטה מאוזנת ומגוונת הופכת ליותר ויותר ברורה.
בשנים האחרונות ניתן דגש רב לגבי קידום צריכת רמות גבוהות של פירות וירקות בקרב רוב הקבוצות באוכלוסייה. 

כך למשל נתגלה כי אכילת שלושה פירות ליום עשויה להציל את חייכם: מדענים מצאו כי הסיבים התזונתיים המצויים בפירות וירקות, מפחיתה באופן ניכר את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם אכילת 10 גרמים של סיבים תזונתיים ליום, מפחיתות את הסיכון ללקות בהתקף לב בשיעור של 14 אחוז, ואת הסיכון למות ממחלת לב ב-27 אחוז.

הסיבים התזונתיים המצויים בירקות פירות ודגנים, מפחיתים את לחץ הדם ורמות הכולסטרול , ובכך מגנות על כלי הדם והלב. אלא שהחוקרים מצאו כי ההגנה הגדולה ביותר הייתה דווקא אצל אלו שניזונו מסיבים תזונתיים שמקורם בפירות ודגנים, ופחות מאלו המגיעים מירקות! הסיבה לכך נעוצה, לדעת החוקרים, בירקות מעובדים המכילים כמויות גבוהות של סוכר העלולות להוביל לסוכרת הידועה כתורמת למחלות לב וכלי דם.

בנוסף, ירקות ופירות מהווים מקור עשיר למגוון ויטמינים מינרלים ומרכיבים תזונתיים מגנים נוספים ובהם הויטמינים האנטי אקסידנטים: ויטמין C , b קרוטן וויטמין E.  יש לכלול בתפריט היומי 3-4 מנות פרי וכ- 5 מנות ירקות ויותר .חשוב לאכול  ירקות ופירות בכל צורה : טריים , מאודים , אפויים וכו'. ירקות ופירות מהווים אוצר תזונתי, מחקרים אשר בדקו השפעת ויטמינים בודדים כתוספים , לא הצליחו לחזור על תוצאות חיוביות כפי שנמצא לגבי אכילת ירקות ופירות. מומלץ לאכול ירקות ופירות צבעוניים - כתומים, ירוקים, צהובים ואדומים. רצוי לגוון בין הירקות והפירות השונים על מנת לקבל מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים ומרכיבי מזון נוספים. 

יחד עם כל הנאמר לעיל, ואף על פי שפירות הם מקור מצוין לויטמינים וסיבים תזונתיים הנחוצים לגוף במשך היום, הרי שבעולמינו חסר השלמות - נטלו גם הפירות את חלקם והם

מכילים כמויות גבוהות של סוכר העלולות להוסיף לצריכת הקלוריות היומית, כך שבדיאטה מאוזנת יש לצרוך לא יותר מ-2 מנות פרי גדולות או 3 מנות בינוניות.

ואל תטעו את עצמכם: בניגוד לדעה הרווחת, פירות חמוצים מכילים אותה כמות סוכר כמו פירות מתוקים.

 

 

אין קיצורי דרך

משום מה נוטים אנשים רבים להעדיף שתיית כוס מיץ פירות על פני אכילת אותו פרי כשהוא בצורתו המקורית. יצרני מיצים רבים שמחים עד מאוד בהעדפתנו זו והם מייצרים בעבורנו מיצי פירות שונים שעל חלקם אף מצוין אחוז הפרי שהם מכיל. אולם, מתברר שבבריאות, כמו באין ספור נושאים אחרים - אין קיצורי דרך.

ניקח לדוגמא את התפוז: ב-150 גרם תפוז טרי יש בממוצע 2.7 גרם סיבים לעומת 0.2 גרם ב- 150 מ"ל מיץ תפוזים. שניהם דומים פחות או יותר בכמות הסוכר והחלבון. אם כן, מיץ סחוט יכיל בצורה משמעותית פחות סיבים תזונתיים מאשר הפרי עצמו! וגם ויטמין-C סיבה נוספת הדוחפת את האמהות להציע לילדיהם כוס מיץ שכזו - נפגע מאוד לאחר שהות ממושכת במקרר.

מיצים טבעיים מכילים רמות גבוהות של סוכר, העלולות להזיק לדיאטה. שייק פירות עסיסי

הבא במסווה של טבע ובריאות עלול להיות "יקר" יותר מבחינה קלורית מפרוסת עוגה.

לא לשכוח- בשביל להכין כוס אחת של מיץ תפוזים/אשכוליות צריך להשתמש ביותר

מ-5 יחידות פרי. לכן, עדיף לאכול יחידת פרי אחת בשלמותה מאשר לסחוט ממנה מיץ.

בנוסף יש לזכור כי ספיגת הסוכר תלויה בכמות הסיבים הנמצאים במנה. כפי שצוין מיץ סחוט יכיל הרבה פחות סיבים וזו הסיבה לספיגה המהירה. פרי טרי יאפשר לנו תחושת שובע ארוכה יותר, כך שהסוכר אותו מכיל הפרי ממילא  ייספג מהר יותר דרך המיץ מאשר מהפרי הטרי - ורמת הסוכר בדם תעלה ותרד מהר יותר, דבר אשר עלול לגרום לשובע קצר ולצורך מהיר יותר במשהו מתוק.

 

יבש-אבל מתוק

אחרי המיצים למיניהם מתדפקים על דלתנו הפירות היבשים, שמכילים אומנם סיבים תזונתיים אבל גם הרבה-הרבה יותר סוכר מן הפרי הטרי.

אך אם נבחר להתעלם מן הסוכר (לפחות באופן חלקי) נגלה כי בפירות המיובשים תכולת וויטמינים רבה. הצימוקים למשל (שמכילים, אגב, 290 קלוריות ב 100 גרם) עשירים במיוחד באשלגן אשר יעיל לשמירה על לחץ דם תקין ותפקוד הלב וכן ברזל למניעת אנמיה ולהובלה תקינה של חמצן לתאי הגוף. לשיפור מראה וטעם הצימוקים אפשר להטביל אותם במיץ לימון פושר ומומתק מעט.
משמשים מיובשים: 238 קלוריות ב 100 גרם. עשירים במיוחד בתאית וברזל. כמו כן הם מכילים מעט ניאצין (ויטמין B3) המסייע בהורדת הכולסטרול.
שזיפים מיובשים: 208 קלוריות ב 100 גרם עשירים באשלגן ותאית המסייע לתפקוד מערכת העיכול ומניעת עצירות. אבל, למרות ערכם התזונתי הרב של הפירות היבשים, מזכירה מיה עוד כי יש להגבילם במיוחד לסובלים מעודף משקל, סוכרתיים והסובלים מרמות גבוהות של טריגליצרידים (שומנים) בדם

ואם נגענו בפירות היבשים - לעיתים נוטים הללו להעלות עובש, מסיבה זו מומלץ לאכסן אותם בשקית נייר או מיכל מחורר על מנת לאפשר אוורור מתאים.

חשוב לשטוף את הפירות היבשים במים חמים שכן המים החמים מסלקים את שרידי דו תחמוצת הגופרית בה מתבצע ייבושם המלאכותי של פירות רבים. במי ההשריה השנייה של הפירות המיובשים או במי הבישול שלהם ניתן להשתמש להמתקת שתייה או כתחליף למים במתכונים מתוקים.
לייבוש פירות באופן ביתי יבשים פורשים על תבנית אפייה בד חיתול ומניחים את פיסות הפרי ללא מגע ביניהן. מכניסים לתנור לטמפרטורה של בין 40-65 מעלות ומדי פעם פותחים את דלת התנור כדי לאפשר ללחות להשתחרר.
על מנת להחיות פירות יבשים ניתן להניח אותם על החלק העליון של סיר האידוי ולהפעילו למספר דקות. ואגב, עיסקי אפיה - עצה ידוע אומרת כי למניעת שקיעתם של פרות טריים/ צימוקים בעוגה ניתן לטגן אותם קצרות בחמאה או מרגרינה לפני הוספתם לבצק. לחילופין - ניתן לחלוט אותם במים רותחים או פשוט, לקמח אותם מעט.

 

ומן התנור אל המקפיא -  שלא כפי שאנו נוטות לחשוב, פירות אפשר להקפיא, אלא שיש להפשירם בכלי מכוסה ובמהירות. בדרך זו שומרים על צורתו החיצונית של הפרי ותכולת הוויטמין C שבהם, למניעת שינוי בצבע הפירות  הקפואים - כדאי בשעת הפשרתם לשפוך עליהם מי סוכר חמים.

יוצאים מכלל זה הם תפוחי העץ, אותם אפשר לאכסן במקפיא במשך כשנה(!), אך אותם יש להפשיר באיטיות מרובה, על ידי טבילתם במי קרח למספר דקות, שפיכת מי הקרח, הסרת הקרח שמצטבר על הקליפה בעזרת מגבת מטבח ולהמשיך בהפשרה איטית.

 

מאגר תמונות יהודיות picjew




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב