דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קורס צלילה - ללמוד לצלול או לקנות תעודת צלילה? 

מאת    [ 16/03/2012 ]

מילים במאמר: 753   [ נצפה 2524 פעמים ]

ללמוד לצלול או פשוט לקנות  את תעודת הצלילה? אם היינו מציבים בפניכם את השאלה, הרי שכל מי שחייו יקרים לו היה עונה  כנראה ללא היסוס – ללמוד לצלול. כך לפחות אומר לנו השכל הישר וכך היינו רוצים להאמין. אלא שהמציאות בשטח מלמדת שלא תמיד כך הם פני הדברים. 
לעיתים נדמה כי המחסום הגדול ביותר של הגדלת מעגל הצוללים הוא... קורס צלילה, כי הוא עולה וכסף ודורש השקעת זמן!
מחקרים  מלמדים כי מחיר וזמן הם הגורמים העקריים שמשפיעים על לימוד הצלילה לכך נוסף  גם אימוץ הצלילה ומה שהיא מייצגת כסגנון חיים.   
על- מנת  לנסות ולשלב בין השלושה, אנו עדים לאורך תקופה לא קצרה לתופעה כלל עולמית  של ירידת מחירים מתמדת של קורסי הצלילה, הפחתת הדרישות  מהחניך וקיצור הזמן הנדרש להסמכה.  

איך כל אלו משפיעים על  ההתנסות של החניך ואיכות הצולל בסוף הקורס

עבור מרבית חניכי קורסי הצלילה המטרה הסופית היא תעודת הצלילה. ואם זו המטרה, השאיפה הטבעית תהיה לקצר את הזמן הנדרש להשגתה ככל הניתן.
אשר על כן, ולא במקרה, השאלה הראשונה שאותה מציגים מרבית המתעניינים בקורס הצלילה היא: "כמה זה עולה וכמה זמן נמשך הקורס"   ומכאן, ובאופן שכלל אינו מפתיע, רבים יבחרו במסלול ההכשרה המהיר  והזול ביותר.   
כשכך הם פני הדברים, אין כל פלא כי עסקי הצלילה  שרואים כיצד פרנסתם מנותבת למתחרים הזולים  ולקורסים המקוצרים פונים לארגוני הצלילה המסמיכים ומפעילים עליהם לחץ  לתוכניות הכשרה מקוצרות, כאלו  שיאפשרו להם לעמוד בתחרות. לא חולף זמן רב  עד שהארגון המסמיך "מתיישר" ע"פ הסטנדרט שהציבו מתחריו וכך נוצר לו מעגל קסמים שמושך כלפי מטה...

פרשנותם של ארגוני הצלילה שכך דורש השוק היא ככל הנראה מוטעית מיסודה, הן כלכלית והן מקצועית, מהטעם הפשוט -  המוצר שאותו אנו אמורים להציע לצולל אינו תעודת צלילה אלא לימוד צלילה!
כשתעודת הצלילה היא המוצר אותו אנו מוכרים אין כל פלא שהצולל יחפש את הדרך המהירה והזולה ביותר להשיגה.  במקום תעודה עלינו להציג את התמורה שבלימוד צלילה והשגת רמת צלילה טובה. 
איננו מעריכים כראוי את הרצון ללמוד ולהתקדם ומתעלמים מהעובדה שכאשר הלימוד הוא חוויה מהנה, איש לא יבקש לקצרו. בעצם קשה לתאר סיטואציה מקבילה שבה הלקוח יהיה מוכן לשלם יותר כדי לקבל פחות... הדרכה. 
בשנים האחרונות (ואין זו בכיינות של מי שזוכר כמה טוב היה פעם) אנו עדים לירידה מתמדת באיכות הצוללים. יותר ויותר אנו שומעים מנותני שירותי צלילה טענות כנגד צוללים חדשים שאינם מסוגלים להרכיב את הציוד כראוי והם חסרי מימניות בסיסיות במים, כגון שליטה באיזון ויכולת בסיסית של פתרון בעיות. מכאן הדרך לעלייה במקרי הפאניקה ואובדן עשתונות מתחת למים היא קצרה. 
אבל גם ללא בעייה בטיחותית, אין צורך ביותר מאחת או שתי התנסוית גרועות עמ"נ שהצולל יחליט לוותר על התענוג המפוקפק שאנו מציעים לו ויפנה לחפש תחביב אחר. בהעדר לקוחות חוזרים נפגע הענף כולו, מה שעלול לגרום לירידה נוספת בהכנסות ומכאן לפגיעה ביכולת להעניק שירותי צלילה הולמים. 

דוגמא מוחשית לכך ניתן למצוא בעולם הסקי. לא מכבר נערך מחקר מקיף שבדק ירידה מתמשכת במספר הלקוחות החוזרים בענף הסקי – ענף פופולארי לכל הדעות. המסקנה היתה ברורה וחד משמעית – לא מצב כלכלי קשה וגם לא פיתויים מצד ענפי ספורט אחרים היו הגורמים לכך. ממש כמו בענף הצלילה, הדרישה לקורסים מקוצרים ומהירים הביאה לירידה ברמת המחליקים ואלו מצידם, משלא הצליחו להבין היכן מסתתרת ההנאה שהובטחה להם, פנו למחוזות אחרים.  בענף הסקי החליטו כי אין ברירה ויש לחזור אחורה, לקבוצות קטנות יותר, הדרכה אישית  והעלאת רמת הלימוד וההדרכה. והנה, הפלא ופלא, רמת החניכים עלתה ועימה גם כמות הלוקוחות החוזרים.
ומה שנכון לסקי נכון כנראה גם לעולם הצלילה. אנחנו איננו גורסים שצריך לחזור אחורה. אין לנו כל געגוע לימים שבהם עמ"נ ללמוד צלילה נאלצת לעבור מבחני כניסה ליחידת קומנדו, אבל מכאן ועד לימוד צלילה "וירטואלי" ישנו די מרחב שיאפשר למצוא את שביל הזהב.  
אין ספק כי שיפור במערכי הלימוד ועזרי ההדרכה, מאפשרים ליעל ולנצל את הזמן טוב יותר ומעניקים למדריך כלי עזר טובים יותר מאלו שהיו בידיו בעבר, אולם בסופו של יום, אין תחליף לנסיון וזמן מים, להדרכה אישית ולשימוש באלמנטים של "תיקון וחיזוק" והערכה מתמשכת", ואלו דורשים זמן ועולים כסף. 

אז נכון שבארץ, עקב  הקיום של רשות מפקחת  שקובעת סף מינימום  אנחנו עדיין רחוקים מהמצב  שתואר.  אך גם כאן,  כוחות השוק  דוחפים לא פעם כלפי מטה ואסור לנו ליפול לתוך "מלכודת הדבש" של: הרבה ומהר, כי זה מה שהלקוח רוצה...
כי מי שמחפש את הדרך הזולה והמהירה,  סופו  שימצא את עצמו מפסיד פעמיים -  גם משלם עבור מוצר נחות וגם מפסיד את חווית הצלילה. 

שום חוק או תקנה  לא יוכלו לשנות את פני הדברים. רק מוטיבציה פנימית  והבנה שרמת  צלילה גבוהה היא רווח נקי  של כל  הצדדים. 
אנחנו כנותני שירות מאמינים במקצוענות ובשמירה על הסטנדרטים ללא קיצורי דרך או עיגול פינות, גם במחיר של הקטנת מעגל המצטרפים.  כי לאיכות יש מחיר  ומי שאינו מוכן לשם עבורה  אל לו להתפלא אם לא יקבלה. 
ואם אתם מזהים במאמר זה ביקורת מרומזת על ענף הצלילה (שאנחנו כמובן חלק ממנו)  אינכם טועים.  ביקורת עצמית אולי איננה נעימה אך היא הבסיס ליושר מקצועי ומחוייבת המציאות אם אנו רוצים לשפר ולהתקדם.

קבוצת הריף www.scuba.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב