דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גם הגברים עברו מהפכה - במה שונה הגבר החדש מהגבר הישן? 

מאת    [ 13/03/2012 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 2506 פעמים ]

גם הגברים עברו מהפכה - במה שונה הגבר החדש מהגבר הישן? 

 

 

הגבר הישן - אני טרזן, את ג'יין

 

הגברים של הדור הישן חונכו וגודלו מתוך אמונה שהגברים הם סוג של טרזן חזק וגברי והנשים הן סוג של ג'יין מרוככת ונשית. הבסיס האידיאולוגי של הגבר הישן היה חד ופשוט: הגבר הוא חזק ולכן הוא חייב לגונן על האישה שלו, להקריב את עצמו בשבילה, לתת לה את המקסימום שהוא יכול, לוותר לה, לעזור לה ולרצות אותה בשל חולשתה. בתמורה להוא יזכה לכבוד, לאהבה, לחום ולהערכה מצד האישה.

 

בעבר, הנוסחה הזאת פעלה כי באמת הייתה הפרדה מאוד ברורה בציפיות ובתפקידים המגדריים של נשים וגברים. כיום - הנוסחה הזאת כבר אינה פועלת משום שההפרדה בין נשים וגברים טושטשה מאוד ומשום שבפועל נשים רבות התחזקו והתעצמו וגברים רבים נחלשו והתרככו. כתוצאה מכך, יחסי הכוחות הזוגיים השתנו וכיום המציאות המודרנית החדשה היא שונה ממה שהיה - האישה היא יותר ויותר טרזן, והגבר הוא יותר ויותר ג'יין. 

 

 

 

הפרדוקס הגברי

 

הפרדוקס של הגברים המודרניים הוא פשוט: מצד אחד, עמוק בתוך תוכם גברים רבים עדיין רוצים ומשתוקקים להיות "חזקים" כבעבר. מצד שני, במציאות המודרנית זה פשוט משהו שהוא גם אינו מקובל, גם אינו מתגמל וגם אינו משתלם. 

 

למשל, גבר שמתנהג כמו טרזן בעידן המודרני אינו גבר מקובל או רצוי במציאות העכשווית. נהפוך הוא - גבר כזה חשוף דווקא לביקורת ולבוז כגבר פרימטיבי ומיושן, גבר חשוף ופגיע, גבר שאף ניתן לנצל לרעה את גישתו הפשטנית, המיושנת והנאיבית כדי לתקוף אותו ולהוקיע אותו.

 

 

 

הגבר החדש - אני ואת אותו הדבר

 

הגברים החדשים הפנימו את התפיסה המודרנית השיוויונית לפיה הגבר והאישה נהנים ממעמד שווה. פירושו של דבר, שהגבר מפסיק להיות טרזן חזק ואגרסיבי ומרשה לעצמו לאמץ דפוסים של ג'יין כחלק המנורמה המקובלת והלגיטימית.

 

הגבר החדש הפסיק לראות באישה גורם חלש, ולכן הוא גם הפסיק לגונן עליה, לוותר לה או להעניק זכויות יתר. הגבר החדש רואה את האישה כשותפה שווה בעלת זכויות וחובות דומים לשלו - ללא כל זכויות יתר או פריבילגיות מיוחדות מעצם היותה אישה. את תפקידו הוא כבר אינו רואה כמגונן או כטרזן חזק ואגרסיבי אלא כגבר מרוכך, מתוחכם ומאוזן יותר. 

 

 

 

גבר שיוויוני מצפה להשקעה הרבה יותר גדולה מצד האישה

 

המשמעות של שינויים אלה היא מעניינת: הגבר החדש מצפה מהאישה ליותר השקעה, ליותר תרומה, ליותר אחריות וליותר נתינה והתאמצות. הוא אינו מוכן לתת לה הנחות רק בגלל שהיא אישה, כי הוא רואה אותה כדמות חזקה, עוצמתית ובעלת ידע והשפעה, בדיוק כמוהו.

 

האישה המודרנית בדרך כלל די מבולבלת מהשינויים הללו: מצד אחד, היא מעדיפה לקבל זכויות יתר ופריבליגיות מעצם היותה אישה - כי זה נוח לה ומקדם אותה ביתר מהירות למטרות שלה. אולם מצד שני, היא מבינה שהיא כבר אינה חסרת אונים וחלשה כבעבר, אלא חזקה ודעתנית, והיא יודעת שעליה לשלם מחירים בעבור השיוויון והכוח שהיא קיבלה מהחברה.

 

 

וטיפ לסיום: הגבר החדש שונה מאוד מהגבר הישן. הגבר הישן תפס את האישה כאדם חלש, ולכן דווקא הוא נטה לגונן עליה ולהעניק לה זכויות יתר השמורים לחלשים. במובן הזה הגבר הישן היה יותר אבירי, רומנטי ונאיבי ביחסו לנשים. לעומתו, הגבר החדש רואה באישה אדם חזק, ולכן דווקא הוא מצפה ממנה ליותר ומעניק לה פחות הגנה, ויתורים או זכויות מיוחדות. במובן הזה, הגבר החדש הוא יותר שיוויוני ומשחרר אך פחות שרמנטי או אציל כלפי נשים.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב