לחץ דם - המלצות תזונה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

לחץ דם - המלצות תזונה 

מאת    [ 13/03/2012 ]
מילים במאמר: 665   [ נצפה 4506 פעמים ]

 
 

מהו לחץ דם?
לחץ דם הוא מדד רפואי ללחץ שהדם מפעיל על דפנות העורקים בהם זורם, לחץ הידרוסטטי הדוחף נוזלים דרך הדופן, ולחץ אוסמוטי הגורם להחזרתם לכלי הדם לשמירה על האיזון. ללא לחץ דם לא הייתה מתאפשרת זרימה של דם.
זהו לחץ הקיים בתוך כלי הדם, והוא נמדד במ"מ כספית לפי פעילות חדרי הלבבערך גבוה סיסטולי ונמוך דיאסטולי:
סיסטולה
- עליות הלב בהרפייה ומתמלאות בדם, חדרי הלב מתכווצים ומזרימים דם לעורקים.
דיאסטולה - שריר החדרים רפוי והחדרים מתמלאים בדם שמגיע מהעליות.
לחץ הדם משתנה לאורך שעות היום, עונות השנה, עם הגיל, כתגובה ללחץ נפשי או למאמץ גופני.

לחץ דם מושפע מ:


    • מצב כלי הדם ? רמת הכיווץ
    • נפח הדם ? כמות הדם (המושפעת ממלח הסופח נוזלים)
    • הלב - התכווצויות החדרים דוחפות את הדם וגורמות ללחץ על כלי הדם

בנוסף, לחץ הדם מושפע ממחלות לב וכלי דם, כבד או כליות.

מעבר לגורמים גנטיים האחראים לנטייה ללחץ דם גבוה, מעורבים בנוסף גורמים סביבתיים אשר ניתן לשלוט עליהם:


    • גלולות למניעת הריון
    • הורמונים לגיל המעבר
    • עישון
    • צריכת אלכוהול
    • השמנה
    • העדר פעילות גופנית
    • לחץ נפשי

ההגדרה ליתר לחץ דם משתנה לפי גיל ומין, ויש לקחת בחשבון הסטוריה רפואית אישית ומשפחתית. לכן מומלץ לבקש מרופא למדוד לפחות בפעמיים שונות ולייעץ בהתאם.

יתר לחץ דם לאורך זמן גורם לנזק מצטבר לכלי הדם וללב, ומהווה גורם סיכון להתקף לב, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ועוד.

אם רופא איבחן אתכם כסובלים מלחץ דם גבוה, תוכלו לסייע לתרופות המאזנות אתכם על ידי מספר שינויים באורח החיים ובתזונה. את כל ההמלצות יש לקחת במידה, לא להגזים לא בהימנעות ולא בצריכה מוגזמת. אין לקחת את ההמלצה כתחליף לטיפול רפואי, ומומלץ להתייעץ עם רופא המטפל.

מה לעשות?


    • פעילות גופנית כשלוש פעמים בשבוע לשיפור מחזור הדם ולסיוע לירידה במשקל
    • להימנע מעישון
    • הגבלת צריכת הקפאין (הנמצא בקפה, תה, קולה, שוקולד)
    • להגביל את צריכת הקפאין

מה לאכול?


    • מוצרי חלב דלי שומן: סידן גורם להפרשת הנתרן בשתן, נמצא במוצרי חלב, טחינה, סרדינים, פירות יבשים ועוד
    • תזונה דלת שומן: להפחית אכילת בשר אדום, להפחית צריכת שומן רווי (אשר נמצא בבשר אדום ובמוצרי חלב שמנים כמו חמאה, גבינה צהובה, שמנת וגלידה)
    • תזונה דלת מלח: המלח גורם לאגירת נוזלים ובעקבות זאת להגדלת נפח הדם ולהגברת הלחץ על דפנות העורקים. יש להימנע ממזונות עתירי נתרן כגון מזון מעובד, חטיפים מלוחים, ירקות מוחמצים, אבקות מרק, בשרים ונקניקים
    • תזונה עתירת סיבים: פירות וירקות, דגנים מלאים
    • ויטמין C השומר על גמישות כלי הדם ומסייע במניעת היווצרות קרישי דם, ובכך מקטין סיכוי לאירוע מוחי ומפחית סיכונים למחלות לב. נמצא בתותים, קיווי, פירות הדר, פלפל אדום חי
    • בבננות נמצא אשלגן, שהוא מינרל המאזן את לחץ הדם דרך השפעה על ריכוז הנתרן. האשלגן חשוב גם לויסות קצב הלב ולתפקוד תקין של מערכת העצבים. אשלגן נמצא גם בקטניות ופירות יבשים, רסק עגבניות ויוגורט
    • מינרל חשוב נוסף הוא המגנזיום, המחזק את פעילות הלב וחשוב למערכת העצבים. מגנזיום נמצא באגוזים, עדשים ושעועית לבנה, דגנים מלאים, פולי סויה, ירוקות עליים ירוקים, שוקולד
    • סלק - מנקה את הדם מחומצת האמינו שקשורה למחלות לב, מכיל גם אשלגן ומגנזיום
    • שום ובצל מדללי דם
    • חומצות שומן אומגה 3 תורמות לבריאות הלב ולגמישות כלי הדם.בנוסף, לאומגה 3 תכונות המפחיתות את רמות הטריגליצרידים בדם ומעלות את הכולסטרול הטוב ? HDL. מצויה בדגים )סלמון, טונה, מקרל(, בזרעי פשתן (אשר נטחנים מייד לפני אכילתם), שמן פשתן, שמן קנולה ובאצות מסוימות
    • רימון - מכיל נוגדי חמצון, ומקטין סיכון למחלות לב וכלי דם. שתיית חצי כוס מיץ רימונים כל יום מסייעת להורדת לחץ הדם ותגן על דפנות כלי הדם
    • כוס יין אדום בארוחת הערב - היין מכיל פוליפנולים המגנים על הלב, מקטינים את הסיכון להיווצרות קרישי דם, מפחיתים את שקיעת הכולסטרול הרע (LDL) בעורקים
    • שמן זית - גורם להרחבת כלי הדם
    • חליטת משתנות: עלי זית, פטרוזיליה, שיער תירס או עלי סרפד
    • קקאו ותה ירוק מכילים פלבנואידים המפחיתים לחץ דם ומיטיבים עם כלי הדם.

לפי הרפואה הסינית, מומלץ לצרוך מזונות מקררים כגון גריסי פנינה, דוחן, קינואה, בננות,מלפפון, פטריות, אגס, אספרגוס, טופו, סלרי. גם תה ירוק נחשב מקרר לפי הסינים.

ניתן לסייע לאיזון לחץ דם על ידי טיפול ברפלקסולוגיהדיקור סיני - לא במקום נטילת תרופות!

 


  • לימור בנרון לוי, מטפלת בשיטת רפלקסולוגיה + לנשים בחיפה

  •  0523-492860

  •  הצטרפו לרשימת התפוצה הפרטית שלי וקבלו חינם טיפים כתבות וסרטונים שיעזרו לכם לשמור על בריאות משפחתכם!

  • http://benron.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב