דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גלגוליו של הקפה השחור 

מאת    [ 11/03/2012 ]

מילים במאמר: 483   [ נצפה 2072 פעמים ]

מה הקשר בין קפה שחור לקרב וינה? ואיך כל זה קשור לקפה הטורקי שכולנו אוהבים? תמשיכו לקרוא ותגלו.

הקשר הטורקי

כיצד קיבל הקפה השחור את שמו השני, קפה טורקי? התשובה ההגיונית אינה מתקבלת במקרה הזה, מאחר ופולי הקפה ששימשו להכנת קפה טורקי בכלל הגיעו מאתיופיה.

סוחרים סורים הם אלו שהביאו לראשונה את פולי הקפה לטורקיה, אי שם בשנת 1555. עם זאת, רק בשנת 1683 לאחר שהפסידו הטורקים בקרב וינה, החליטו לאגור מלאי גדול של שקי קפה שחור במדינה ולכן דבק בו השם קפה טורקי.

משאיר טעם מר? לא באמת

למרות שרובנו מכירים רק שני סוגי קפה שחור: עם הל ובלי הל, ישנם הרבה יותר. פולי ערביקה המשמשים ליצור קפה שחור מגיעים משלל מקומות שונים בעולם, שם הם גדלים ומקבלים את טעמם הייחודי. השוני במקור הפולים בא לידי ביטוי בטעמו של הקפה.

הכנת קפה שחור מפולים שגודלו בקריביים יתנו לו טעם פירותי ועדין ואילו קפה שיוכן מפוליפ אינדונזיים יתאפיין בטעם מתקתק וחזק יותר. כך או כך, מרבית פולי הקפה והתערובות השונות שמורכבות לצורך הכנת הקפה ישאירו אותנו עם טעם בפה שנע בין טעמו של אגוז לזה של שוקולד.

שעון מעורר

הקפה השחור גורר אחריו אסוציאציות רבות, כאשר הראשונה שעולה לראשנו היא ערנות. לא חסרות דוגמאות, במיוחד בקרב הישראלים, של פעולות המצריכות קפה שחור לפני עשייתן. החל ממשחק שש-בש, דרך נסיעה ארוכה ועד לכל פעולה הנעשית במסגרת הצבא.

אם ככה, אם בתה יש פי 3 יותר קפאין מאשר בקפה, איך זה שהוא לא הפך למעורר הלאומי? מאחר ומנת התה שאנו שותים קטנה במשקלה הסגולי מזו של מנת קפה ולכן לא נקבל בה את כמות הקפאין שנקבל בכוס אחת של קפה. אם נשתה חליטת תה כנראה שבכלל נחוש עייפים, שם לא תמצאו בכלל זכר לקפאין.

לא רק כוס קפה

לאורך השנים, שימש הקפה השחור למנהגים וטקסים תרבותיים שונים. בקרב הבדואים, נחשב הקפה השחור לדרך ביטוי למנהג הכנסת האורחים בעדה ובא להעיד על כוונת המארח להגן על אורחיו.

שימוש נוסף למשקה הנפוץ הוא קריאת העתיד. הבחירה בקפה השחור נובעת מהשפעות אזוריות שהושרשו בארץ על ידי יוצאי מדינות ערב, אך למעשה קריאת העתיד אפשרית עם מגוון רחב של נוזלים. זאת מאחר והשיטה מבוססת למעשה על פענוח כתמים שהותיר אחריו נוזל כלשהו, אשר בעת שתייתו נשמתו של האדם התמזגה עם הנוזל.

הכנה להכנה

אם אתם רוצים לדעת איך מכינים קפה כהלכה, תדעו כי הדבר תלוי בראש ובראשונה בבחירת התערובת הטעימה לכם. חנות קפההקולה בעצמה את הפולים ומרכיבה תערובות תהיה המקום האידיאלי למצוא את הזן האהוב עליכם.

כעת, את התערובת שבחרתם מבשלים בפינג'אן עם מים עד לרתיחה. בעת הרתיחה הקפה עולה ויוצר שכבת קרם לנוזל אז יש לכבות את האש, בדיוק שניה לפני שהוא גולש לכם. את הסוכר, למרות הדעות החלוקות, מוסיפים אך ורק בעת הבישול ולא לאחריו.

דרך זו להכנת קפה שחור, המקובלת בטורקיה, יוון ואזור הבלקן כולו היא הדרך הנפוצה ביותר בעולם להכנת קפה וצריכתו.

קחו לגימה

כל הדיבורים הללו על קפה שחור וודאי עוררו את צימאונכם. אז עכשיו שאתם גם יודעים איך, גשו למטבח, הדליקו את הגז ובשלו לעצמכם כוס קפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב