דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור ממס על חלוקת דיבידנד בין חברות תושבות האיחוד האירופי 

מאת    [ 11/03/2012 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 2916 פעמים ]

מדינות האיחוד האירופי קשורות במערכת הסכמים רב-צדדית בתחומים שונים, בעלי תוקף חוקי מחייב. בתחום דיני המס, הסכמים אלו נקראים "דירקטיבות", ואלו גוברים על דיני המס הפנימיים של כל אחת מן המדינות. כבר בשנת 1990, נכנסה לתוקפה דירקטיבת אם-בת של האיחוד האירופי, הקובעת פטור מניכוי מס במקור בעת חלוקת דיבידנדים מחברה תושבת האיחוד האירופי לחברה-אם, אף היא תושבת האיחוד, בתנאים מסוימים שיפורטו להלן. לפני מס' חודשים, "שוכתבה" ועודכנה דירקטיבת אם-בת של האיחוד האירופי (EC Parent-Subsidiary Directive - 90/435/EEC) על תיקוניה ברבות השנים, והוחלפה בדירקטיבהDirective 2011/96/EC.הדירקטיבה קובעת כי יחול פטור מניכוי מס במקור במדינת מושבה של החברה משלמת הדיבידנדים, בגין דיבידנדים המשולמים לחברות תושבות האיחוד האירופי. הפטור יחול מקום בו החברה מקבלת הדיבידנד מחזיקה במניות החברה המשלמת בשיעור של 10% או יותר למשך תקופה שאינה פחותה מ- 24 חודשים, שבמהלכה חולק הדיבידנד.שימוש מושכל בדירקטיבה עשוי להיטיב באופן משמעותי על ישראלים הפועלים במדינות האיחוד האירופי: כאשר מדובר ביחיד ישראלי, היתרון מתבטא בעיקרו בהפחתת המס הזר ששילם היחיד בדרך של ניכוי במקור, עד כדי ביטולו; מסי חוץ אמנם ניתנים כזיכוי כנגד חבות המס בישראל, בהתאם להוראות סעיפים 199-210 לפקודה והאמנות למניעת מסי כפל, אך כאשר היחיד אינו חייב במס בישראל בגין הדיבידנד (למשל, בשל קיזוז הפסדים או כאשר מדובר ביחיד מוטב עפ"י תיקון 168 לפקודה) ובשל מגבלות ניצול "עודף הזיכוי" ממסי חוץ, תשלום מס בחו"ל בדרך של ניכוי במקור עלול להגדיל את נטל המס הכולל של היחיד.

כאשר מדובר בחברה ישראלית, היתרון האמור לעיל מקבל משנה תוקף, בשל כללי הזיכוי העקיף הנוהגים בישראל; במסגרת ה"זיכוי העקיף", "הדיבידנד המגולם" אשר מקבלת חברה ישראלית מחברה בחו"ל (סכום ההכנסה מדיבידנד בתוספת מס ששולם על ההכנסה שממנה חולק הדיבידנד) בה היא מחזיקה בשיעור של 25% או יותר, יחויב בישראל בשיעור מס החברות, תוך קבלת זיכוי הן בגין המס שנוכה במקור בחו"ל על ידי החברה מחלקת הדיבידנד והן בגין המס ששולם על ידי החברה מחלקת הדיבידנד על ההכנסה ממנה חולק הדיבידנד. הזיכוי העקיף מוענק גם ברמת חברה נכדה של החברה הישראלית, ובתנאי שהחברה הנכדה מוחזקת במישרין על ידי החברה הבת בשיעור של 50% לפחות.

ניקח לדוגמא חברה ישראלית לה פעילות עסקית בגרמניה באמצעות חברה בת מקומית. החברה הבת כפופה למס חברות בגרמניה בשיעור של כ - 30% ובנוסף, ישולם מס בדרך של ניכוי במקור בשיעור של 25% בעת חלוקת דיבידנד. כך, גם תחת חלופת הזיכוי העקיף, תשלם החברה הישראלית מס כולל בשיעור של כ- 47%, ללא אפשרות לניצול עודף הזיכוי (אשר אינו ניתן בחלופת הזיכוי העקיף)! אם החברה הישראלית תחזיק בחברה הגרמנית באמצעות חברת ביניים קפריסאית, לדוגמא, יחול פטור בגרמניה בעת חלוקת דיבידנד לחברה הקפריסאית בשל הוראות הדירקטיבה, ופטור בקפריסין בעת קבלת הדיבידנד וחלוקתו לחברה הישראלית בשל הוראות דין המס המקומי. כך, הפחיתה החברה הישראלית את נטל המס הכולל מ- 47% לכדי 30% בלבד.

יודגש כי הדירקטיבה אינה מחייבת את מדינת מושבה של חברת האם מקבלת הדיבידנד, להעניק פטור ממס על הדיבידנד בדין הפנימי שלה. אולם מדינות רבות תושבות האיחוד (כדוגמת קפריסין, הולנד, בריטניה) ממילא פוטרות ממס דיבידנד כאמור. עוד יודגש כי הן בדירקטיבה והן בדינים הפנימיים של מדינות האיחוד האירופי, קיימות הוראות אנטי תכנוניות השוללות את הטבות הדירקטיבה בנסיבות מסוימות.

נכתב ע"י עו"ד ורו"ח חגי אלמקייס




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב