דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון מיוחד לאנשים מיוחדים - דנה קוטיק שזיפי 

מאת    [ 07/03/2012 ]

מילים במאמר: 931   [ נצפה 2810 פעמים ]

אבל לפני זה, מה זה בכלל אימון?

אימון הוא עבודה משותפת (תהליך) בה מגדירים הצלחות רצויות למתאמן ובונים תוכנית להשגתן כאשר האימון הוא קצר מועד ומרוכז בדר"כ בכ- 15 מפגשים לערך.
מסע מרתק של מיפוי ההווה ומכוון לעבר העתיד.
אימון בבסיסו, על כל סוגיו נועד לסייע לאנשים לשפר את חייהם ולהגיע לתחושת סיפוק ומיצוי עצמי בתחומי החיים שונים.

הייחודיות של אימון אישי (Coaching) לעומת תחומי ייעוץ אחרים, נובעת ממחוייבות הדדית ועבודה משותפת של המאמן והמתאמן, בדרך של הגדרת חזון אישי, מטרות ויעדים של המתאמן, ועבודה על השגתם באופן מעשי ויחסית מהיר, אך עם זאת מבוסס תהליך פנימי מתמשך, מתוך התבוננות בהווה לשם יצירת העתיד הרצוי.

הנחת היסוד באימון
הקואצ'ינג מבוסס על ההנחה כי כל התשובות בכל תחומי החיים של המתאמן, נמצאות אצלו ותפקיד המאמן לכוון ולהדריך אותו למציאתם על ידי שיחות בירור ומיקוד, שאלת שאלות, איסוף אינפורמציה וכלים מקצועיים נוספים, וכן לסייע לו ליצור מסגרת ותוכנית פעולה למימושם.
האימון הוכח כאפקטיבי בעבודה על המחשבות השליליות האוטומטיות והדימוי העצמי המלוות את בעל הקשיים דרך ההתמקדות בהצלחות הקטנות, היומיומיות ובנקודות החוזק של המתאמן. כמו גם בניית תוכנית פעולה ביחד עם המתאמן וליווי צמוד עד להגשמתה המטפלת בקשיים הרבים שהפרעת הקשב מעלה.
המודל האימוני מדבר על שילוב של הפן המעשי (למשל מציאת עבודה או למידה יעילה יותר למבחנים) יחד עם הפן המחשבתי (חשיבה חיובית על עצמי ועל ארועים שקורים לי) כך שלבסוף מושג שינוי התנהגותי ביחד עם שינוי מחשבתי.

מה זה אימון מיוחד?

האימון המיוחד מיועד עבור שתי קבוצות מרכזיות באוכלוסיה:

1. בעל הלקות או הקושי- נוער או בוגר בעל נכות פיזית או קשיים רגשיים או לקות נפשית או הפרעת קשב או כל קושי אחר המאפשר למתאמן להבין את התהליך ולקחת אחריות על תהליך השינוי.

2. המשפחה המיוחדת המתמודת עם גידול ילד מיוחד – אחד ההורים או שניהם.

מטרת האימון המיוחד היא שיפור איכות החיים של המתאמן – "ככל שהמודעות העצמית שלי גבוהה יותר השליטה על חיי גדולה יותר", לכן, עבודת האימון היא על נושאים שונים כמו השגת רווחה רגשית, חומרית, פיזית, עבודה על יחסים בין אישיים, שילוב חברתי, סינגור עצמי ועוד.

מה נותן האימון המיוחד?

קודם כל האימון הוא מקום בטוח, מוגן ולא שיפוטי להוציא מהלב את הקושי והתחושות. הוא נותן אפשרות להקדיש זמן לעצמי כהורה ואף לעבוד על תקשורת בונה בין שני ההורים וגיבוש הדרך ההורית בהתמודדות עם הילד המיוחד ושאר בני המשפחה.

האימון מאפשר לעבוד בצורה מסודרת ומתודולוגית על משימות ענקיות, כמו הכנה לאבחון או לועדות השמה, הגורמות ללחץ ולהפכם למשימות ברות התמודדות תוך הכרת המשאבים האישיים והמשפחתיים שיכולים לסייע בהתמודדות.
ניתן גם לעבוד באימון על יציאה ממקומות של תקיעות, הבנה טובה יותר של משברים ולמידה מהם וגם מציאת השמחות בחיי היומיום, העצמת ההורים ומינוף היכולות הקיימות שלהם בצורה מיטבית תוך הדרכה, ליווי ותמיכה של המאמן המומחה לתחום את המתאמן ודרכו את המשפחה כולה.

סוג נוסף של אימון מיוחד מיועד למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה.
ישנו פרופיל ייחודי לבעלי הפרעות קשב וריכוז כמו : קשיים במיומנויות ביצועיות, בארגון, סדר וניהול זמן ,בהקשבה ובארגון מחשבות, ולכן רואים קושיים בקבלת החלטות ופתרון בעיות וכן דחיינות כרונית. בנוסף, הם מתקשים בהבעת רגשות וצרכים וחסרים מיומנויות חברתיות רגשיות כך שניתן לראות קשיים בזוגיות, בעבודה או ביחסים חברתיים. כ-50% מהם מובטלים ורק 30% מחפשים עבודה בפועל או עוברים תדיר בין מקומות עבודה  דבר העלול להביא למצב כלכלי קשה. על כל הנושאים הללו  ניתן לעבוד באימון המיוחד.
האימון אינו רק נחלתם של מבוגרים אלא גם של נוער. בני נוער בעלי הפרעות קשב וריכוז פסיביים מחבריהם, מרבים לחלום בהקיץ, בעלי קושי אמיתי בארגון וניהול של עצמם ושל מטלות הלימודים ונוטים לכוחנות והתפרצויות זעם.

הפן השלישי והאישי שלי היא העבודה עם המשפחות המיוחדות.
בישראל חיים כיום 314,000 ילדים בעלי צרכים מיוחדים מהם 208,000 בעלי לקות המשפיעה על תפקודם היום-יומי. הולדתו של ילד חריג פוגעת במרקם המשפחתי ומפרה את האיזון בין המשפחה לבין הסביבה שלה. ניתן לראות בבהירות את שלבי התגובות של המשפחה להולדת ילד עם צרכים מיוחדים הנעים מהלם ואבל, מיאון להשלמה ("נחכה אולי המצב ישתנה"), כעס ותסכול, תחושת אשמה ודיכאון (למה דווקא לי זה קרה, מה עשיתי..) עד חקירה, קבלה והשלמה. עם זאת, מאוד מעניין לדעת כי ההשלמה עם המציאות וקבלה ריאלית של המצב לא חייבת להיות מוחלטת ודווקא אי ההשלמה המלאה היא הדוחפת והמדרבנת אותנו ההורים לעשייה ולשינוי המצב.
בתהליך האימוני אנחנו למדים שהורים לילדים מיוחדים עושים שימוש במגוון של מנגנוני הגנה כמו הדחקת הבעיה, הכחשתה, השלכתה על גורמים אחרים האשמים בבעיה, הגנתיות יתר על הילד ותיעול רגשותיהם להתנהגויות מועילות ומועילות פחות.
ההורים יכולים לפנות לגורמים רבים בחיפוש אחר עזרה כמו רופאים ופסיכולוגים, צוותים חינוכיים, משפחה וחברים אבל האימון האישי יכול לתת הרבה יותר. 

בפן האישי, כאשר הלכתי ללמוד אמון לפני 5 שנים חיפשתי דרך לעזור לבן שלי המתמודד עם מגוון קשיים גדול. פשוט חיפשתי "כלי עבודה" לעזור לו בבית מתוך אמונה שהבית מהווה את המרכז בחיי הבן שלי ולא רק המסגרת החינוכית. חיפשתי דרכים לעזור לו, אבל מצאתי דרך חיים שעוזרת גם לבן שלי, גם לשאר חברי המשפחה וגם, לא פחות חשוב, לעצמי. במהלך השנים גיליתי שהמילה שליחות וכוחות מתחברות איתי והחלטתי לעזור לאנשים אחרים ולמשפחות אחרות בדרך שלהן. בעבודה שלי אני מרגישה שליחות, כדי לסייע להורים אחרים בהעצמה וחיזוק "שרירי הכוח" 

אם את או אתה מתעניינים בנושא אימון ואימון מיוחד אני ממליצה בחום לעשות פעולה - למצוא בית ספר להכשרת מאמנים שיספק לכם בית ללמידה והתפתחות.

כנסו ללינק הבא ללמוד יותר על תחום האימון המיוחד - http://www.yozmotgroup.co.il/category/ADHD

על הכותבת:
דנה קוטיק – שזיפי מרכזת מקצועית של תחום האימון להפרעות קשב וריכוז בקבוצת יוזמות; מאמנת אישית המתמחה בהפרעות קשב וריכוז וליקויי למידה וכן אימון וייעוץ להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה ובעלת תואר שני בניהול משאבי אנוש מאוניברסיטת לזלי קולג', בוסטון ארה"ב. 

קבוצת יוזמות - אנשים יוזמים הצלחות ייעוץ, אימון ופיתוח עסקי
מפעילת מכללת יוזמות להכשרת מאמנים והתמחויות באימון
www.yozmotgroup.co.il 
info@yozmotgroup.com 
1-700-70-88-80
http://www.facebook.com/yozmot.group




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב